گزارش و تحلیل

اپل ارزانی آمریکایی‌ها

© REUTERS / Beck Diefenbach اپل ارزانی آمریکایی‌ها
اپل ارزانی آمریکایی‌ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این تحریم‌ها منجر به این خواهد شد تا نخبگان ما دست بکار شوند تا هم محصولات بومی‌تری درست کنند و هم از این محدودیت‌ها گره گشایی کنند.

اسپوتنیک — تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در حال تدوین طرح دو فوریتی برای تحریم آیفون از سوی کشورهای اسلامی هستند. این در حالی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی ایران پیش از این اعلام کرده بود که ۱۵ طرح برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آقای ولی الله قدیمی، دکترای ارتباطات و کارشناس رسمی دادگستری در امور جرایم رایانه ای در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص تحریم کالاهای شرکت اپل و دیگر شرکت های آمریکایی از جمله گوشی‌های آیفون در ایران اظهار داشت:

دهقانی : همه کالاهای مصرفی آمریکایی در ایران می تواند با محدودیت مواجه شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
احتمال تحریم تمامی کالاهای آمریکایی در ایران

محصولات نرم‌افزاری بخصوص روی تجهیزات تلفن همراه و تبلت یکسری تاییده دارند که شرکت اپل تنها به یکسری شرکت‌های نوع سوم می‌دهد برای اینکه بتوانند به نیابت از کمپانی اپل اجازه دهند تا محصولات نرم‌افزاری پس از پرداخت حقوق مادی لایسنس روی محصولات اپل نصب و اجرا شوند. شرکت‌های ایرانی نیز برای دور زدن تحریم‌ها یکسری شرکت‌های نوع سوم را در خارج از کشور پیدا کرده و از این شرکت‌ها خدمات گرفته و محصولات نرم‌افزاری تولیدی روی سکوی تلفن همراه عملا می‌توان گفت از طریق این شرکت‌ها تاییده کمپانی اپل را دریافت می‌کردند. اما به جهت گزارشاتی که از طریق برخی از وطن‌فروشان در تلویزیون "من و تو" برای کامل شدن تحریم‌ها داده شد، این شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌ها و تاییده‌ها به کمپانی اپل معرفی شدند، اپل نیز با شناسایی این شرکت‌ها که البته کار سختی نیست زیرا حتی یک نفر با نصب محصولات نرم‌افزاری شرکت‌های ایرانی و به خصوص پرداخت‌های بانکی ایرانی می‌تواند متوجه شود که تاییده این نرم‌افزارها توسط چه شرکت‌هایی اخذ می‌شود.
با حادث شدن این اتفاق عملا استفاده کننده محصولات شرکت اپل به خصوص روی سکوی تلفن همراه و تبلت در استفاده از نرم‌افزارهایی که نیاز به تاییده داشتند با محدودیت‌هایی روبرو شدند. البته راهکارهایی برای رفع این مشکل نیز وجود دارد که بنده از ارائه آن‌ها خودداری میکنم اما در هر صورت کاربران به راحتی قبل نمی‌توانند از این محصولات استفاده نمایند.
طراح اپل در فکر طراحی جامایع دستشویی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بازار ۴ میلیارد دلاری اپل در ایران و حذف اپلیکیشن‌های های ایرانی

طبیعی است در حالی که حدود 17 درصد از گوشی‌های هوشمند داخل کشورمان از محصولات کمپانی اپل و از نوع برند آیفون است، انتظار داشته باشیم حالا که این شرکت هیچ نماینده رسمی در ایران ندارد که خدمات پس از فروش مربوط به محصولات این شرکت را ارائه دهد و خود این شرکت نیز محدودیت‌هایی را برای کاربران داخل ایران ایجاد می‌کند دیگر دلیلی وجود ندارد که کاربران به سمت محصولات اپل بروند و آنها را خریداری کنند تا منفعت مادی آن نصیب دشمنی که علیه آنها تحریم و تهدید ایجاد می‌کند شود و از سوی دیگر نه تنها سرویسی از جانب این شرکت دریافت نمی‌کنند که هر روزه با محدودیت‌های جدیدی نیز مواجه می‌شوند.
من به خاطر دارم که در هفته اول بروز این مشکل 300 هزار گوشی آیفون در ایران از سرویس شبکه خارج شد و در یکماهه اواسط اسفند ماه 97 تا اواسط فروردین 98 حتی یک گوشی آیفون هم تحت رجیستری کشور ثبت نشد و این بدین معنی است که هیچ فردی به سمت این نرفته است که گوشی آیفون را در کشور خریداری کند و نسبت به ثبت و راه‌اندازی آن اقدام کند. بدین ترتیب می‌توان گفت تحریمی که مجلس ایران به دنبال اعمال کردن آن هست پیشاپیش توسط مردم به وقوع پیوسته است و مردم این تحریم را عملیاتی کرده‌اند.
قدیمی همچنین در خصوص امکان جایگزینی محصولات اپل در ایران اظهار داشت:
ما در کشورمان نخبگان زیادی داریم که پیش از این نیز پرده‌هایی از قابلیت‌های خود را نشان داده‌اند و توانسته‌اند قابلیت‌هایی را از محصولات این برند کسب کنند و به مردم خود سرویس ارائه کنند که حتی برای خود آمریکایی‌ها نیز باور ناپذیر بوده است؛ از این به بعد نیز همانطور که تاکنون را حل‌های غیر قطعی برای حل این مشکل داشتیم بعد از این نیز مانند سایر موارد این تحریم‌ها منجر به این خواهد شد تا نخبگان ما دست بکار شوند تا هم محصولات بومی‌تری درست کنند و هم گره گشایی کنند از این محدودیت‌ها و هم اینکه در بدترین حالت به سراغ سیستم‌های عامل جایگزین مانند آندروید و محصولات نسبتا خوب سایر برندها مانند سامسونگ، هوآوی و… بروند که دست کمی از قابلیت‌های آیفون ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала