گزارش و تحلیل

طرحی که می تواند راه گشای حل بحران های خاورمیانه باشد

© Fotolia / Peyman Kaiediطرحی که می تواند راه گشای حل بحران های خاورمیانه باشد
طرحی که می تواند راه گشای حل بحران های خاورمیانه باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
می توان گفت یک ماه است که ایران یک استراتژی جدید برای مقابله با ایالات متحده راه انداخته و تا به لحظه نگارش این مقاله این سیاست توانسته رفتارهای خصمانه ایالات متحده را مهار کند.

می توان گفت یک ماه است که ایران یک استراتژی جدید برای مقابله با ایالات متحده راه انداخته و تا به لحظه نگارش این مقاله این سیاست توانسته رفتارهای خصمانه ایالات متحده را مهار کند، در کنار این سیاست روز یک شنبه آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران طرحی را مطرح کرد که می تواند راهگشای اکثر بحران ها در منطقه باشد.

البته طبق گفته آقای ظریف این طرح قبلا نیز از طرف ایران مطرح شده بود اما به هر حال طرح امضای "معاهده عدم تعدی" کشورهای منطقه به یکدیگر مجددا توسط وزیر خارجه ایران در عراق مطرح شد.

حال این طرح چگونه می تواند راهگشای بحران های خاورمیانه باشد؟ 

پيشتهاد ايران براى امضاى پيمان عدم تجاوز با كشورهاى خليج فارس - اسپوتنیک ایران
پيشنهاد ايران براى امضاى پيمان عدم تجاوز با كشورهاى خليج فارس

برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مدعی می باشند که از نفوذ روز افزون ایران در منطقه واهمه دارند و می ترسند که ایران در نهایت به دنبال سرنگونی حکام این کشورهای و یا لشکر کشی به این کشورها باشد.

ایالات متحده هم نهایت سوء استفاده را از نقطه ضعف این کشورها می کند و بارها رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که این کشورها تحت الحمایه آمریکا هستند، و اگر دو هفته ایالات متحده از آنها حمایت نکند ایران این کشورها را سرنگون می کند، و اینها باید هزینه پاسبانی ایالات متحده از آنها را بدهند، و باید تسلیحات مدرن آمریکایی را بخرند تا ایران آنها را قورت ندهد و …

از طرف دیگر هم گسترش سیطره ایالات متحده بر این کشورها و همچنین خرید صدها ملیارد دلار تسلیحات توسط این کشورها موجب آن می شود که ایران هم واهمه آن را داشته باشد که این کشورها به یکباره بخواهند از این تسلیحات بر علیه ایران استفاده کنند و یا اینکه ایالات متحده بخواهد از این کشورها برای حمله به ایران استفاده کند.

نباید فراموش کرد مقامات این کشورها به تکرار، تقریبا روزانه، ایران را تهدید به حمله کرده اند و ایالات متحده به تکرار اعلام کرده که این تسلیحات را برای مقابله با ایران در اختیار آنها قرار می دهد.

آیا قرار است ایران کنار بنشیند و فقط تماشا کند؟ 

خوب با این شرایط ایران پیشنهاد امضای معاهده عدم تعدی و حتی معاهده های امنیتی و نظامی برای همکاری های امنیتی و نظامی میان کشورهای منطقه را مطرح کرده و طبیعتا اگر این کشورها هیچ سوء نیتی نداشته باشند باید از این طرح ایران استقبال کنند. 

حضور قطعی سه کشور عربی در نشست مکه - اسپوتنیک ایران
حضور قطعی سه کشور عربی در نشست مکه

اگر این کشورها واقعا می خواهند در صلح و آرامش زندگی کنند هیچ دلیلی ندارد بخواهند به خصومت و دشمنی خود با ایران ادامه دهند و یا حتی به آن دامن بزنند.

گو اینکه ایرانی ها به تواندی دفاعی خود اطمینان کامل دارند و می دانند که دشمن تا زمانی که ایرانی ها این قدرت بازدارندگی را دارند جسارت حمله به ایران را نخواهد داشت، اما همه ناظران سیاسی بخوبی متوجه هستند که دیپلماسی ایران طی یکماه اخیر توانست حرکت های ایالات متحده را مهار کند و کاری کند که توانمندی و زحمت های نظامیان ایرانی در عرصه جهانی به چشم آید.

تا همین یکماه پیش بسیاری از کشورهای جهان باور داشتند که اختلافات ایران و ایالات متحده به آنها مربوط نمی باشد و دلیلی برای دخالت آنها در این ماجرا نیست اما امروزه مشاهده می کنیم که کل کشورهای منطقه و جهان خود را درگیر این ماجرا می بینند و تلاش می کنند به هر نحوی که شده راه حلی برای این اختلافات پیدا کنند.

ایالات متحده که یکماه پیش با هیاهوی بسیار تلاش داشت علاوه بر فشار اقتصادی فشار رسانه ای و روانی را بر ملت ایران تشدید کند و با به حرکت در آوردن ناوهای جنگی اش تلاش داشت فضای جنگ را بر ذهن مردم ایران القا کند امروزه مجبور شده از مواضع خود عقب نشینی کند و به جای اینکه ایران مجبور شود با نقشه آمریکا بازی کند آمریکا مجبور شده با قواعد ایرانی بازی کند.

می توان گفت طی کمتر از یکماه آقای ظریف طی الارض کرده تقریبا به اکثر کشورهای موثر آسیایی سفر نموده و همچنین آقای عراقچی، معاون ایشان، نیز از سوی دیگر امروزه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حضور دارند و قبل تر نیز در اروپا بودند. 

تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران

همزمان هیات های دیپلماتیک ایران به کشورهای مختلف سفر کرده اند تا فضای بین المللی را بر علیه تکروی های آمریکا تحریک نمایند.

شاید یکی از نتایج این تحرکات دیپلماتیک ایران را بتوانیم در واکنش منفی اروپایی ها به سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به بروکسل مشاهده کرد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درایت لازم جهت پذیرش طرح ایران برای اطمینان بخشی را دارند یا نه؟

گو اینکه بسیاری بعید می دانند که به دلیل تسلط آمریکا بر سیاست این کشورها اینها جسارت کنند تا چنین تصمیمی را بگیرند اما به هر حال همین مطرح کردن این طرح نشان حسن نیت ایران در مقابل همسایگان است.

بدیهی است که این کشورها باید متوجه شوند که آقای ترامپ فقط چند سال دیگر مهمان کاخ سفید است اما ایران تا ابد قرار است همسایه آنها باقی بماند و این طرح بیش از اینکه به نفع ایران باشد به نفع آنها است چون می تواند بقای آنها در قبال طرح های آمریکا برای نابودی شان را تضمین کند.

طی سالهای اخیر مشاهده کردیم همه آنهایی که با ایران همپیمان شدند با اقتدار جای خودشان ماندند و آنهایی که در مقابل ایران ایستادند نیست و نابود شدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала