گزارش و تحلیل

اتهامات بی اساس اتحادیه عرب، تهدیدی برای صلح بین المللی

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiاتهامات بی اساس اتحادیه عرب، تهدیدی برای صلح بین المللی
اتهامات بی اساس اتحادیه عرب، تهدیدی برای صلح بین المللی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای عربی در نشست مکه اتهامات پوچ و توخالی به ایران چسباندند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه آخر نشست اضطراری سران کشورهای عربی که در روز پنج شنبه در مکه برگزار شد کشورهای عربی به اتخاذ موضع ضد ایرانی پرداختند و با اتفاق آرا حملات اخیر در منطقه را محکوم نموده و از اقدامات عربستان سعودی برای دفاع از قلمرو خودش حمایت کردند.

در بیانیه اتحادیه عرب آمده است: "ما کشورهای عربی از تمام اقدامات عربستان سعودی در جهت دفاع از قلمروی خودمان و تامین امنیت حمایت می کنیم. کشورهای عربی بر همبستگی و یکپارچگی مقابل دخالت‌های ایران تأکید می کنند. کشورهای عربی مداخله ایران در بحران سوریه، در امور بحرین و حمایت از گروه های تروریستی، ارسال موشک از ایران به یمن برای شلیک به عربستان، اشغالگری سه جزیره امارات از سوی ایران را محکوم می نماییم."

هدف عربستان ایجاد یک جبهه ضد ایرانی از کشورهای عربی است - اسپوتنیک ایران
هدف عربستان ایجاد یک جبهه ضد ایرانی از کشورهای عربی است

در پایان بیانیه اتحادیه عرب تاکید می شود: همکاری با تهران فقط بر اساس عدم دخالت ایران در امور سایر کشورها امکان پذیر خواهد بود.

در مورد این اتهامات با آقای دکتر حسین رویوران، کارشناس روابط بین الملل و تحلیل گر امور سیاسی مسائل جهان عرب و منطقه خاور میانه و مدیر سابق دفتر منطقه ای صدا وسیما در بیروت و مدیر شبکه العالم (در سالهای1379-1380) به گفتگو نشستیم.

اتهامی در اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی به ایران زده شد که یکی از آنها حمایت ایران از انصارالله و حمله انصارالله به مراکز نفتی عربستان بود، همچنین اتهاماتی را مطرح کردند که ایران در قضیه حمله به نفتکش ها در فجیره هم دخالت داشته است، شما این را چگونه ارزیابی می کنید؟

عربستان در نتیجه سیاست های خودش با مشکل مواجه است به همین دلیل دارد سعی می کند تا فرافکنی کرده و مشکلاتش را گردن ایران بیندازد. اولا در مورد حمله انصارالله به خط تولید عربستان سعودی، متهم کردن ایران به دلیل اینکه ایران از انصارالله حمایت می کند یک اتهام باطلی است. این نتیجه جنگی است که عربستان بر علیه یمن انجام داده است. من تعجب می کنم اینکه چگونه عربستان جنگ را فراموش می کند و به این راحتی ایران را متهم می کند. ایران منکر همپیمانی خودش با انصارالله نمی شود و اعلام کرده است که بله ما مشترکات زیادی با انصار الله داریم و از این اینها حمایت می کنیم، اما آیا اینها حق ندارند از خودشان دفاع کنند. در این 5 سال جنگ عربستان می کشد و به شهادت می رساند. سازمان های بین المللی، سازمان عفو بین الملل همه اینها می گویند که جنایت جنگی در آنجا اتفاق می افتد. جامعه به گرسنگی به وبا و به هزاران بدبختی دچار شده است و عربستان اینهمه کشتار دارد انجام می دهد و می گوید آنچه که اتفاق افتاده نباید اتفاق می افتاد و ایران را متهم می کند. در مورد انفجارات فجیره، ایران این مسئله را رد و محکوم کرده است و تنها کسی که این مسئله را به ایران چسبانده آقای بولتون است و مشخص است که او جز گروه بی آمریکا است که با پمپئو سردمداران خط تندرو علیه ایران هستند که فکر می کنم حرفهای آنها از نگاه ایران هیچ ارزشی ندارد.

یکی دیگر از این اتهامات به رسمیت نشناختن حق حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بود و آنها را متعلق به امارات متحده عربی دانستند. ارزیابی شما چیست؟

این حرف حرف بی ارزشی است، اگر ایران سه جزیره از امارات اشغال کرده است این تهدیدی است برای صلح بین المللی و شورای امنیت فورا باید جلسه ای بگیرد و از این مسئله جلوگیری بکند چون تهدیدی است برای صلح بین المللی. این جزایر در اختیار ایران است قبل از انقلاب بوده و اینها در زمان شاه به شورای امنیت بردند و شورای امنیت این را تهدیدی برای صلح اعلام نکرد و اعلام کرد که این جزایر ایرانی است. بعد از انقلاب به دلایل سیاسی این را علیه ایران مطرح کردند. حتی کشور امارات قبل از انقلاب سکوت کرده بود ولی بعد از انقلاب به دلایل سیاسی این مسئله را مطرح کرد لذا تکرار این مسئله یک تکرار بی ارزشی است که ایران حتی زحمت این را به خودش بدهد تا پاسخی یا بیانیه ای در این زمینه مطرح کند.

آمادگی تعدادی از کشورهای عربی خلیج فارس برای بررسی پیشنهاد جدید ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی تعدادی از کشورهای عربی خلیج فارس برای بررسی پیشنهاد جدید ایران

اتهام دیگر در مورد دخالت ایران در سوریه به عنوان عامل بی ثباتی و خطرناک در وحدت و استقلال سوریه بود؟

اولا حضور ایران در سوریه به دعوت دولت رسمی این کشور است و کسی که آنجا به صورت غیر قانونی حضور دارد، عربستان و اربابش آمریکا است. این که در این کنفرانس عربستان تلاش کرده است ایران را به عنوان مظهر بی ثباتی مطرح کند این یک تفسیر غلطی است و هر گونه تصمیم گیری بر اساس این فهم غلط، غلط خواهد بود. اگر ایران برای منطقه عامل بی ثباتی بود پس چه کسی به یمن حمله کرده چه کسی جنگ با لیبی را به اینجا رسانده است. اگر ایران تهدیدی است برای منطقه چرا شعارهای بپا خواسته مردم در سودان و الجزایر عدم دخالت عربستان و امارات در امور داخلی آنها است. این نشان می دهد که علت نا امنی در منطقه سیاست های عربستان است که در عراق و سوریه دخالت کرده و بحرین را اشغال کرده، علیه یمن اعلام جنگ کرده است و اینگونه تحلیل های غلط مطرح کردند برای یک پوشاندن واقعیت های موجود در منطقه که عربستان علت اصلی نا امنی در منطقه است.

پیش بینی شما در مورد این تحولات چگونه است، با توجه به اینکه تنها عراق از این بیانیه حمایت نکرد؟

اشتباه نشود عراق نه اینکه حمایت نکرده باشد بلکه عراق اعلام کرد که پیش نویس بیانیه داده نشده و به این دلیل نسبت به بیانیه اعتراض دارد. عربستان سعودی یک اجلاس فوق العاده برگزار کرد که بحث دو موضوع انفجار فجیره و حمله به لوله های نفتی عربستان. اما تمام روسای کشورهای عربی خارج از این موضوع صحبت کردند. پس اجلاس فوق العاده و موضوعات مطرح در آن متنوع شد. برخی ها اسرائیل را علت نا امنی در منطقه برخی ها تروریسم و تکفیری و وهابی را مطرح کردند و درنهایت عربستان برای اینکه از این واقعیت جدید فرار کند بیانیه را خودش نوشت و خارج از چارچوب دیدگاه کشورها و به اسم این اجلاس مطرح کرده که عراق نسبت به این رفتار عربستان اعتراض کرد و گفت که این بیانیه این بیانیه سعودی است و بیانیه کنفرانس نیست. پس عراق نه اینکه به بیانیه اجلاس اعتراض داشته باشد بلکه اعلام کرده است که پیش نویس بیانیه به اعضا ارائه نشده تا آن را مورد تایید قرار دهند و یا اصلاحاتی در آن بشود. عربستان خودش نوشته و خودش ارائه داده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала