گزارش و تحلیل

تحریم ایران، مسیر هموار آمریکا برای رسیدن به قله صادرات نفت دنیا

© Fotolia / Edelweissآمریکا بزرگترین صادر کننده نفت خواهد شد
آمریکا بزرگترین صادر کننده نفت خواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های واشنگتن علیه ایران و ونزوئلا، آمریکا را به بزرگترین صادر کننده نفت در جهان تبدیل خواهد کرد.

آمریکا فروش نفت ایران را دوباره کاهش می دهد - اسپوتنیک ایران
آمریکا فروش نفت ایران را دوباره کاهش می دهد
به گزارش اسپوتنیک، دولت آمریکا پس از این که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را آغاز کرد، خرید نفت از ونزوئلا را نیز در اواخر ماه ژانویه ممنوع کرد. کاخ سفید در زمان آغاز اجرای تحریم‌ها علیه ایران در نوامبر، به هشت کشور برای ادامه خرید نفت ایران به مدت شش ماه معافیت داد تا پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، مانع از جهش چشمگیر قیمت نفت شود.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا در 2019 بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان خواهد شد. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفته بود که افزایش تولید نفت در آمریکا بالاست و سرعت تولید نیز بسیار شدید است.

علاوه بر تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است، آمریکا، شرکت‌های آمریکایی از فعالیت و تجارت با شرکت ملی نفت ونزوئلا بازداشته و سرمایه شرکت‌هایی که این تحریم‌ها را رعایت نکنند در ایالات متحده مسدود خواهد شد.

تمامی این اقدامات می توانند مسیرى را برای تبدیل شدن آمریكا به بزرگترین صادره کننده نفت در دنیا همراه سازد.

امید شکری کله سر، کارشناس ارشد مسائل امنیت انرژی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:  

© Photo / OMID SHOKRIامید شکری کله سر
امید شکری کله سر - اسپوتنیک ایران
امید شکری کله سر

انقلاب گازی شیل باعث شد آمریکا که بیش از این وارد کننده عمده نفت بود، بتواند هم در تولید نفت خود کفا شود و هم در زمینه صادرات گاز به همسایگان و "ال ان جی" به هم پیمانان خود در جهان به ویژه در قاره اروپا تبدیل شود. 

آمریکا در حال حاضر از عنصر صادرات انرژی به عنوان فاکتور مهم در روابط خود با سایر کشورها بهره می گیرد و این امر تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم در تعیین روابط خارجی این کشور در سطح جهانی شده است.
صادرات انرژی و همچنین استفاده از ابزار تحریم ها، رابطه مستقیمی در سیاست خارجی آمریکا ایفا می کند و این عنصر بهره می گیرد.

آمریکا بارها بر علیه ایران تحریم های مختلفی را اعمال کرده است که آخرین تحریم از چهارم نوامبر به اجراء گذاشته شد که این تحریم ها اثرات خود را در صادرات ایران گذاشته و منجر به کاهش محسوس صادرات ایران شده است.

اگر این تحریم ها ادامه پیدا کند و اگر مدت زمان شش کشوری که نفت ایران را وارد می کنند در ماه می تمدید نشود، احتمال کاهش صادرات نفت ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به اینکه آمریکا در حال حاضر به بزرگترین تولید کننده نفت تبدیل شده و همچنین تحریم ایران و ونزوئلا، این فرصت را برای آمریکا و تمامی کشورهای تولید کننده عمده نفت اعم از عضو اوپک و غیر عضو بوجود آمده که سهم این دو کشور را به خود اختصاص دهند.

اگر هم مسائل مربوط به تحریم های ایران و همچنین مشکلات ونزوئلا با آمریکا برطرف شود، تا زمانی که این کشورها بتوانند به تولید قبلی خود برسند، سهم این دو کشور در اختیار سایر کشورهای تولید کننده نفت خواهد بود و می توان گفت تحریم ها علیه ایران و ونزوئلا نه تنها به سود آمریکا بلکه به سود کشورهای عضو اوپک می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала