گزارش و تحلیل

چرا ریاض رئیس آمازون را تحت پیگرد قرار می دهد؟

© AP Photo / Brent N. Clarkeچرا ریاض رئیس آمازون را تحت پیگرد قرار می دهد؟
چرا ریاض رئیس آمازون را تحت پیگرد قرار می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی تلفن همراه جف بزوس را شنود کرده و او را از طریق مجری تلویزیونی شانتاژ می کند.

اسپوتنیک با استناد به له فیگارو چاپ فرانسه گزارش می‌دهد: دولت عربستان سعودی به تلفن جف بزوس، رئیس شرکت اینترنتی آمازون و صاحب روزنامه معروف آمریکایی "واشنگتن پست" و صاحب روزنامه معروف آمریکایی "واشنگتن پست" دسترسی پیدا کرد و از اطلاعات محرمانه ای او استفاده می کرد. گاوین د بکر(Gavin de Becker)، مشاور امنیتی بزوس روز شنبه در این مورد هیاهو براه انداخت.

این داستان در تاریخ 10 ژانویه آغاز شد، زمانی که خبرنگار National Enquirer یک روزنامه تابلوئید آمریکایی، مقاله ای درباره ارتباط بزوس با لورن سانچز، مجری تلویزیونی سابق، منتشر کرد. زمان، بصورت عمدی انتخاب شد: چندی پیش رئیس "آمازون" پس از 25 سال ازدواج، به مکنزی همسرش طلاق داد.
بزوس بلافاصله خواستار آن شد که د بکر تحقیق کند که چه کسی و چرا پیام خصوصی او را به روزنامه‌ها افشا کرد. کارآگاهان به سرعت توانستند فردی را پیدا کنند که بابت افشای این اطلاعات پول دریافت کرد. این فرد مایکل سانچز، برادر معشوقه بزوس بود.

نمایش عمومی ابزار جدید جاسوسی روسیه - اسپوتنیک ایران
نمایش عمومی ابزار جدید جاسوسی روسیه
در ماه فوریه، بزوس اعلام کرد هولدینگ "امریکن مدیا" (AMI)، صاحب نشنال اینکوایرر، دیوید پِکِر صاحب ایِ ام آی که با محمد بن سلمان ولیعهد صعودی رابطه خوبی دارد تلاش کرد او را شانتاژ نماید.

بنیانگذار آمازون اشاره کرد که AMI تهدید کرده است که عکس های "مبتذل" او را منتشر کند، اگر او گفته‌های خود را در مورد مقالات منتشره در تابلوئید مردود نشمرد.

Gavin de Becker در مقاله بعدی، منتشر شده در The Daily Bist، تاکید کرد که AMI به طور خصوصی از او خواسته است تا شواهدی از "جاسوسی یا جمع آوری اطلاعات هکری" را رد کند. با این وجود، او و همکاران ش موافقت نکردند.

د بکر گفت: "محققان ما و تعدادی از کارشناسان به این نتیجه رسیدند که عربستان به تلفن و اطلاعات محرمانه بزوس دسترسی پیدا کرد. در حال حاضر دشوار است که بگوییم AMI تا چه درجه از جزئیات آگاه است."
چرا دولت عربستان جف بزوس رئیس آمازون را تحت پیگرد قرار می دهد؟ رياض به علت دارایی ديگر بزوس ناراضي است: منظور روزنامه واشنگتن پست. این نشریه در تاریخ 2 اکتبر در باره قتل جمال خاشقجی دگراندیش سعودی در استانبول خبر داد و از آن زمان تا کنون تقریبا هر روز مطالب مفصلی در مورد این پرونده منتشر می کند. آیا ولیعهد محمد بن سلمان (سازمان سیا معتقد است که همانا او در پشت این قتل وحشتناک قرار دارد) می‌خواست کاری کند تا نشریه ای که مانع او می‌شود خاموش گردد؟ د بکر در روزنامه دیلی بیست یادآوری کرد که یک گروه کامل از کارشناسان سایبری در آمریکا وجود دارد. وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ماه فوریه به کانال CBS گفت که کشورش به پرونده بوزوس ربطی ندارد.

در هر صورت، واشنگتن پست همچنان به افشاگری در مورد پرونده هاشقجی ادامه می دهد. اخیرا یک مقاله دیوید ایگناسیوس (David Ignacius) روزنامه نگار معروف منتشر شد در این باره که برخی از افسران نیروهای ویژه سعودی که به استانبول رفته بودند در آمرکا آموزش دیدند. به گفته وی، "سازمان سیا به سایر ادارات دولتی گزارش داد که این آموزش در خصوص انجام عملیات ویژه بود می تواند تا حدی توسط یک شرکت به نام آرکانزاس "تیم 1 گروپ" Tier 1 Group)) آرکانزاس، تحت مجوز وزارت امور خارجه آمریکا انجام شده باشد." 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала