گزارش و تحلیل

اتحاد ایران و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر

© Sputnik / Pouya Mamaghaniاتحاد ایران و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر
اتحاد ایران و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران امنیت را یکپارچه می بیند و هیچ تفاوتی بین امنیت جوان ایرانی و جوان سایر کشورها قائل نیست.

اسپوتنیک — یک هیئت نظامی ایرانی به سرپرستی سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر این کشور طی یک سفر دو روزه به مسکو سفر کردند.

در این دیدار با مقامات وزارت داخلی روسیه درباره مبارزه با مواد مخدر طی پنح سال آینده به گفتگو پرداختند.

سردار مومنی در این سفر به عنوان مهمان ویژه در مرکز اطلاعات تحلیلی وابسته آکادمی علوم روسیه به سخنرانی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد که وضعیت مواد مخدر و روانگردانها در سطح جامعه جهانی به یک تهدید جدی تبدیل شده است و باید اذعان نمود که این تهدید استراتژیک  چند وجهی به عنوان بزرگترین شوک قرن حاضر یک ستیز دائیمی بلند مدت و نوع جدید بردگی در دنیای مدرن و مهمترین مانع رشد و توسعه پایدار انسانی در جوامع شده است. در منطقه ما قاچاقچیان مواد مخدر به تسلیحات مدرن مجهز هستند. و بررسی و تحلیل روند قاچاق و نحوه دستیابی قاچاقچیان به این سلاح ها، افشاگر خیلی از موضوعات پشت پرده خواهد بود که خارج از منطقه هدایت و رهبری می شود. بررسی تاریخ کشت و تولید مواد افیونی در منطقه و تداوم شتابان  به گسترده آن حاکی است که تحولات جدیدی در منطقه در حال بروز است. منطقه قایل بین ایران، چین و روسیه.

علاقه مندی روسیه به تجربه ایران در مبارزه با مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
علاقه مندی روسیه به تجربه ایران در مبارزه با مواد مخدر

سردار مومنی افزود که ایران بزرگترین قربانی ترانزیت مواد مخدر از منشای افغانستان به مقصد بازارهای بین المللی  و مصرف در غرب است. 76 درصد کشفیات جهانی تریاک، 67 درصد کشفیات جهانی مرفین، 17 درصد کشفیات جهانی هروئین توسط فقط ایران صورت می گیرید.  ایران سالانه بیش از یک میلیون دلار برای امنیت تنها در مرزهای این کشور هزینه می کند. در سال 2018 در نتیجه 1557عملیات اطلاعاتی تعداد 18 نفر از افسران ایران شهید شدند و 806 تن انواع مواد مخدر کشف شد. ایران سالانه بیش از یک میلیون دلار برای امنیت تنها در مرزهای کشور و مقابله با ترانزیت مواد مخدر هزینه می کند.

 

دبیر کل ستاد مبارزه مواد مخدر افزود که جمهوری اسلامی ایران با همه توان صادقانه و قاطعانه با انواع قاچاق مواد مخدر چه در داخل کشور چه در  ترانزیت آن به کشورهای غربی و روسیه مقابله خواهد کرد چراکه جمهوری اسلامی امنیت را یکپارچه می بیند و هیچ تفاوتی بین امنیت جوان ایرانی و جوان سایر کشورها قائل نیست. خداوند متعالی در قرآن کریم فموده که اگر کسی انسانی را نجات بدهد گویا یک جامعه را نجات می دهد.    

 

© Sputnik / Pouya Mamaghaniاسکندر مومنی
اسکندر مومنی - اسپوتنیک ایران
اسکندر مومنی

 

گفتنی است که اسکندر مومنی و ولادیمیر کلوکولتسف، وزیر امور داخلی روسیه، طرح اقدامات مشترک دو بخش برای همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مواد روانگردان طی سال های 2019-2022 را به امضا رساندند.

سردار مومنی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد برخی از موارد این طرح توضیح داد:

پیش از جلسه پایانی با وزیر محترم امور داخلی روسیه، همکاران ما نشست های کارشناسی با بخش های مختلف داشتند و مقدمات جلسه نهایی فراهم شد و ما روز گذشته نشست نهایی را با حضور وزیر امور داخلی روسیه برگزار کردیم.

مهمترین موضوع این نشست، امضاء برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه بود که توسط بنده و   وزیر امور داخلی روسیه به امضاء رسید و به نظر من این برنامه اقدام مشترک پس از اجراء می تواند تحولات خوبی را ایجاد کند.

در این برنامه اقدام مشترک، در حوزه تبادل تجربیات و اطلاعات در خصوص قاچاقچیان بین المللی، موضوع فضای مجازی که یکی از موضوعات اساسی است که همواره در حال افزایش است.

تجهیزات که در موضوع مبارزه با مواد مخدر بسیار موثر است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین توسعه مناسبات بین المللی و نزدیک شدن تصمیم ها و نگاه ها در مجامع بین المللی از جمله مواردی مهمی بود که به عقیده من هم با امضای این برنامه اقدام مشترک و هم سند سه جانبه که میان ایران، چین و روسیه به امضاء برسد و سایر کشورها نیز به آن بپیوندند، فکر می کنم اتفاقاتی خوبی رخ دهد.

روسیه در تبادل تجهیزات می تواند به ایران کمک کند که از موضوعات اساسی محسوب می شود که مورد موافقت وزیر امور داخلی و پلیس روسیه قرار گرفته است.

موضوع بعدی که مطرح شد، در خصوص تولید مواد مخدر در افغانستان بود. طی سال های  2000 الی 2001 تولیدات مواد مخدر 200 تن بود که الان به 10 هزار تن افزایش یافته است و ایران در خط مقدم این مبارزات قرار دارد که اگر این همکاری های بین المللی از جمله اقدام های عملی و مستقیم صورت نگیرد، ایرانی به تنهایی قادر به مبارزه نخواهد بود.

آیا خطرناک ترین مواد مخدر را می شناسید؟ - اسپوتنیک ایران
آیا خطرناک ترین مواد مخدر را می شناسید؟

یکی از موضوعات مهم دیگر، پیش نویسی است که از سوی ایران تهیه و برای روسیه و چین ارسال شده که خوشبختانه مورد تایید هر دو طرف قرار گرفته و در آینده نزدیک امضاء و اجرایی خواهد شد.

موضوع بعدی تصمیمات در مراجع بین المللی است، موضوعاتی در اجلاس هفته آینده سازمان ملل در وین در دستور کار قرار دارد، یکی تخفیف مجازات و نگاه نرمشی به قاچاقچیان است و دیگری موضوع حذف شاه‌دانه از جدول چهارم مواد مخدر است که قرار بر موضع مشترک ایران و روسیه در این نشست شد و با هر دو موضوع مخالفت جدی داشته باشند.

روسیه نیز پیش نویس قطعنامه ای را آماده و به ما ارائه داد و ما نیز قول بررسی و حمایت مثبت از این قطعنامه را اعلام کردیم. عملیات کانال که در آن افسران چند کشور حضور دارند، برای این برنامه های مشترک است و امیدوارم به نتیجه برسد و ما نیز شاهد برنامه های مشترک در این زمینه عملیات مشترک نیز باشیم.

روابط ایران و روسیه در همه زمینه ها از جمله در حوزه مواد مخدر و مبارزه با تروریست روبه گسترش است و من از تمامی بخش ها و مسئولین محترم روسیه از جمله وزارت امور داخلی روسیه که بسیار استقبال کردند تشکر می کنم.

به نظر من در آینده نزدیک هم این برنامه اقدام مشترک، عملیات کانال و هم اقدامات سه جانبه، ما جدا از اقدامات اطلاعاتی، تبادل تجربیات، آموزش و تجهیزات، ما اقدامات عملی و اجرایی خواهیم داشت.

 

اسپوتنیک: چرا کشورهای اروپایی در مبارزه با قاچاق مواد مخدری که از افغانستان می آید، شرکت نمی کنند؟ چرا وزنه سنگین مبارزه بر دوش روسیه و ایران است؟ آیا اروپا می تواند این کار را انجام دهد؟

کشورهای اروپایی قطعا می توانند کمک های بسیاری انجام دهند. باید این اراده و نگاه به انسانیت، به معقوله مواد مخدر که حیات انسانیت را به خطر می اندازد و اگر همان نگاه جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و همکاری هایی را که روسیه انجام می دهد، همه کشورها داشته باشند، شرایط مطمئنا بهتر خواهد شد.

درست است که ایران در کنار افغانستان قرار دارد، اما ما به نمایندگی همه دنیا در حال مبارزه هستیم. اگر ما چشمان خود را ببندیم، اقدامی صورت ندهیم، مطمئن باشید سیل مواد مخدر به سمت کشورهای اروپایی سرازیر می شود.

آنها تنها در نشست ها و جلسات، تشویق کرده و صحبت می کنند، اما در هنگام عمل کردن پا عقب می کشند. ما نیازی به تشویق های غیر عملیاتی نداریم و آنها باید به وظایف خود عمل کنند و ما وظایف آنها را انجام می دهیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала