گزارش و تحلیل

تحریم سپاه و افزایش امکان جنگ

© AP Photo / Vahid Salemiتحریم سپاه و افزایش امکان جنگ
تحریم سپاه و افزایش امکان جنگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های جهانی به گستردگی در مورد تصمیم خبرساز ترامپ مبنی بر اعمال تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بحث می کنند.

اسپوتنیک شما را با تفسیر ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس آشنا می کند. در اعلامیه ترامپ مورخه 8 آوریل سال جاری میلادی آمده است: سپاه انقلاب اسلامی، از جمله قدس باید وارد لیست سازمانهای تروریستی شود. ایران کشور تروریستی و سپاه وسیله اصلی کمپین تروریستی است که ایران در سراسر جهان آنرا اجرایی می کند. این تصمیمگیری از 15 آوریل اعتبار پیدا کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توضیح این اقدام گفت که این تصمیم در چارچوب فشار بر مقامات ایران گرفت شده است. در عین حال، او تأکید کرد که ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ برای معرفی یک سازمان دولتی به عنوان سازمان تروریستی دست به اقدام زده، دقیقا به این دلیل که سیاست های تهران را تروریستی می داند.

آمریکا - اسپوتنیک ایران
آمریکا قصد جنگ با ایران را دارد
حال ببینیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یعنی چه که به گفته ترامپ، او را بی نهایت نگران کرده است؟

امروز سپاه همراه با ارتش، یکی از دو بخش نیروهای مسلح ایران است. به طور سازمانی، سپاه شامل نيروی زمينی، نيروی هوايی و نيروی دريايی، نيروی مقاومت — بسیج و نيروی ويژه قدس است. سپاه یک اتحادیه ای مرکب از تشکیلات صرفا نظامی، اطلاعاتی، پلیسی، سیاسی و ایدئولوژیکی، و همچنین ساختارهای مالی و اقتصادی ایران است. در نتیجه توسعه اقتصادی سپاه، این اتحادیه تا سال 2015، کنترل بیش از 25٪ — 35٪ کل اقتصاد ایران و 25٪ کل سرمایه را به دست آورد.

امروز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما 229 شرکت ایرانی را کنترل می کند ("واشنگتن پست"، 10 آوریل 2019). از جمله خاتم الانبیاء (135 هزار کارمند)، هلدینگ "گروه بهمن"، سازمان صنایع دفاعی، بانک سپاه و صادرات، شرکت هواپیمایی پیام (پیام ایر)، شرکت صنایع الکترونیک ایران و بسیاری دیگر. این سپاه در راس صنایع نظامی و صنعتی ایران نظیر تولید موشک و زمینه هسته ای قرار دارد. در آمدهای سالانه سپاه در طول دهه اخیر 21 میلیارد دلار برآورد می شدند.

کشورهایی که با تصمیم آمریکا درباره تروریستی خواندن سپاه مخالفت کردند+عکس - اسپوتنیک ایران
کشورهایی که با تصمیم آمریکا درباره تروریستی خواندن سپاه مخالفت کردند+عکس
در ماهیت امر سپاه پاسداران به "دولتی در دولت" تبدیل شد و ترامپ ضمن وارد آوردن ضربه به آن دو هدف را دنبال کرد: جنبه اقتصادی- پولی و قدس، نیروی ویژه آن. قدرت اقتصادی سپاه بسیار بزرگ است و ضربه ترامپ به آن مساوی ضربه به جمهوری اسلامی است. این سپاه پیشتر نیز تحت تحریم های گسترده اولیه و ثانوی آمریکا قرار گرفته بود. با این حال، برخی از جزئیات قانونی وجود دارد. مثلا، شهروندان آمریکا که تحریم ها علیه سپاه پاسداران را نقض کردند ممکن بود قربانی مسئولیت مدنی و حتی جنایی شوند، در حالی که افراد و اشخاص حقوقی غیر آمریکایی می توانستند فقط مسئولیت "مجبور کردن" آمریکایی ها به نقض چنین ممنوعیت را بعهده بگیرند.

وضعیت پس از اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی عوض می شود. اکنون اعضای سپاه و شعب آن، و همچنین تمام افراد (ایرانی ها، آمریکایی ها، و نمایندگان کشورهای دیگر) که مقدمات "حمایت مادی یا از نظر ذخایر" را برای سپاه فراهم می کنند، ممکن است تحت تعقیب قانونی قرار گیرند. همه آنها بعنوان تروریست و یا همدست آنها مورد پیگرد جنایی قرار می گیرند.

یک، دو، سه و امروز تو تروریست می شوی - اسپوتنیک ایران
یک، دو، سه و امروز تو تروریست می شوی
اما ضربه اصلی به سپاه، به هر حال به نیروهای ویژه "قدس"، در نظر گرفته شده است. برخی معلومات در مورد این ساختار. اهداف قدس عبارتند از: حمايت، تأمين مالی و كمکرسانی جامع به سازمان های مختلف اسلامی در جهان، در درجه اول دارای سمتگیری و طرفدار ايران؛ انجام عملیات ویژه برای از بین بردن رهبران اپوزیسیون و افراد نامطبوب، ایجاد یک شبکه عامل برای کسب اطلاعات استراتژیک و ضربتی؛ جمع آوری اطلاعات استراتژیک و ضربتی؛ سازماندهی آموزش برای رزمندگان از کشورهای خارجی و فرستادن آنها به مناطق مختلف برای انجام فعالیت های ویژه در جهت منافع رژیم ایران. وظیفه اصلی قدس انجام عملیات ویژه در گوشه و کنار جهان است. تخمین زده می شود که در ترکیب قدس حدود 25 هزار نفر است. این نیروهای نظامی به خوبی آموزش دیده، از بهترین سربازان و افسران سپاه برگزیده شده و تجربه عملیات نظامی در عراق، لبنان، سوریه و افغانستان را دارا هستند.

سرلشگر قاسم سلیمانی دارای لقب "مرد سایه" در راس سپاه پاسداران بوده و احتمالا با نفوذترین سیاستمدار نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز محسوب می شود. او به طور کلی مخفیانه در تمام نقاط داغ ظاهر می شود. علاوه بر این، او مخفیانه فعالیت های سیاسی را انجام می دهد، مخفیانه با رهبران و سیاستمداران عالی رتبه ملاقات می کند. آمریکا ژنرال سلیمانی را بعنوان تروریست ایرانی شماره یک 1 می داند.

ظریف: اجازه نخواهیم داد مشروعیت سپاه را از بین ببرند - اسپوتنیک ایران
ظریف: اجازه نخواهیم داد مشروعیت سپاه را از بین ببرند
تهران از طریق ساختارهای قدس به سازمان های شیعه مانند حزب الله لبنان، عصائب أهل الحق، ارتش مهدی، کتائب حزب الله عراق، الحوثی یمن، الدوا- کویت و دیگران کمک می کند. علاوه بر این، قدس برای گروه های افراط گرای سنی، مانند حماس فلسطین، جهاد اسلامی، کمک می کند. تقریبا تمام این سازمان ها توسط اکثر کشورها به عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند. واشنگتن همچنین سپاه پاسداران و قدس را بخاطر مرگ 19 سرباز آمریکایی در عربستان سعودی در سال 1996، و هلاکت بیش از 600 سرباز آمریکایی در عراق در سالهای 2006 و 2010 متهم می کند. مطمئنا، بر اساس تمام این واقعیت ها بود که دونالد ترامپ سپاه و قدس را به عنوان سازمان های تروریستی اعلام کرد. با این حال، آیا مشروع است که یک ساختار دولتی بدون تحقیق و محاکمه بعنوان سازمان تروریستی بین المللی اعلام شود؟

اقدام جدید ضد ایرانی کاخ سفید، روابط آمریکا و ایران را تیره کرده، که بدون این هم پرتنش بود. تقریبا بلافاصله پس از اعلامیه ترامپ، شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) وارد فهرست سازمان های تروریستی شده است. در عین حال، ستاد مرکزی نیروهای مسلح ایران برای استفاده از همه وسایلی برای مبارزه با تروریست های آمریکایی که اکنون پرسنل آمریکا در خاورمیانه هستند، هشدار داد. اکنون آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه، به ویژه در سوریه، عراق، افغانستان و خلیج فارس — در هر جایی که ارتش ایران و آمریکا ممکن است نزدیک شوند، در معرض خطر قرار دارند.

کاملا طبیعی است که وزارت دفاع آمریکا و سازمان سیا مخالف این بودند که سپاه پاسداران وارد فهرست سازمان های تروریستی شوند. با این حال، این اتفاق رخ داد. در این رابطه، فرماندهی آمریکا در خاورمیانه مجبور به هشداردهی به نیروهای خود در مورد خطر پدید آمده شد.

محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
فرمانده کل سپاه: آمریکا جرات اقدام نظامی علیه ایران را ندارد
پیامدها چیست؟ جنگ سرد بین ایران و ایالات متحده 40 سال است که ادامه دارد. امروزه منطقه و جهان وارد فاز "طوفانی" این جنگ می شوند. بله، حوادث خطرناک، اعمال تحریک آمیز و حتی درگیری جدی میان آمریکا و ایران امکان پذیر است. بسیاری از تحلیلگران می گویند که این دو کشور در آستانه جنگ بزرگ قرار دارند. با این حال، امیدواریم که این امر صورت نپذیرد. کارشناسان نظامی حرفه ای درک می کنند که جنگ بزرگ بین آمریکا و ایران 80 میلیونی و دارای ارتش تقریبا یک میلیون نفری به چه چیزی منجر خواهد شد.

ولی در این امر هیچ شک و شبهه ای نیست که جنگ خبری بی سابقه براه خواهد افتاد. این جریان هم برای تهران و هم برای واشنگتن سودآور است. در تهران، رئیس جمهور روحانی در وضع دشواری قرار دارد. معامله هسته ای که ماهیت سیاست داخلی و خارجی وی را تشکیل می داد، در آستانه فروپاشی است. به برکت ترامپ، مخالفان سیاسی پرزیدنت روحانی از اردوگاه رادیکال های لیبرال اصلاح طلب، مجبور شده اند حملات تبلیغاتی به آمریکا را سخت تر کنند تا نشان بدهند که دولت از منافع کشور دفاع می کند و با دشمن اصلی، شیطان بزرگ مبارزه می کند. در واشنگتن، ترمپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ثابت می کند که موضع ضد ایرانی او جنبه دایمی دارد و او چقدر قوی است و آماده اتخاذ اقدامات قاطعانه علیه ایران، حتی در سرحد "جنگ گرم" است.

و در پایان سخنان تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانی- آمریکایی در تاریخ 8 آوریل را نقل می کنیم که گفته است: "این تصمیم، به هیچ وجه به نفع امنیت ملی آمریکا خدمت نمی کند. برعکس، این تصمیم باعث می شود که آمریکا امنیت کمتری داشته باشد و احتمال جنگ را بیشتر می کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала