گزارش و تحلیل

مسابقه فضایی: آمریکا به شوروی نرسید

© AP Photoمسابقه فضایی: آمریکا به شوروی نرسید
مسابقه فضایی: آمریکا به شوروی نرسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاریخ 12 آوریل سال 1961، شوروی انسان را به فضا فرستاد و آمریکا را در مسابقه فضایی شکست داد. جان کندی از این رویداد خشمگین و دستپاچه شد.

اسپوتنیک چکیده ای از گزارش روزنامه کانادایی " تورونتو استار" آن دوره در مورد این موضوع منتشر می کند. این روزنامه اولین رسانه در جهان بود که در تاریخ 13 آوریل 1961 خبر این حادثه تاریخی را داد.

جان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: "ایالات متحده برای تکرار دستاورد برجسته اتحاد شوروی — اعزام انسان به فضا و بازگرداندن سالم و بدون آسیب او، هنوز به وقت نیازمند است." به گفته کندی، این رویداد مهم را نمی توان به عنوان شواهدی از تضعیف کشورهای جهان آزاد نامید. در عین حال، کندی دو بار اعلام نمود که "ما عقب مانده ایم."

یوری گاگارین،فضانورد و خلبان اتحاد جماهیر شوروی، اولین فضانورد جهان - اسپوتنیک ایران
یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان
رئیس جمهور آمریکا گفت که دستاورد فعلی اتحاد شوروی برای ایالات متحده یک رویداد مورد انتظار بود. کندی افزود: "طی دهه گذشته، ما پیشرفت چشمگیری در علم داشته ایم. با این حال، در برابر پیشی گرفتن انسان به فضا، این دستاوردها خیلی چشمگیر نیست."

هنگامی که یکی از خبرنگاران، گقته یک نماینده کنگره را نقل کرد، که ادعا احساس خستگی نمود از اینکه آمریکا در مسابقه فضایی جای دوم را اشغال کرد، کندی سخنان او را قطع کرده گفت: "مهم نیست که آن شخص چقدر خسته باشد، مهم این است که حالا شخصی خسته تر از من وجود ندارد. ولی باید قبول کنیم که ما برای رسیدن به آنها (شوروی ها) هنوز به وقت نیازمندیم." در این کنفرانس 426 روزنامه نگار حضور داشتند.

کندی گفت که در مقایسه با کشورهای دموکراتیک، دیکتاتوری ها از مزایای متعدد اما کوتاه مدتی برخورداراند: بسیج عمومی نیروهای نظامی و منابع برای تقویت بلوک کمونیستی — همه اینها منبع خطر برای ما در طول این قرن خواهد بود.

روز جهانی فضانوردی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روز جهانی فضانوردی
کندی گفت که ایالات متحده امیدوار است که حتی در طول سال جاری در فضا به موفقیت برسد. در حال حاضر، توجه بیشتری به برنامه های "زحل" و "رووِر" Rover مبذول می شود. کندی نیاز به تخصیص بودجه بیشتر در حدود چند میلیارد دلار را اعلام کرد.
(نمایندگان آژانس فضایی ایالات متحده ناسا بر آن بودند که انسان برای یک سال دیگر هم به فضا اعزام نخواهد شد.)

کندی تمام امیدواری های انقلابیون کوبا برای دریافت کمکرسانی آمریکا را مردود شمرد و گفت که تحت هیچ شرایطی نیروهای مسلح آمریکا در کوبا مداخله نخواهد کرد. رئیس جمهور گفت که دولت او مراقب این خواهد بود که شهروندان آمریکا در عملیات نظامی در کوبا شرکت نکنند.

کندی هنگام دادن پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، به مقایسه قدرت های شرق و غرب پرداخت و وقتی آن خبرنگار گفت که این پرسش برای درس تاریخ مدرسه مناسب تر است تا این کنفرانس، کندی با او موافقت نکرد و اظهار داشت: "به نظر می رسد که ما در نهایت پایدارتر هستیم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала