گزارش و تحلیل

هدایای مهندسان روس به جهانیان

© Sputnik / V. Baranovskiy /  مراجعه به بانک تصاویر هدایای مهندسان روس به جهانیان
هدایای مهندسان روس به جهانیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین ماهواره و ایستگاه فصایی "میر"، تلویزیون، بالگرد و لاستیک مصنوعی، هدایایی است که مخترعان روسی به جهانیان هدیه دادند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه اِی بی سی اسپانیا می نویسد: اما تعداد کمی از آن هایی هستند که قادر باشند ختراع های علمی دیگر روسیه را نام ببرند، هرچند که بسیاری از آنها در زمینه های مختلف از فیزیک گرفته تا چشم پزشکی وجود دارند.

جدول تناوبی عناصر شیمیایی
در زمینه شیمی باید به فعالیت علمی دیمیتری مندلیف (1907-1834)، خالق جدول تناوبی عناصر شیمیایی، که پایه های شیمی مدرن را بنیانگذاری کرده، اشاره شود. امسال 150 سالگرد ایجاد جدول را برگزار می کنند. جالب توجه است، در سال 2016، جدول تناوبی با دو عنصر جدید: "روسی" شماره 115 (Mc) مسکووی و شماره 118 Oganeson (Og) به افتخار شیمیست روسی ارمنی نژاد یوری اوگانسیان اضافه شد. او یکی از پیشگامان در مطالعه عناصر فوق سنگین بود.

© Fotolia / Shawn Hempelجدول تناوبی عناصر شیمیایی
جدول تناوبی عناصر شیمیایی  - اسپوتنیک ایران
جدول تناوبی عناصر شیمیایی

از بالگرد تا تلویزیون
در آغاز قرن بیستم، پرواز برای انسان تنها یک رویای بود، اما در دهه اول، تعدادی از پیشگامان هواپیمایی مانند برادران رایت، آلبرتو سانتوس دومونت، آرتور چارلز هوبرت لاتهم یا اسپانیایی خوان دی لا سییروا ظاهر شدند. اما مگر کسی سیکورسکی را به یاد دارد؟

امروزه شرکت آمریکایی Sikorsky Aircraft Corporation که پیشتاز جهانی در طراحی و ساخت هلیکوپترها است، وجود دارد. این شرکت توسط دانشمند روسی ایگور سیکورسکی (1889 — 1972) تاسیس شد.

اولین نسخه هلیکوپتر، طراحی شده در سال 1910، بسیار ساده و دارای بال و پروانه بود، اما او توانست به آسمان صعود کند. Sikorsky پر از ایده بود، اما او در آن زمان نه پول و نه پشتیبانی پولی کافی برای اجرای یک پروژه بزرگ داشت.

سیکورسکی بعد از انقلاب اکتبر در روسیه در سال 1917 این فرصت را پیدا کرد، وقتی که به آمریكا مهاجرت كرد و در آنجا با کمک سرگئی راخماننینوف یك آهنگساز روس شرکت خود را تاسیس كرد. ولی برای اینکه هلیکپتر اول طراحی شده توسط سیکورسکی بتواند به آسمان بلند شود، بیست سال گذشت.

© AP Photo ایگور سیکورسکی
 ایگور سیکورسکی - اسپوتنیک ایران
ایگور سیکورسکی

تلویزیون
یکی دیگر از اختراع هایی که زندگی اروپائیان قرن بیستم را تغییر داد و حداقل آرایش مبلمان در اتاق غذاخوری خانه های اسپانیایی را تغییر داد، یک تلویزیون، اختراع مهندس روسی ولادیمیر ازووریکین ((1889 — 1982 Zvorykin) بود.

علیرغم منشاء روسی آن، اختراع به سرعت در ایالات متحده آمریکا دوردست گسترش یافت. در آنجا، در سال 1923 Zvorykin اختراع خود را ثبت کرد، و شش سال بعد او یک کینسکوپ (لوله خلاء گیرنده تلویزیون) و دو سال بعد یک لوله ایکونوسکوپ‬‎ (لوله انتقال) را طراحی کرد.

© Sputnik / Viktor Chernov /  مراجعه به بانک تصاویر تلویزیون
تلویزیون  - اسپوتنیک ایران
تلویزیون

لاستیک سنتتیک
آیا ممکن است یک شبکه برق بدون ترانسفورماتور کار کند؟ در نیمه دوم قرن نوزدهم، ترانسفورماتور را سیستم "خرد کردن" نور الکتریکی می گفتند. مخترعان آن دو دانشمند روسی، یابلوچکوف و اوساگین بودند.

اولین لاستیک مصنوعی، پلی بوتادییِن ، در سال 1910 توسط روش سرگئی لِبِدف (1874 — 1934) به دست آمد. در سال 1931 اولین کارخانه لاستیک مصنوعی در جهان در لنینگراد راه اندازی شد.

درختان، تحویل دهندگان نجات یافته لاستیک طبیعی، هرگز قادر نخواهند بود که از لطف لبدف برای صرفه جویی از کاربرد آنها، سپاسگذاری کنند. لاستیک مصنوعی در صنعت خودرو سازی، در تولید هواپیما و دوچرخه، و همچنین عایق ها و مواد پزشکی استفاده می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала