گزارش و تحلیل

جلسه اضطراری کشورهای عرب در مکه چه پیامدی برای ایران خواهد داشت؟

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiجلسه اضطرای کشورهای عرب در مکه چه پیامدی برای ایران خواهدداشت؟
جلسه اضطرای کشورهای عرب در مکه چه پیامدی برای ایران خواهدداشت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه عربستان از جامعه جهانی خواستار اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه ایران شد.

عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان سعودی، ایران را به تلاش برای بی ثبات کردن منطقه متهم کرد و خواستار احترام به قوانین بین المللی، توقف دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، حمایت از تروریستها و توسعه برنامه های موشکی و هسته ای ایران شد.
پادشاه عربستان ضمن نگرانی نسبت به موضوع ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری رهبران جامعه عرب در مکه شد.
صباح زنگنه، کارشناس مسائل جهان عرب و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در خصوص دستور کار اصلی این نشست بیان داشت:
اقدامات عربستان در تشکیل جلسات اقدامات بسیار تکراری است. با هر موردی که پیش آمده و شکست می خورد بلافاصله مقامات چند کشور را دعوت کرده جلسه ای تشکیل می دهند و بیانه ای را صادر می کنند. بیانیه ای که خودش آماده کرده و بقیه منتشر می کنند. این نوع جلسات بیشتر جنبه تبلیغاتی سیاست های خود عربستان خواهد بود و تغییری در مسائل منطقه ایجاد نکرده و یا کمکی به اصلاح وضعیت و یا نظم ویژه ای که همه کشورها در آن شریک باشند از این جلسات بر نمی آید.
به نظر شما کدامیک از کشورهای همسایه از ایران حمایت می کنند و کدام کشور بر علیه ایران خواهند بود؟

تولید نفت ایران در گرو عربستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تولید نفت ایران در گرو عربستان

تعدادی از کشورها چشمشان به دست عربستان است که چقدر می تواند به آنها کمک کند و یا چه امکاناتی به آنها می دهد و رای آنها رای عربستان است. تعدادی از کشورها که استقلال داشته و قدرت تحلیل و تصمیم دارند، ممکن است مخالفت کنند یا خواهان عدم پیچیده کردن مسائل منطقه بشوند. در این نوع جلسات بیشتر کشورها به صورت تعارفی باهم برخورد می کنند و مواضع کاملا مخالف حتی اگر هم داشته باشند در جلسات عمومی نشان نمیدهند. در واقع همانطور که گفتم بیانیه این جلسه از پیش توسط عربستان آماده شده و بند های آن مشخص اند.
آقای زنگنه توضیح دادند که کدام یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پایگاه های نظامی خود را دراختیار آمریکا قرار خواهند داد:
اکثر این کشورها پایگاه آمریکایی داشته و حتی سلاح هایی که خریداری کرده اند، حدود 500 میلیارد دلار است که استفاده از آن دست خود آمریکاست، بنابراین عملا این کشورها متاسفانه فقط پول داده و انبار سلاح می شوند. و وقتی آمریکا اجازه دهد این سلاح ها در آن مکان های که ایالات متحده دستور دهد، مورد استفاده قرار می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала