گزارش و تحلیل

ایران، وام روسیه را کجا خرج می کند؟

© Sputnik / Iliya Pitalevایران، وام روسیه را کجا خرج می کند؟
ایران، وام روسیه را کجا خرج می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ایران چندی پیش تصمیم مربوط به درخواست وام 5 میلیارد دلاری از روسیه را تصویب کرد.

این پولها می تواند یکی از منابع درآمد های دولتی ایران برای سال مالی باشد که از 21 ماه مارس آغاز می گردد. پیش تر روسیه دو وام صادراتی به میزان 2.2 میلیارد یورو به ایران داده بود. تا چه میزان این وام ها درست و عاقلانه استفاده خواهد شد؟ اینبار روسیه برای چه پروژه هایی به ایران پول می دهد و ایران تا چه میزان پرداخت کننده قابل اطمینانی است؟ رستم ژیکانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران در مصاحبه ی ویژه ای به این سوال ها پاسخ داد.

اسپوتنیک: روسیه برای چه پروژه هایی یک بار دیگر به ایران وام می دهد؟
ژیگانشین: تعاملات روسیه و ایران در زمینه اقتصادی-تجاری، پویایی مثبت خود را حفظ می کند.
علی رغم تحریم های آمریکا علیه ایران، طی سال 2018 تجارت بین دو کشور 2 درصد تا 1.74 میلیارد دلار افزایش یافته و ضمن اینکه صادرات از ایران تا 36 درصد رشد داشته است.
تجار روس به طور فعال به دنبال شرکای ایرانی علاقه مند هستند و به طور مرتب مذاکراتی را باهدف تعیین پروژه های مشخص همکاری اقتصادی —تجاری انجام داده و همچنین در نمایشگاه ها، بازارچه ها و کنفرانس ها در خاک ایران شرکت می کنند. فعالیت ویژه در زمینه همکاری بین منطقه ای بین استان های روسیه و ایران در جریان است.

همه جوانب اقتصادی ایران نیازمند توسعه است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همه جوانب اقتصادی ایران نیازمند توسعه است

بر اساس نتایج ماموریت های تجاری شرکت های روسیه ، ملاقات های هیات های وزرا، وزارت خانه و سازمان ها ، توافق ها و پروتکل هایی امضاء شده، همکاری در زمینه صنایع ، حمل و نقل ، کشاورزی، انرژی برق، عرصه های نفتی، ارتباطات و تکنولوژی اطلاعاتی بررسی شده است.
در چارچوب توافق ها و بحث و گفتگوهای دو کشور در لیست پروژه هایی که ممکن است طی دوره متوسط انجام شود، هزینه کلی بیش از 30 میلیارد دلار آمریکا اختصاص داده شد.
طبیعتا این پروژه ها در سطوح مختلف مطالعه و بررسی قرا ر دارند، در بین آنها می توان به طور مثال پروژه هایی در زمینه انرژی الکتریکی که شامل مدرن سازی تاسیسات موجود تولید برق در ایران است (از جمله مجهز شده با کمک کشور ماست) ، که از لحاظ سطح عالی آمادگی برای اجرایی شدن متمایزند.
در آغاز تابستان سال جاری در ایران اجرای اجلاس پنجم کمیسیون دائم روسیه و ایران برای همکاری اقتصادی- تجاری برنامه ریزی شده است که در آن فهرستی از وضعیت تعاملات و همکاری های دوجانبه مطرح می گردد.

© Photo / COURTESY Russian Trade Representation in Islamic Republic of Iranرستم ژیکانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران
رستم ژیکانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران
رستم ژیکانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران

اسپوتنیک: آیا وام هنگفت قبلی به طور موثر استفاده می شود؟
ژیگانشین: طبق توافق های بین دولتی در خصوص ارائه دو وام صادراتی دولتی روسی به میزان 2.2 میلیارد یورو ، هزینه مالی ساخت و ساز نیروگا ه حرارتی " سیریک" (با قدرت 1.4 گیگا وات ، چهار واحد بخار با قدرت 350 مگاوات) و برق رسانی بخش راه آهن " گرمسار — اینچه برون" در نظر گرفته شد.
اجرای این پروژه های زیر ساختی بر اساس برنامه های توافق شده با طرف ایرانی انجام شده و نبض دیگری به فعال سازی سرمایه گذاری و همکاری تجاری —اقتصادی بین روسیه و ایران در کل ایجاد می کند.

پروژه احداث نیروگاه در ایران - اسپوتنیک ایران
پروژه احداث نیروگاه حرارتی سیریک در ایران

اسپوتنیک: نظر شما در خصوص وابستگی اقتصادی ایران به روسیه چیست؟ این وابستگی خوب است یا بد؟
ژیگانشین: تعامل اقتصادی دو کشور بر اساس اصول سود دو جانبه صورت می گیرد. این گفتگوی سازنده و برابر است.
چارچوب قانونی حقوقی همکاری دوجانبه طی سال های اخیر بر این امر گواهی می دهد. در سال 2017 توافق بین دولت روسیه و جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشویق و دفاع متقابل از سرمایه گذاری اجرایی شد، ده ها سند مشترک امضاء شدند. همکاری اقتصادی برابر در چارچوب فرمت های چند جانبه نیز انجام می شود.
تحریک توسعه بعدی تجارت دوجانبه ، انعقاد توافق های موقت است که به تشکیل یک منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران منجر گردید.
در ماه دسامبر سال گذشته روسیه این توافق موقت را تصویب کرد، که در آستانه در تاریخ 17 ماه می سال 2018 امضاء شده بود و برای ایجاد پایگاهی برای تشکیل منطقه آزاد تجاری و حمایت از ارتباطات متقابل اقتصادی بین طرفین بود.


توافق برای ایجاد شرایط مناسب به منظور توسعه ارتباطات کاری با سود دوجانبه بر پایه اصول شفافیت و قابل پیش بینی بودن با احتساب اقدامات بین المللی در زمینه حل و فصل تجاری صورت گرفت.


اسپوتنیک: ایران تا چه اندازه پرداخت کننده قابل اطمینانی است؟
ژیگانشین: از نقطه نظر شاخص های بین المللی توانایی اعتبار ایران وضعیت بدی ندارد. طبق اطلاعات بانک جهانی پیش بینی می شود که بدهکاری خارجی کشور 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال های 2019-2020 است که تقریبا در سطح پایینی قرار دارد. در حال حاضر بدهکاری خارجی کشور تقریبا 10 میلیارد دلار آمریکاست. ضمن اینکه ایران ، صادرکننده نفت است که دائما جریان نقدی از خریداران دریافت می کند. مسئله تعادل تجارت خارجی نیز بد نیست.
در طرح چشم انداز بسیاری از شرکت های روسی به پروژه ها در ایران علاقه مندند از جمله در زمینه اجرایی کردن برنامه های افزایش صادرات مواد خام غیر انرژی روسی است.
در اینجا ضمنا زمینه وسیع استفاده از ابزارهای مرکز صادرات روسی در زمینه تامین مالی و تضمین صادراتی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала