گزارش و تحلیل

عبور از مرزها و تجاوز به خاک خط قرمزی است که ایران بارها عنوان کرده است

© AP Photo / Vahid Salemiعبور از مرزها و تجاوز به خاک خط قرمزی است که ایران بارها عنوان کرده است
عبور از مرزها و تجاوز به خاک خط قرمزی است که ایران بارها عنوان کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخورد ایران در حوزه نظامی کاملا حرفه ای است و ایران در حوزه سیاست خارجی به عنوان یک بازیگر معقول محسوب می شود.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری آمریکایی نیویورک تایمز ادعا کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه پهپاد کشورش حریم هوایی ایران را نقض کرد و توسط پدافند ایران ساقط شد، تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران گرفت، اما بعد از مدتی منصرف شد. این نشریه در ادامه نوشت: سامانه پدافند هوایی و راداری ایران از جمله اهداف این اقدام نظامی بود. مقدمات کار آماده بود و حتی جنگنده‌ها به پرواز درآمده بودند و کشتی‌ها نیز مستقر شدند، تا اینکه دستور توقف حمله صادر شد. برای تحلیل وضعیت پیرامون تحولات اخیر با آقای علی رضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشستیم.

ایران نخواست تا هواپیمای پی-8 را که کنار پهپاد پرواز می کرد، مورد اصابت قرار دهد - اسپوتنیک ایران
ایران نخواست تا هواپیمای پی-8 را که کنار پهپاد پرواز می کرد، مورد اصابت قرار دهد

سرنگون کردن پهپاد آمریکایی چه پیامی خواهد داشت؟

نکته جدی اینست که خط قرمزهای ایران مشخص است. عبور از مرزها و تجاوز به خاک خط قرمزی است که ایران بارها عنوان کرده است قطعا هر پرنده جاسوسی، پهپادی یا شی جنگنده ای با نگاه تخاصمی وارد ایران شود، سیستم های دفاعی ایران و پدافند ایران لحظه ای برای مقابله با آن درنگ نخواهند کرد. آمریکایی ها باید حواسشان را جمع کنند و وقتی که وارد منطقه می شوند می دانند که ایران یک رفتار واقعا حرفه ای نسبت به این موضوع دارد و پهپاد جاسوسی وارد خاکش شود شوخی ندارد. بارها شده است به صورت اتفاقی اشتباهی نیروهای آمریکایی وارد مرزهای ایران شدند. برخورد ایران در حوزه نظامی کاملا حرفه ای بوده و ایران در حوزه سیاست خارجی به عنوان یک بازیگر معقول محسوب می شود. آن کسی که رفتار ماجراجویانه و غیر عقلانی تا الان از خودش نشان داده آمریکایی ها هستند. این یک اصطلاحا پیام واضحی این طرفی است برای آمریکایی ها که ایران نسبت به امنیت مرزهای خود شوخی ندارد و این تبعات رفتارهای هیجانی بیشتر دامن دشمنان را خواهد گرفت. قطعا آقای ترامپ دوست ندارد در چنین فضایی که انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و تبلیغات انتخاباتی دوره قبلی ایشان مبنی بر این بوده که جورج بوش جنگنده بوده و جنگ عراق یک افتضاح بوده است و دوست ندارد وارد گردابی شود که طبیعتا بیرون آمدن از این گرداب دست خودش نباشد. این را اگر ترامپ هم نفهمد بعضی از عقلای حاضر در ساختار سیاسی آمریکا به خوبی درک می کنند.

آمریکا از ایجاد جو روانی و فشار علیه ایران به دنبال چه هدفی است؟

اولا که آمریکایی ها روی خودشان خیلی حساب می کردند و بعید می دانستند که پهپادشان به این سرعت از طرف ایران مورد هدف قرار بگیرد. دقت بالا و رهگیری پدافند سپاه طبیعتا آنها را دچار شگفت زدگی کرده و برای آنها سورپرایز بوده و واکنش های متناقضی که از سوی آمریکایی ها می آید این را تایید می کند. نکته دوم این است که آمریکایی ها محک می زنند و اگر احساس بکنند که یک هدفی ساده است طبیعتا در گام بعدی جلوتر خواهند آمد و سعی می کنند اقدام های تخاصمی بیشتری انجام دهند. این محک به آمریکایی ها نشان داد که ایران یک هدف ساده برای آنها نخواهد بود و کاملا نیروی های دفاعی و نظامی ایران نسبت به مرزها هوشیار هستند فلذا آن هدفی را که دنبال می کردند که محک بزنند و ببینند ساختار امنیتی دفاعی ایران چگونه است و این را اصصلاحا پاسخش را دریافت کردند و طبیعتا رفتارهای بعدی آمریکایی ها حساب شده تر خواهد بود.

علت اینکه ترامپ دوباره فکر کرد و تصمیم خود را لغو کرد چه بود؟

فکر می کنم این خبر فیک و جعلی باشد. علتش اینست که در این خبر گفته شده ترامپ فکر کرد. این خودش جای شبهه و سوال دارد و بعید می دانم آقای ترامپ از قوه تفکر و تعقل برخوردار باشد. شما در خبری که نقل کردید گفتید که ترامپ دوباره فکر کرد من یک لحظه متوجه شدم که این خبر جعلی است به خاطر اینکه در آن گفته شده ترامپ فکر کرد. شما به هر سیاستمداری بگویید ترامپ فکر کرد یک لحظه می ایستد و می گوید که بعید است و احتمالا این خبر جعلی است.

فرمانده ایرانی: پهپاد آمریکایی را بعد از بی توجهی به اخطارهایمان سرنگون کردیم - اسپوتنیک ایران
فرمانده ایرانی: پهپاد آمریکایی را بعد از بی توجهی به اخطارهایمان سرنگون کردیم

برای چه گفته شده بود که همه چیز برای جنگ آماده بود؟

باید در این مورد صحبت کنیم که جنگ چه آورده ای برای ترامپ به عنوان رئیس جمهور این دوره آمریکا خواهد داشت. هیچ گزینه معقولی وجود ندارد. اکنون سال آخر ریاست جمهوری ترامپ است و سال بعد انتخابات می خواهد برگزار شود و جنگ ایران یک جنگ پر هزینه خواهد بود و قیمت فرآورده های نفتی در دنیا به صورت وحشتناکی بالا خواهد رفت. طبیعتا ایران اجازه نخواهد داد کشورهایی که از داخل خاک آنها ایران هدف قرار گرفته و نیروهای نظامی آمریکایی از پایگاههای خودشان در آن کشورها ایران را مورد هدف قرار داده اند، آنها بتوانند به این راحتی در بروند و جنگی شروع خواهد شد که به این راحتی ها پایان نخواهد داشت. دست و بازوی توانمند ایران در منطقه نشان می دهد که در هر گوشه ای از این منطقه ایران قادر به یک مانور نظامی بسیار قدرتمند است، این را تجربه سالهای قبل نشان داده است و آمریکایی ها بهتر از هر کسی می دانند. واکنش سریع ایران در حوزه های نظامی را دنیا دیده است فلذا این یک بازیچه ای نخواهد بود که بگوییم مثل جنگ عراق خواهد. البته جنگ عراق به قول معروف یک کابوسی بود که اشتباه استراتژیک به اذعان همه آمریکایی ها از جمله شخص آقای ترامپ بوده است. فلذا ورود به چنین عرصه ماجرجویانه ای نه به نفع ترامپ خواهد بود نه به نفع آمریکا و نه به نفع همپیمانانش در منطقه، این یک واقعیت کاملا روشن برای همگان خواهد بود. باید یک دلیلی داشته باشد که بخواهند طراحی حمله بکنند باید چیزی در خودشان ببیند مثلا در حوزه نظامی و این که احساس بکنند می خواهند ایران را اشغال نظامی بکنند این خوابی است که بعید می دانم و این اتفاق در خواب هم بعید است. اگر بخواهند یک سری اهداف را به طور مشخص بزنند. ایران نشان داد که لازم نیست وارد زدن اهداف شوید، وارد خاک ایران شوید مورد حمله قرار خواهید گرفت و با قدرت از مرزها دفاع می کنیم.

در آخر اینکه ایران بارها اعلام کرده است که جنگی نخواهد شد به دلایل خیلی معقول جنگی اتفاق نخواهد افتاد چون همه می دانند ممکن است ورود و آغاز چنین جنگی دست آنها باشد ولی قطعا پایانش در اختیار آنها نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала