گزارش و تحلیل

سپاه ضرر نمی کند اما نیروهای نظامی آمریکا حتما

© AP Photo / Vahid Salemiسپاه ضرر نمی کند اما نیروهای نظامی آمریکا حتما
سپاه ضرر نمی کند اما نیروهای نظامی آمریکا حتما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای چندمین بار آمریکایی ها بحث قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی خود را مطرح می کنند که البته هنوز معلوم نیست که دولت متهور آقای ترامپ تصمیم دارد چنین کاری را انجام دهد یا نه.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران رسما جزو نیروهای مسلح به حساب می آید و این عمل ایالات متحده می تواند بدعتی باشد که شاید شروع آن دست آمریکا باشد اما پایان آن دست آمریکا نخواهد بود.

امروزه یکی از معضلاتی که در جامعه جهانی وجود دارد همانا بحث تعریف تروریسم می باشد، طبق تعریف ترورسیم و جنبش های آزادیبخش بر اساس فرهنگ لغت ها بسیاری از گروه های فعال برای آزادی سرزمین اشغال شده ملتی گروه های آزادیبخش به حساب می آیند اما امروزه بسیاری از کشورها بر اساس منافع خود این گروه ها را تروریست معرفی می کنند، به عنوان مثال حزب الله لبنان و تعاریفی که ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی برای آن قایل هستند.

حتی در مواردی مشاهدی می کنیم که مثلا ایالات متحده گروهی را برای محقق ساختن اهداف خود ایجاد می کند، مانند القاعده، و تا زمانی که این گروه منافع آمریکا را در افغانستان تامین می کرد یک گروه آزادیبخش به حساب می آمد و وقتی که منافع ایالات متحده اقتضا می کرد که این گروه روی دیگر خود را نشان دهد این گروه به عنوان گروه تروریستی تعریف شده.

هشدار فرمانده كل سپاه به پنتاگون - اسپوتنیک ایران
هشدار فرمانده كل سپاه به پنتاگون

همین سردرگمی در تعریف گروه های تروریستی امروزه به کل جهان تسری یافته و هر حکومتی که با مخالفانی مواجه می شود آنها را تروریست می نامد.

می توان گفت آمریکایی ها با رفتار های خود لوث تروریست بودن گروه ها را از بین بردند.

حال آمریکایی ها برای اینکه بیشتر کلمه تروریست را بی ارزش کنند ظاهرا تلاش دارند قدم های جدیدی بردارند.

قدمی که سالهاست بحث برداشتن یا برنداشتن آن مطرح است.

آقای حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی را شاید بتوان اولن مقام رسمی ایرانی دانست که موضع ایران در این رابطه را مشخص کرد و به آمریکایی ها اخطار داد در مقابل چنین اقدامی ایرانی ها هم نیروهای مسلح آمریکا را در لیست ترورستی خود قرار می دهند.

اینکه آمریکا بخواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی خود قرار دهد شاید تاثیر سیاسی منفی ای برای این تشکیلات داشته باشد اما تاثیری بر این تشکیلات نخواهد داشت چون فعلا اکثر بخش های این تشکیلات توسط آمریکا تحریم می باشد.

در مقابل در صورتی که نیروهای مسلح آمریکا در لیست گروه های تروریستی ایران قرار گیرند آنوقت ماجرا بسیار متفاوت خواهد بود.

واکنش ظریف به احتمال قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به احتمال قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا

ساده ترین اتفاقی که در صورت قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی آمریکا می تواند پیش آید این است که از آن لحظه به بعد نه کشتی های نظامی و یا تجاری که با پرچم آمریکا در خلیج فارس می خواهند تردد کنند نمی توانند با سپاه پاسداران (از لحاظ همان قوانین آمریکا) تماس یا هماهنگی داشته باشند و طبیعتا تردد آنها با مشکل و یا شاید هم خطر مواجه خواهد شد چون قطعا کشتی هایی که بدون هماهنگی بخواهند وارد آبهای ایران شوند توسط سپاه توقیف خواهند شد و آمریکایی ها هم امکان تماس با سپاه برای آزادی این کشتی ها نخواهند داشت.

در جاهای دیگر منطقه مثل افغانستان و عراق وسوریه نیز نیروهای آمریکایی امکان تماس با نیروهای سپاه پاسداران و یا گروه های مورد حمایت ایران را نخواهند داشت و آنوقت ممکن است مثلا در عملیاتی که گروه های مورد حمایت ایران بر علیه گروه های تروریستی انجام می دهند به اشتباه به سمت نیروهای آمریکایی شلیک کنند و یا اینکه اگر آمریکایی ها در حال انجام عملیاتی بر علیه داعش باشند به یکباره با نیروهای مورد حمایت سپاه پاسداران ایران مواجه شوند و طبیعتا جان سرباز های آمریکایی در خطر باشد.

به هر حال ظاهرا امروزه جان سربازان آمریکایی در منطقه در اختیار مقامات سیاسی آمریکا می باشد که برای رضایت خاطر اسرائیل تصمیماتی اتخاذ کرده اند که در حال اوضاع منطقه را بسیار بر علیه آمریکایی ها متشنج کرده.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала