گزارش و تحلیل

مسیر دشوار ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نفت

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر مسیر دشوار ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نفت
مسیر دشوار ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که بسیاری از کشورهای وارد کننده نفت ایران واردات نفت از این کشور را متوقف کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که تقریبا بیش از بیست کشور وارد کننده نفت، به طور کامل واردات نفت خود از ایران را متوقف نموده‌اند.

به گفته وی، در مجموع 23 کشور از واردکنندگان نفت ایران، خرید خود را به صفر کاهش دادند. وی افزود: ایران در نتیجه این اقدامات، 10 میلیارد دلار درآمد خود را از دست می دهد.

برایان هوک همچنین گفت: تولید نفت ایران از ماه مه 2018 به میزان 1.5 میلیون بشکه کاهش یافته است، در واقع یش از 100 شرکت بزرگ از بازار ایران خارج شده اند. سرانجام، ایالات متحده اقدامات بی سابقه ای برای تحقق این تحریم ها انجام داده است.

امید شکری کله سر، کارشناس ارشد مسائل امنیت انرژی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

خودداری بیش از 20 وارد کننده از خرید نفت ایران - اسپوتنیک ایران
خودداری بیش از 20 وارد کننده از خرید نفت ایران
پس از خروج آمریکا از برجام اکثر کشورها به جزء هشت کشوری که شامل معافیت آمریکا از تحریم های نفتی ایران می شوند به واردات نفت خود از یران را کاهش و یا حتی به صفر رساندند و در بین این هشت کشور نیز ایتالیا و یونان نیز که شامل این معافیت می شوند از ایران نفت وارد نمی کنند.

در حال حاضر بیشتر نفت ایران به چین، هندوستان، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود و اگر در ماه می معافیت هشت کشور عمده وارد کننده نفت ایران تمدید نشود، در این شرایط ایران وارد کننده عمده ای نخواهد داشت. اما با توجه به اخبار برخی از رسانه ها به احتمال فراوان معافیت چین، هند و ترکیه تمدید می شود. همچنین امکان تمدید معافیت ژاپن و کره جنوبی نیز وجود دارد. اما کره جنوبی هفته گذشته نفت فوق سبک آمریکا را جایگزین میعانات گازی که از ایران وارد می کند، کرد و اما با این حال احتمال اینکه معافیت مشروط به کره جنوبی داده شود، وجود دارد. اما باید ذکر کرد، کشورهایی که شامل معافیت تحریم های نفتی ایران می شوند، باید واردات نفتی خود را باید به حداقل برسانند. 

آمریکا در تلاش است که صادرات نفت ایران را صفر برساند که این امر در کوتاه مدت سخت به نظر می رسد. اما اکثر کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند به دنبال جایگزین کردن نفت سایر کشورها مثل عراق، عربستان، آمریکا و روسیه هستند که در اگر نتوانند از ایران نفت وارد کنند، امنیت انرژی آنها با خطر روبرو نشود و قیمت نفت نیز افزایش پیدا نکند. به همین دلیل اکثر کشورها به دنبال جایگزینی و یا کاهش واردات نفت ایران هستند که این نوید خوبی برای ایران نیست و اگر ایران مشکلات خود را با غرب برطرف کند، می تواند در بازار جهانی سهم از دست رفته خود را بازگرداند که لازمه این امر نیز حل مشکلات با غرب و جذب سرمایه گذاران و شرکت های خارجی که بتواند تولید خود را افزایش دهد و افت 8 درصدی سالانه چاه های نفت ایران که اکثرا به نیمه دوم عمر تولید خود رسیده اند را با کمک تکنولوژی خارجی جبران کنند.

آمریکا بزرگترین صادر کننده نفت خواهد شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم ایران، مسیر هموار آمریکا برای رسیدن به قله صادرات نفت دنیا
همچنین با دیپلماتیک فعال انرژی و سیاست منطقه تنش زدا و حل مشکلات کشورهای همسایه می تواند در آینده بازار جهانی انرژی نقشی ایفاء کند و داشتن منابع عظیم نفت و گاز امتیازی برای ایران محسوب نمی شود و مهم استفاده از این منابع به عنوان ابزاری در سیاست خارجی ایران و داشتن دیپلماسی فعال انرژی است که ایران در حال حاضر فاقد آن است.

یکی از اقداماتی که ایران می تواند برای افزایش صادرات خود انجام دهد این بورس انرژی است که تا کنون هفت بار محمولات نفتی در آنجا عرضه شده که مشتریان زیادی نداشته و در برخی از موارد نیز اصلا مشتری نداشته است. مسئله مهم ضمانتی است که پول نفت فروخته شده به خزانه برمیگردد و بازاری که این محصولات بفروش می رسد، مشخص نیست. همچنین ایران می تواند با استفاده از کشوری ثالثی این نفت به نام آنها بفروش برساند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала