گزارش و تحلیل

چرا ترکیه تمایل به خرید تسلیحات روسی دارد؟

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر چرا ترکیه تمایل به خرید تسلیحات روسی دارد؟
چرا ترکیه تمایل به خرید تسلیحات روسی دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از ایالات متحده بزرگترین ارتش ناتو ارتش ترکیه می باشد که امروزه تشخیص داده به برخی تسلیحات روسی نیاز دارد، امری که منجر به تشنج بسیار شدید میان دو عضو بزرگ ناتو شده و سوالی که مطرح است این می باشد که چرا ترکیه حاضر است چنین هزینه ای را انجام دهد؟

قطعا یکی از مهم ترین دلایل این است که ارتش ترکیه تشخیص داده که موشک های اس چهارصد روسی "بسیار برتر" از پاتریوت آمریکایی می باشد.
دلیل استفاده از وصف "بسیار برتر" این است که ترکیه علیرغم اینکه می دانسته ایالات متحده با چنین خریدی مخالفت خواهد کرد ولی حاضر شده ناراحتی آمریکا را به جان بخرد.
اما دلایل دیگری نیز می تواند برای این ماجرا وجود داشته باشد.
مهم ترین این دلایل را می توان غیر قابل اطمینان بودن همپیمانی با ایالات متحده است.

سامانه دفاع موشکی اس - ۴۰۰ و سامانه  MIM-104 Patriot - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی اس - ۴۰۰ و سامانه MIM-104 Patriot
در حالی که آمریکایی ها متحد ترکیه به حساب می آیند اما کودتایی که چند سال پیش (سال 2016) بر علیه آقای اردوغان و حکومت ترکیه ترتیب داده شده بود دست داشتند و طبق اخبار مختلفی که منتشر شده پایگاه انجرلیک ترکیه که در اختیار آمریکایی ها قرار دارد یکی از پایگاه های هماهنگی کودتا گران بود.
جالب اینکه باز هم به استناد اخبار منتشر شده ، در همان شرایط کودتا علیرغم اختلافاتی که میان روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی یک هواپیمای روس توسط ترکیه بوجود آمده بود اما روس ها نامردی نکردند و اطلاعات خود در مورد کودتا را در اختیار آقای اردغان قرار دادند و در واقع لحظه آخر کودتا به دلیل همین اطلاعات بر هم خورد.
ایران وقطر هم تنها کشورهایی بودند که در لحظه اول با کودتا مخالفت کردند و کنار آقای اردوغان و دولت قانونی ترکیه ایستادند.
مضاف بر این علیرغم اینکه ایالات متحده مدعی دوستی و هم پیمانی با ترکیه است اما بزرگترین مخالف آقای اردوغان یعنی فتح الله گولن هنوز در ایالات متحده هست و هدایت مخالفان دولت ترکیه را عهده دار می باشد که از یک کشور دوست بسیار بعید می باشد.
با چنین شرایطی بدیهی است که دولت ترکیه بخواهد حواس اش را جمع کند و از لانه مار دوباره گزیده نشود.
مضاف بر این ترک ها تجربه شاه ایران را نیز در نظر می گیرند و متوجه هستند که زمانی بزرگترین ارتش ناتو پس از آمریکا ارتش ایران بود و این ارتش وابسته به مدرن ترین تسلیحات آمریکایی بود اما زمانی که انقلاب شد و ایران با جنگ با عراق مواجه شد تسلیحات آمریکایی به هیچ درد ایران نخورد.
پیش بینی پیامدهای امتناع ترکیه از خرید سامانه روسی اس 400 - اسپوتنیک ایران
پیش بینی پیامدهای امتناع ترکیه از خرید سامانه روسی اس 400
نکته دیگر قابل تامل برای ترکیه هم این است که در حال حاضر همپیمانان ایالات متحده در منطقه، منظور اسرائیل و عربستان سعودی و امارات، به جدید ترین سامانه های دفاع موشکی آمریکایی مجهز هستند ولی فلسطینی ها با موشک های دست ساز توانسته اند دفاع های هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین را بشکنند و همچنین همین یکی دو هفته پیش هواپیماهای بدون سرنشین انصار الله یمن توانستند چند صد کیلومتر داخل عربستان سعودی پرواز کنند و اهداف خود را نابود کنند در حالی که سامانه های آمریکایی روشن بودند و نتوانستند این هواپیماها را رصد کنند.
برخی باور دارد که آمریکایی ها معمولا در مورد تسلیحات خود غلو می کنند و تسلیحات آنها کارایی ای را که در تبلیغات دارد را ندارد و برخی دیگر باور دارند آمریکایی ها تسلیحات خریداری شده توسط همپیمانان را طبق سفارش تحویل نمی دهند وبرخی از امکانات این تسلیحات عمدا غیر فعال می باشد.
خریداران هم امکان تست همه تسلیحات را ندارند و به همین دلیل تا وقتی که نیاز به استفاده از این تسلیحات نباشد متوجه نمی شوند که این تسلیحات هیچ کارایی ای ندارد.
یکی دیگر از کارهایی که معمولا آمریکایی ها انجام می دهند این است که تسلیحات را به همپیمانان خود می فروشند اما آموزش های لازم را به آنها نمی دهند تا همیشه وابسته به آنها باشند و تا ابد الدهر از آنها سوء استفاده کنند.
بدیهی است با این شرایط کشورهایی که برای سامانه های دفاعی خود ارزش قایل هستند به دنبال آن باشند که مشتری تسلیحات دیگر کشورها باشند تا هم تنوع دفاعی داشته باشند هم اینکه برترین تسلیحات جهان را در اختیار داشته باشند.
از سوی دیگر بدیهی است که آمریکایی ها به هیچ عنوان اجازه ندهند هم پیمانانشان چنین کاری را انجام دهند چرا که این ماجرا می تواند موجب آن شود که دیگران هم به این سمت و سو روی بیاورند.
حال باید منتظر بود و دید چه قدر ترکیه می تواند بار حفظ منافع ملی خود در قبال ایالات متحده مقاومت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала