گزارش و تحلیل

ايران همواره خواستار روابط خوب با همسایگان شمالی خود است

© Sputnik / Shiva Abshenasايران همواره خواستار روابط خوب با همسایگان شمالی خود است
ايران همواره خواستار روابط خوب با همسایگان شمالی خود است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استاندار مازندران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک گفت : "دریای خزر وجه مشترک ایران با کشور های همسایه ی شمالی خود است و کشور جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار روابط تجاری و اقتصادی مطلوبی با همسایگان حوزه ی خزر بوده".

آقای احمد حسین زادگان افزود:" جمهوری اسلامی ایران امسال میزبان 18 امین نشست شورای بین المللی همکاری تجاری آی.سی.بی.سی (اتاق های بازرگانی و صنعت کشور های حاشیه ی دریای خزر) بود که در بابلسر استان مازندران برگزار شد".
استاندار استان مازندران، که طولانی ترین مرز آبی ایران را با دریای خزر دارد، در راستای روابط تجاری و اقتصادی با کشور های این محدوده به خبرنگار اسپوتنیک گفت:


"علی رقم اشتراکات بسیار وسیع فرهنگی، اجتماعی و تاریخی که با کشور های حوزه ی خزر داریم متاسفانه خلأ های زیادی را می توان در حوزه ی تجاری و اقتصادی در این محدوده حس کرد و این در حالیست که تمام کشور های این محدوده به هم نیاز دارند اما جدیت این نیاز تا کنون درک نشده بود، با وجود اینکه ایران نیاز های خود را از دیگر کشور ها بر آورده می کرده اما در نهایت به دلیل اشتراکات وسیع فرهنگی و تاریخی، این کشور های همسایه هستند که در کنار هم باقی می مانند و این موضوع را می توان از افزایش 2 درصدی مبادلات ما با کشور روسیه در شرایط تحریم ها دریافت این رقم با اینکه بسیار اندک است اما برای شرایط کنونی قابل توجه است".

حواشی عکس یادگاری پر حاشیه در استان مازندران +عکس - اسپوتنیک ایران
حواشی عکس یادگاری پر حاشیه در استان مازندران +عکس
وی افزود:"این ارقام نشان دهنده ی این است که کشورهای اطراف خزر نیازمند برگزاری نشست هایی مانند آی.سی.بی.سی هستند تا با شرایط و ظرفیت های تجاری یکدیگر بهتر آشنا شوند".
آقای احمد حسین زادگان در ادامه افزود:


"بخشی از تسهیل مبادلات تجاری میان کشور های حوزه ی خزر بر عهده ی دولت ها است، مثل حذف تعرفه های گمرکی و یا موانع صادرات اما بخشی از آن هم بر عهده ی بخش های خصوصی است به نوعی در این شرایط بخش خصوصی کمک حال بخش دولتی است تا روابط صمیمانه تری میان کشور ها ایجاد شود".

بگفه استاندار مازندران: " البته که ارتباط خوبی میان این کشور ها وجود دارد اما باید این ارتباط قوی تر شود و این مهم می تواند از طریق اتاق های بازرگانی کشور ها پیگیری شود، و با وجود اتحادیه ی اوراسیا کشور های این محدوده باید بیش از پیش برای تجارت آماده باشند".
استاندار استان مازندران در رابطه با قرارداد های خواهر خواندگی میان کشور ها گفت:
"علی رغم خواهر خواندگی ها و تفاهم نامه های متعددی (مانند خواهر خواندگی استان مازندران و استان ولگاگراد روسیه) که ایجاد کردیم و وجود مجموعه هایی مانند اکو و یا آی.سی.بی.سی هنوز به دست آوردهای مد نظرمان نرسیده ایم و از نظر من این موضوع به دلیل مقطعی بودن این اجلاس ها است، اگر این نشست ها به طور منظم برگزار شود می تواند تاثیر گذاری بسیار خوبی داشته باشد"
بگفته آقای حسین زادگان: "پیش از همه ی این موضوعات باید مراودات فرهنگی و اجتمایی میان کشور های حوزه ی خزر افزایش پیدا کند، برای مثال در حوزه ی گردشگری باید ارتباط میان کشور ها افزایش پیدا کند و از نظر من زیر ساخت ها و قابلیت های این افزایش تبادلات در استان مازندران وجود دارد".
استاندار مازندران افزود:

" برای مثال 4 بندر و 3 فرودگاه در مازندران وجود دارد و همچنین بحث تاریخی وجود کریدر شمال به جنوب که آرزوی دیرینه ی کشور های آسیای میانه است نیز در ایران وجود دارد که می تواند راه ارتباطی مناسبی برای اتصال این کشور ها به آب های گرم کشور های جنوبی را ایجاد کند".

آقای احمد حسین زادگان در رابطه با پتانسیل های همکاری با بنادر روسیه اینگونه بیان کرد که:
"این ارتباطات خوشبختانه با کشور های مختلفی مانند قزاقستان، روسیه و آذربایجان وجود دارد اما متاسفانه مذاکرات و تفاهم نامه هایی که میان کشور ها برقرار شده آنگونه که باید نتیجه نداده چرا که از نظم لازم در آن استفاده نشده"
وی افزود:"ایران (استان مازندران) اکنون ارتباطات تجاری چشمگیر و مناسبی با استان ولگاگراد روسیه دارد و تجارت های خوبی میان تجار این دو کشور بر قرار است، البته که ما باید موانعی را در استان خود (مازندران) و کشور ایران مرتفع کنیم، همچنین این اتفاق باید در روسیه هم رخ دهد".
بگفته استاندار مازندران:" برای مثال ریسک تجاری باید برای تجار کاهش پیدا کند، که در ایران به واسطه ی کمک های صندوق ضمانت توسعه این اتفاق می تواند رخ دهد و با پی گیری های ما یک میلیارد دلار موافقت نامه هم امضا شد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала