گزارش و تحلیل

آیا ایران در جنگ قیامت دوم شرکت خواهد کرد؟

© AP Photo / Iranian Defense Ministryآیا ایران در جنگ قیامت دوم شرکت خواهد کر
آیا ایران در جنگ قیامت دوم شرکت خواهد کر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به رسمیت شناختن بلندی های جولان به بهانه فشار بر ایران، به معنای قانون جنگل است.

به گزارش اسپوتنیک، تصمیم آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن بلندی های جولان به عنوان خاکی از اسرائیل، در یک مراسم رسمی با حضور ترامپ و بنیامین نتانیاهو در تاریخ 25 مارس برگزار گردید. در این خصوص رمان ویژه توسط ترامپ صادر شد. در دیدار ترامپ و بنیامین نتانیاهو مسئله فشار بر ایران به علت حضور در سوریه بار دیگر مطرح شد. در این راستا خبر گزاری اسپوتنیک با آقای دکتر حسین رویوران، کارشناس روابط بین الملل و تحلیل گر امور سیاسی مسائل جهان عرب و منطقه خاور میانه و مدیر سابق دفتر منطقه ای صدا وسیما در بیروت و مدیر شبکه العالم  (در سالهای1379-1380) در خصوص اقدام یک طرفه ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن بلندی های جولان به عنوان خاکی از روسیه به چه معنا است.

سناریوهای مطرح در خصوص به رسمیت شناختن بلندی های جولان توسط ترامپ و همچنین فشار بر ایران چیست؟ 

روحانی تصمیم ترامپ درباره بلندی های جولان را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
روحانی تصمیم ترامپ درباره بلندی های جولان را محکوم کرد

اولا اقدامی که امریکا انجام نشان دهنده این است که این کشور از قانون جنگل تابعیت می کند. بلندی های جولان طبق قطعنامه 242 و 338 نشان می دهد که یک سرزمین اشغالی که جز خاک سوریه است.

اینکه امریکا به بهانه ایران، بیاید این سرزمین ها را برخلاف مقررات بین المللی جزئی از خاک اسرائیل بداند، این نشان می دهد که امریکا مقررات بین المللی و قطعنامه هایی که امضای امریکا در ان است را زیر پا می گذارد. این رفتار ضد قانونی است و یک نوع بی نظمی و گسترش بی قانونی و توسعه ناامنی در منطقه ایجاد خواهد کرد. اقدام ترامپ در خصوص قدس نیز نقص قطعنامه 242 است. این اولین باری نیست که ترامپ مقررات بین المللی را به بهانه ایران سرپیچی می کند. به عقیده من گسترش بی قانونی می تواند به زیان امریکا و حتی اسرائیل به پایان برسد. این بدان معنا نیست که اگر کسی بی قانونی بکند به نفع اسرائیل است. اکنون یک اجماع بین المللی حتی کشورهای اروپایی علیه امریکا صورت خواهد گرفت. تنها دو تا سه کشور از جمله پاراگوئه و چند جزیره کوچک از امریکا حمایت کرد. ولی اجماع بین المللی ضد امریکا است. اکنون یک اجماع بین المللی در جهان ضد امریکا صورت می گیرد. این به معنای انزوای امریکا است. این یعنی بی احترامی به امریکا در سطح بین المللی است. بعید می دانم این اقدام به نفع امریکا صورت بگیرد. 

واکنش جهانیان به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان - اسپوتنیک ایران
واکنش جهانیان به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان

در سال 1973 در جنگ یوم کیپور منطقه میدان جنگی در بلندی های جولان با مشارکت نیروهای مصر، سوریه و حتی لبنان صورت گرفت. در ان زمان اسرائیل به کمک امریکا توانست یک قسمت از جولان که متعلق به سوریه بود را اشغال نماید. ایا اکنون ترامپ می خواهد این تنش ها را بیشتر کند، ایا ممکن است جنگ دوم یوم کیپور با مشارکت بازیگران دیگری که الان دوستان سوریه است ایجاد کند؟

در سال 1973 جنگی اتفاق افتاد که سوریه بخشی از جولان را توانست ازاد کند. اشغال قطعا اینگونه نیست که تداوم پیدا کند. ممکن است سوریه اکنون این قدرت را نداشته باشد تا این منطقه را ازاد کند. اما هر آن که قدرت پیدا کند و شرایط را مناسب پیدا کند، قانونا می تواند خاک خود را پس بگیرد. در واقع نمی تواند تصور کرد که سرزمینی اشغال باشد و جنگ نباشد. لذا ادامه اشغال یعنی ادامه ناامنی در منطقه است. اقدام ترامپ به معنای ادامه رفتار اشغالگرانه اسرائیل هست.

آیا کشورهای دوستان سوریه (به عنوان مثال ایران و روسیه)، در صورت در گیری در مناطق اشغالی به سوریه کمک می کنند؟

من فکر نمی کنم اکنون زمان مناسبی برای چنین کاری باشد، زیرا سوریه درگیر مشکلات داعش است. همچنان شرق فرات و بخش هایی از حلب در اشغال گروه های تروریستی و تکفیری و امریکا است. این یک سناریوی قابل اجرا نیست. اگر در اینده چنین اتفاقی بیفتد، ایران قطعا در کنار سوریه خواهد بود. اما روسیه شرایط دیگری دارد. روسیه اسرائیل را به رسمیت شناخته و با این کشور ارتباط دارد و اما جولان را منطقه اشغالی توسط اسرائیل محسوب می کند. نمی توان حدس زد که روسیه در این خصوص چه واکنشی نشان خواهد داد. اما ایران از محور مقاومت در سوریه در هر جنگی علیه اسرائیل حمایت خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала