گزارش و تحلیل

اتمام حجت؛ حرف آخر ترامپ چیست؟

© REUTERS / Carlos Barriaاتمام حجت؛ حرف آخر ترامپ چیست؟
اتمام حجت؛ حرف آخر ترامپ چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک با استناد به خبرگزاری تاس - شب جمعه رهبری ایران هشداردهی دونالد ترامپ در باره حمله عنقریب آمریکا به ایران را دریافت کرد.

ترامپ از ایران درخواست کرد که در موقع مقرر شده توسط آمریکا وارد مذاکرات شود. آمریکا برای دادن جواب مهلت کوتاهی داد. پیام آمریکا به ایران با وساطت عمان تسلیم شد. پیستر روزنامه نیو یورک تایمز نوشت که هدف های آمریکا در جمهوری اسلامی یک ایستگاه رادار و آتشبارهای موشکی تعیین شده است.

به نوشته گاردین انگلیس، تهران می گوید که هواپیمای شناسایی آمریکایی در قلمروی ایران ساقط شد. آمریکا اعلام کرد که آن هواپیما در قلمرو بین المللی قرار داشت. هفته گذشته، نظامیان آمریکا ایران را به پرتاب موشکی به پهپاد دیگری متهم کردند که پس از حملات به تانکرها در دریای عمان پرتاب شده بود.

Американский спутник инфографика - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
ویژگی‌های پهپاد آمریکایی که توسط ایران سرنگون شده + داده نمایی
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه گفت که تهران به هر گونه حمله به حریم هوایی و یا آبهای آن پاسخ خواهد داد. شمخانی تأکید کرد که ایران به طور قابل اعتماد از مرزهای هوایی و دریایی خود محافظت می کند و حمله به فضای هوایی کشور را "خط قرمز" می داند. او گفت: "مهم نیست که هواپیمای کدام کشور از مرز عبور می کند: ما همیشه به مجرمان قاطعانه پاسخ داده ایم و خواهیم داد." به گفته وی، ایران ضامن امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است.

واشنگتن و تهران اصرار دارند که می خواهند در شرایط رشد تنش بین آنها از درگیری جلوگیری کنند. تنش نتیجه تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج آن از معامله هسته ای با ایران- برجام، در ماه مه 2018 بود. اما امروز، این ترس ها در حال افزایش است که یک سری تصادفات ممکن است به افزایش تنش و در نهایت به رویارویی نظامی منجر شود.

پهپاد آمریکایی دقیقا در لحظه ای سرنگون شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد جزئیات یک حادثه دیگر مطلع شد. این حمله موشکی به عربستان سعودی بود که ظاهرا از خاک یمن توسط حوثی هایی وارد شده بود که توسط ایران پشتیبانی می شوند. سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه درباره این ضربه موشکی گفت: "ما از با دقت این وضعیت را دنبال می کنیم و به رایزنی با شرکا و متحدین ما ادامه می دهیم."

ایران اعلام کرد که پس از 27 ژوئن، محدودیت های ذخایر اورانیوم موجود در برجام را رعایت نخواهد کرد. این امر می تواند به درخواست های جدید آمریکا منجر شود که کشورهای اتحادیه اروپا فرانسه، آلمان و بریتانیا به آمریکا ملحق شوند و همچنین از معامله هسته ای با ایران خارج شوند. ایران می گوید که در پاسخ به تحریم های اقتصادی خفه کننده آمریکا به تدریج از اجرای برجام اجتناب خواهد کرد. به نفتکش ها در دریای عمان به حد زیاد وخیم شد

جلسه کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام متشکل از نمایندگان ایران، سه کشور عضو اتحادیه اروپا، چین و روسیه در تاریخ 28 ژوئن در وین برگزار می شود. اتحادیه اروپا از ایران خواست تا اقدامات بیشتری را برای خروج از معاهده هسته ای انجام ندهد و ممکن است مکانیسم حل اختلاف را راه اندازی کند که در شرایط برجام درنظر گرفته شده است.

کند که در شرایط برجام در نظر گرفته شده ائه شده است.ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در تنگه هرمز را شلیک کرد و واشنگتن را متهم به نقض حاکمیت ایران و تلاش برای تشدید تنش در منطقه کرد. توسط با سیاست جهانی، جمهوری اسلامی ایران را از آغوش خود آزاد نمی کند. این کشور دوباره در مرکز توجه سیاستمداران، دانشمندان علوم سیاسی و ناظران قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала