گزارش و تحلیل

قسم روباه را قبول کنیم یا شهادت دم اش را؟

© Tiziana Fabiقسم روباه را قبول کنیم یا شهادت دم اش را؟
قسم روباه را قبول کنیم یا شهادت دم اش را؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اینکه ظاهرا ایرانی ها توانستند مدارکی در مورد حمله های اخیر به کشتی ها در خلیج عمان به دست آورند آمریکایی ها زمین و زمان را دوخته اند تا بخواهند ایران را متهم به حمله به دو کشتی حامل در این خلیج کنند.

جالب اینکه بلا فاصله انگلیسی ها هم با آمریکا همراه شده اند و بعد هم برخی کشورهای عرب متحد آمریکا.
همان روز اول مطرح شدن این ادعا در شورای امنیت اکثرت قاطع (13 عضو از 15 عضو) این شورا ادعاهای آمریکا را غیر قابل استناد دانستند و آن را رد کردند، حتی برخی کشورهایی که آمریکا روی آنها حساب باز کرده بود.
همه از ایالات متحده مستندات قابل قبول خواسته بودند نه فیلمی که نشان می دهد ایرانی ها در حال بازکردن مین از کشتی هستند.
در واقع این فیلم بر عکس ادعاهای آمریکایی ها نشان می دهد که ایرانی ها در حال به خطر انداختن جان نیروهای خود جهت نجات این کشتی هستند نه بر عکس.
شاید گشتی های آمریکایی که در آن مکان بودند و جرئت نزدیک شدن ویا قصد نزدیک شدن به کشتی را نداشتند توقع داشتند پس از اینکه ایرانی ها به این مدرک ارزشمند دست یافتند بیایند و آن را تحویل آنها بدهند.
نکته قابل تامل این است که امروزه برخی کشورهای عربی با ایالات متحده در این ماجرا همراه شده اند و مشخص است که ایالات متحده به آنها فشار آورده تا روایت آمریکا را تایید کنند.
اما علیرغم تایید روایت آمریکا توسط عربستان سعودی می بینیم که شاهزاده محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی برای اولین بار یک پیغام فرستاده که عربستان سعودی آماده گفتگو و مذاکره با ایران است.
موضوعی که نشان می دهد حتی عربستان هم خیلی داستان آمریکایی ها را نتوانسته هضم کند.
اگر این ماجرا صحت داشته باشد قطعا می توان تصور داشت که تحول بزرگی در منطقه می تواند به وجود آید و شاید هم مقامات عربستانی به این نتیجه رسیده اند که این آمریکا است که دارد آنها را بازی می دهد و نه ایران.
آنها احتمالا متوجه شده اند که خطر اصلی وجود آمریکا در منطقه می باشد و نه همسایگی آنها با ایران.
برخی هم باور دارند احتمالا آمریکایی ها فاکتور های بسیار گرانی را برای سعودی ها فرستاده اند و از آنها خواسته اند که در این شرایط مبالغ بسیار هنگفتی را برای حمایت از آنها به حساب واریز کنند و سعودی ها دیگر از این همه هزینه کرد خسته شده اند.

ترس آمریکایی ها از مدرکی که ایرانی ها از حمله به کشتی ها به دست آورده اند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترس آمریکایی ها از مدرکی که ایرانی ها از حمله به کشتی ها به دست آورده اند

شاید هم سعودی ها متوجه شده اند که صدها ملیارد دلار تسلیحاتی که آمریکا در اختیار آنها گذاشته صد ها سنت هم ارزش ندارد و سر به زنگاه همه این سلاح ها هیچ ارزشی ندارد و نه می تواند امنیت عربستان سعودی را تامین کند و نه می تواند امنیت صادرات نفت این کشور را.
البته باید منتظر ماند و دید که این سخنان شاهزاده محمد بن سلمان فقط شعار بوده و یا اینکه واقعیتی است که وی از ته دل بیان می کند واینکه وی متوجه شده امنیت عربستان سعودی و کل منطقه توسط سلاح هایی که از آمریکا خریداری می کنند و یا حضور آمریکا در منطقه تامین نمی شود بلکه فقط و فقط توسط همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر تامین می شود.
حرفی که ایرانی ها سالهاست می زنند و همین چند روز پیش آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تکرار کرد.
به هر حال قطعا ایرانی ها از این صحبت های شاهزاده محمد بن سلمان استقبال خواهند کرد وعلیرغم همه تلخی های گذشته حاضر هستند آغوش خود را برای برادران مسلمان خود باز کنند.
برادران مسلمان، همان عبارتی که آقای ابو الغیض دبیر کل اتحادیه عرب که جزو مردان عربستان به حساب می آید چند روز پیش استفاده کرده.
به هر حال باید توجه داشت که نه قسم آمریکا صحت دارد و نه شهادت دم آن یعنی انگلیس چون هر دوی اینها به هیچ وجه نمی خواهند مشکلات منطقه حل وصل شود و به دنبال صلح و امنیت در منطقه نیستند، پس بد نیست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم به جای دشمنی با ایران به فکر آن باشند که دیگر دم آمریکا ویا انگلیس در منطقه نباشند.
راستی آیا توجه کرده اید که اسرائیل چه قدر این روزها ساکت است و تلاش دارد خود را از این ماجراها دور نگاه دارد؟
ایندفعه ماجرا چیست؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала