گزارش و تحلیل

ساده انگاری در جنگ رسانه ای بر علیه ایران

© AFP 2023 / STRساده انگاری در جنگ رسانه ای بر علیه ایران
ساده انگاری در جنگ رسانه ای بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها جنگ رسانه ای بر علیه ایران به اوج خود رسیده و رسانه های دشمن ایران حرفه ای ترین افراد را برای این جنگ خود استخدام کرده اند.

متاسفانه هم باید بپذیریم که اینها امروزه بسیار در این زمینه موفق هستند و توانسته اند تاثیر بسیار زیادی روی مردم ایران بگذارند در حالی که رسانه های داخل ایران نه فقط در دفاع رسانه ای ضعیف عمل می کنند بلکه حتی در بسیاری از موارد در تله دشمنان گیر می کنند و یا در جریان ساخته شده توسط آنها شنا می کنند.
شاید اگر چند مثال بزنیم بد نباشد.
یکی از خبرنگاران عراقی که سالها پیش در ایران کار می کرد و بعد از آن به امارات رفت و در تاسیس رسانه های فارسی زبان دشمن با ایران نقش بسزایی داشت را بر می دارند و به لندن می برند تا در برنامه های تحلیلی به عنوان مدافع ایران شرکت کند و سپس چند ایرانی را می آورند که انواع و اقسام فحاشی ها را نثار جمهوری اسلامی می کنند.

جنگ رسانه ای ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ رسانه ای ایران و عربستان
شاید برای بسیاری که به صورت حرفه ای در رسانه فعال نیستند ویا اینکه مواضع سابق این خبرنگار عراقی را نشناسند خیلی مساله عجیبی به نظر نیاید اما به هر حال هدف اصلی این است که در ذهن مردم ایران القا کنند که ببینید ایرانی ها خود از نظام خود متنفر هستند و این عراقی ها چون از ایران منتفع می باشند از نظام جمهوری اسلامی دفاع می کنند.
نوعی صحنه سازی بسیار حرفه ای.
حال جالب اینکه برخی مسئولین ما نیز گول این ظاهر سازی ها را می خورند.
یا اینکه مثلا می بینند که ائتلاف ایران و روسیه و سوریه در جنگ با تروریست ها بسیار موفق است و نمی توانند آنها را در سوریه شکست دهند به فکر می افتند که رابطه ایران و روسیه را شکرآب کنند و مثلا مطرح می کنند که نتانیاهو در سفر خود به روسیه برای بیرون کردن ایرانی ها از سوریه به توافقاتی دست یافته.
طبیعتا وقتی که همه رسانه های دشمن این ماجرا را مطرح می کنند برخی هم تصور می کنند که باید واکنش نشان دهند و بدون اینکه از اصل این ماجرا مطلع باشند آب به آسیاب دشمن می ریزند.
همچنین مثلا می بینند که چین یا هند در حال خرید نفت از ایران هستند و چینی ها رابطه خوبی با ایران دارند، برای اینکه حساسیت ایرانی ها را بر انگیزند بحث رابطه چین و عربستان و یا چین و امارات را جلو می کشند و اعلام می کنند که چین برخی تسلیحات در اختیار عربستان سعودی و امارات قرار داده که می تواند امنیت ایران را به خطر بیاندازد.
جنگ رسانه ای، جنگی نرم در شرایط صلح - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ رسانه ای، جنگی نرم در شرایط صلح
یا اینکه برای اینکه رابطه ایران و پاکستان را شکرآب کنند می آیند و می گویند که پاکستان مثلا بمب هسته ای به صورت مخفیانه به عربستان فروخته.
حتی در برخی موارد هم مثلا می آیند و مطرح می کنند که ترامپ قرار است فناوری و تسلیحات هسته ای در اختیار عربستان سعودی قرار دهد تا هم ایرانی ها را تحریک کنند که مثلا واکنش نشان دهند و بگویند ما هم می توانیم تسلیحات هسته ای بسازیم و هم اینکه سعودی ها را ترغیب کنند پول بیشتری خرج کنند.
غافل از اینکه در فرهنگ سیاسی ایالات متحده چیزی به نام متحد وجود ندارد و هیچ وقت آمریکا حتی به عربستان سعودی اجازه نخواهد داد که به تسلیحات هسته ای دست یابد چون خوب ممکن است روزی اتفاقی مانند آنچه در ایران پیش آمد پیش آید و این تسلیحات در اختیار دشمنان آمریکا قرار گیرد.
یا وقتی می بینند که ایران می تواند از صادرات کالای غیر نفتی خود به کشورهای همجوار ارز به دست آورد شروع می کنند تبلیغ بر علیه صادرات این کالا و مطرح کردن اینکه دلیل گرانی کالا در ایران به دلیل صادرات آنها به خارج است.
امروزه شما به هر جای جهان سفر کنید می توانید مشاهده کنید که تبلیغات منفی بر علیه ایران در سطح جهان بسیار زیاد است بصورتی که بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر ایرانی ها را تروریست می پندارند و نمی توانند میان ایران و عراق و یا حتی افغانستان تفاوتی قایل شوند، برخی هم باور دارند که ایرانی ها همان داعشی ها هستند و نمی دانند که ایرانی ها به زبان فارسی صحبت می کنند و نه عربی.
در حالی که ایران در اوج اقتدار نظامی خود طی بیش از دو هزار سال گذشته است و توانسته بعد از قرن ها به مرز دریای مدیترانه برسد و دشمنان خود را در سرتاسر منطقه شکست دهند رسانه های دشمن پشت جبهه ها را هدف قرار می دهند و کاری می کنند که این موفقیت ها و پیروزی ها به گونه ای به ضرر تلقی گردد و برخی شعارهای هنجار شکنانه و دلسرد کننده نسبت به این موفقیت ها مطرح می کنند، تاثیر رسانه های دشمن آنقدر زیاد است که حتی روی نمایندگان مجلس نیز تاثیر می گذارد، چه رسد به عوام که نمی توانند درک کنند اگر جوانان برومند ایرانی در سوریه و عراق با دشمن رویارو نشده بودند امروزه باید با داعش در تهران می جنگیدند.
فقط ببینید موفقیت های بی نظیر ایرانیان را چگونه با جنگ رسانه ای کمرنگ می کنند.
اگر به خود نجمبیم ممکن است روزی بیاید که کار از کار گذشته باشد و علیرغم همه موفقیت های ما در جبهه های نبرد شکست را از جای دیگر بخوریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала