گزارش و تحلیل

چه کسی حمله به نفتکش ها را ترتیب داده؟

© AP Photo / ISNAچه کسی حمله به نفتکش ها را ترتیب داده؟
چه کسی حمله به نفتکش ها را ترتیب داده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با وقتی که نخست وزیر ژاپن آقای شنزو آبه در حال ملاقات با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی بود دو نفتکش در مقابل سواحل عمان هدف حمله قرار گرفتند تا بسیاری هاج و واج بمانند که چه شده.

علیرغم اینکه عربستان سعودی و امارات عربی متحده خود را درگیر جنگ یمن و بسیاری دیگر از مشکلات منطقه ای و جهانی کرده اند و خوب بسیاری باور دارند که همین ماجرا کافی است که دشمنان اینان از جمله انصار الله بخواهند واکنش نشان دهند اما شواهد و قراین نکاتی را نشان می دهد که بسیار قابل تامل است.

البته اگر انصار الله چنین کاری را انجام داده باشند قطعا مسئولیت آن را با افتخار به عهده می گیرند و هیچ کس حق ندارد با توجه به فجایع و بلایایی که سر مردم یمن می آید حتی از این کار آنها انتقاد کند.

انتخاب کشتی حامل کالای ژاپنی و آن هم همزمان با ملاقات آقای شینزو ابه با آیت الله خامنه ای این نکته را در اذهان تداعی می کند که هر که چنین حمله ای را انجام داده به اطلاعات خیلی محرمانه و موثقی دسترسی داشته که نشان دهد کدام کشتی محموله ژاپنی حمل می کند تا پیغام خود را برساند.

حمله به دو نفتکش در دریای عمان - اسپوتنیک ایران
حادثه دریای عمان در دستور روز شورای امنیت سازمان ملل

بسیار بعید به نظر می آید که این اتفاق تصادفی بوده باشد و میان اینهمه کشتی هایی که در این مسیر عبور می کنند بصورت تصادفی کشتی هایی که حامل کالای ژاپنی بودند هدف قرار گیرند و ظاهرا حمله کنندگان وقتی که متوجه شدند یکی از کشتی ها بگونه ای مورد اصابت قرار گرفته که غرق نمی شود مجددا به آن حمله کردند.

یعنی حمله کننده اصرار داشته کشتی حامل کالای ژاپنی حتما غرق شود.

با توجه به اینکه این منطقه توسط دستگاه های جاسوسی متعددی کنترل می شود و ده ها ماهواره و رادار در حال رصد ثانیه به ثانیه همه تحرکات در این منطقه می باشند قطعا حمله کنندگان اطلاعاتی را در اختیار داشتند که بر اساس آن می توانستند از شرایطی استفاده کنند تا رصد نشوند وگرنه قطعا بزودی این رصد کنندگان می توانند دست آنها را رو کنند.

اینکه آقای دونالد ترامپ به آقای شینزو مسئولیت داده از طرف او برای میانجی گری به ایران بیاید و آقای شینزو اعلام کرده که با این هدف به ایران می آید و ایرانی ها وی را به حضور پذیرفته اند به زبان دیپلماتیک به معنای آن است که آمریکایی ها به آبه چراغ سبز نشان داده اند و ایرانی ها هم متقابلا، حد اقل برای شنیدن پیشنهادات شینزو، به او چراغ سبز نشان داده اند.

اینجا بد نیست اشاره کنم که بر اساس عرف ژاپنی ها فامیل مقدم بر نام است یعنی نام آقای شینزو آبه ، آبه است و فامیل او شینزو.

مشخص است که بسیاری از این اقدام وزیر امور خارجه ژاپن ناراحت بودند و به دنبال برهم زدن تلاشهای وی در ایران بودند.

آقای شینزو دقیقا بر عکس وزیر امور خارجه آلمان به جای اینکه وقتی وارد ایران می شود به دنبال ایجاد تنش از طریق صحبت های خود باشد سخنانی را مطرح کرد تا دل ایرانی ها را بتواند به دست بیاورد.

واحتمالا همین ماجرا دشمنان صلح در منطقه را بیش از پیش نگران کرد.

ترامپ : دولت آمریکا به توافق با ایران امیدوار است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: دولت آمریکا به توافق با ایران امیدوار است

بیشتر تحلیلگران باور دارند مجموعه معروف به B4 (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زاید و بن سلمان) اولين متهمان اين عمليات به حساب می آیند.

با توجه به سابقه های خراب این مجموعه ترتیب دادن چنین عملیات متحورانه ای از طرف آنها به هیچ وجه بعید نیست.

همچنین برخی باور دارند که حتی ممکن است ایالات متحده خود چنین کاری را انجام داده باشد تا بخواهد به نوعی پیغامی به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکنند قطعا آنها به راحتی می توانند بهانه ای برای راه اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند.

به هر حال هیچ کس نمی تواند بپذیرد که ایران کوچکترین دستی در این ماجرا داشته باشد وقطعا نیاز است که یک تحقیق بین المللی بی طرفانه برای پیدا کردن مسببان این ماجرا انجام شود و کشورهای منطقه که به دنبال صلح و ثبات می باشند تلاش کنند با همکاری و همراهی با هم بخواهند امنیت در منطقه را برقرار کنند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала