گزارش و تحلیل

ارمغان صلح ایران برای کشورهای عربی خلیج فارس

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiارمغان صلح ایران برای کشورهای عربی خلیج فارس
ارمغان صلح ایران برای کشورهای عربی خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد داد تا توافق مربوط به عدم حمله را در ارتباط با اوضاع منطقه امضاء کنند.

این خبر در کانال تلگرام دولت جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. ظریف در بغداد و در دیدار با همتای عراقی خود محمد علی حکیم این ایده را مطرح نمود.
وی همچنین خاطر نشان کرد که تهران می خواهد بهترین ارتباطات را با کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد و از هرگونه پیشنهادی برای کاهش تنش استقبال می کند.
بیانیه وزیر امور خارجه ایران چند روز پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی از جامعه جهانی درخواست نمود موضع سخت گیرانه ای را در ارتباط با ایران اتخاذ کرده و این کشور را از"ویرانگری" منع نمایند.
صباح زنگنه ، تحلیل گر سیاسی و کارشناس کشورهای عربی، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران و سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی، در گفت و گویی با اسپوتنیک ، پیش بینی می کند که کدام کشور عربی آماده است تا این پاکت را امضاء کند و اینکه این توافقی نوید بخش بوده و ایران در صورت درگیری مسلحانه احتمالی با آمریکا بر کمک و حمایت چه کسانی می تواند حساب باز کند. وی خاطر نشان می کند که ابتکار ایران درواقع شانسی برای کشورهای عربی به منظور تضمین امنیت در منطقه است:
جمهوری اسلامی ایران با ارئه این ابتکار عمل حسن نیت خودش را نشان می دهد تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بتوانند از این فرصت برای تامین امنیت در منطقه استفاده نموده و به چنین ابتکاری پاسخ مثبت بدهند. طبعا هیچ تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران برای بستن این پیمان وجود نخواهد داشت و مسیر همکاری روشن خواهد بود. در مقابل تمام تلاش های ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل بدین طریق با بن بست مواجه خواهد شد چراکه منطقه نه به دنبال تجاوز و تهاجم بر کشورها بلکه به دنبال صلح و همکاری خواهد بود.

گفتگوهای ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
گفتگوهای ایران و آمریکا

حالا کدام کشور از شورای همکاری خلیج فارس آمادگی دارد این معاهده عدم تجاوز را امضا کند این یک بحثی است که به خود این کشورها بر می گردد. ولی می توان گفت که حداقل 2 یا 3 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس آمادگی امضای این معاهده با ایران را دارند.
صباح زنگنه تاکید می کند که پاکت پیشنهادی ایران در خصوص عدم حمله ممکن است به طور جمعی و همچنین به صورت جداگانه از طرف هریک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امضاء شود:
در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، روابط ایران با کویت، قطر و سلطنت عمان بسیار خوب است و هیچ گونه مشکلی امنیتی و نظامی با این کشورها ندارد. همکاری با این کشورها در سطوح مختلف می تواند تداوم داشته باشد. همچنین با کشور عراق هیچ گونه مشکلی نداریم بلکه همکاری در سطوح مختلف وجود دارد. شایان ذکر است که ایران کمک های اساسی و جدی برای مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در عراق انجام داد.
ایران گام اول را برداشت و اعضای شورای همکاری خلیج فارس باید بررسی کنند و تصمیم بگیرند. اگر کشورها بخواهند دسته جمعی این معاهده را منعقد کنند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد و استقبال خواهد کرد. و اگر کشوهارها بخواهند به طور انفرادی و تک تک اقدام بکنند، برای این کار زمینه فراهم است و بعید می دانم که کشورها مانع بشوند اگر هر کدام از اعضای شواری همکاری خلیج فارس بخواهد قرارداد عدم تجاوز را به طور انفرادی به امضا برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала