گزارش و تحلیل

گل تیم سوچی به دروازه ورشو

© REUTERS / Kacper Pempelگل تیم سوچی به دروازه ورشو
گل  تیم  سوچی  به  دروازه  ورشو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنج شنبه، کنفرانس های خاورمیانه به طور موازی در لهستان و روسیه آغاز شد. شرکت کنندگان آنها برای نفوذ در آن منطقه بی ثبات توجه ویژه ای مبذول داشتند.

اسپوتنیک با استناد به روزنامه بریتانیایی ایندپندنت می نویسد: شرکت کنندگان در این کنفرانس ها به مبارزه برای نفوذ و تقویت بلوک های ژئوپلیتیک مخالف یکدیگر در این منطقه ناپایدار توجه ویژه ای کردند.

در ورشو، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، و مایک پنس معاون رئیس جمهور و جارید کوشنر داماد دونالد ترامپ، در راس اقدامی قرار گرفتند بنام کنفرانس صلح. اما این کنفرانس در واقع به تلاشی برای اعمال فشار بر متحدین شکاکانه برای پیوستن به اتحاد تازه ظاهر شده ضد ایرانی که شامل اسرائیل و سلطنت های شبه جزیره عربستان است، تبدیل شد.

مایک پنس طی سخنانی در ورشو گفت: رهبران سراسر منطقه موافقت کردند که بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران است. آنها از تروریست ها و ستیزه جویان حمایت می کنند. رژیم ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است.

در همین حال، رهبران روسیه، ایران و ترکیه همراه با رهبران نظامی برجسته، در چارچوب عملیات کرملین جهت غلبه بر پیامدهای جنگ هشت ساله در سوریه، که تبدیل به میدان جنگ اصلی در منطقه شده است، در سوچی واقع در کرانه دریای سیاه، گرد هم آمدند.

موفقیت بزرگ ایالات متحده در ورشو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
موفقیت بزرگ ایالات متحده در ورشو
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا، در سخنرانی در حاشیه کنفرانس ورشو، از جدی قبول کردن کنفرانس سوچی اجتناب کرد و با رضامندی به وحدت نظر شرکت کنندگان در جلسه ای که توسط ایالات متحده برگزار می سود، اشاره کرد.

در این دو ائتلاف آزاد، اختلافات جدی و تناقضات بالقوه انفجاری وجود دارد. نشستی که روز پنج شنبه در سوچی آغاز شد، چهارمین نشست "ترویکا" — روسیه، ایران و ترکیه بود — برای بحث در مورد آینده سوریه و اولین بار پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد نیروی نظامی خود را از منطقه خارج کند.

گرچه روسای جمهور این سه کشور، ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، در بحث ها در مورد آینده سوریه، در مورد هر سه موضوع اصلی در دستور کار اختلاف نظر دارند. خروج نیروهای آمریکایی اختلافات خاصی را در میان رهبران ترویکا در مورد آینده سرزمین های شمال شرقی سوریه که در حال حاضر توسط نیروهای کرد و نیروهای آمریکایی کنترل می شود، نشان داد.

آنکارا، که نیروهای مسلح کرد را به عنوان یک تهدید امنیتی مورد تلقی می کند، نقشه های نظامی خود را در منطقه دارد. در اوایل این هفته، اردوغان به نیروهای کرد اولتیماتوم داد و به آنها چند هفته وقت داد تا این سرزمین را ترک کنند. اما موقعیت او مورد پسند مسکو و تهران نیست.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه، تاکید کرد که نیاز به جلوگیری از "بی ثباتی و هرج و مرج" پس از خروج ایالات متحده است.
روز دوشنبه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای حل اختلافات به آنکارا سفر کرد.

در نشست سوچی چه خواهد گذشت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
در نشست سوچی چه خواهد گذشت
آنکارا اختلافات اساسی با مسکو و تهران را در مورد آینده قلمرو شمال غربی سوریه، که در حال حاضر تحت کنترل گروه جهادی «هیئت تحریر شام» است (یک سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) دارد.

ترکیه همچنین با ایران درباره آینده رهبری سوریه موافق نیست. آنکارا به دنبال خروج رئیس جمهور بشار اسد و تشکیل دولت انتقالی است و تهران و مسکو به شدت به نفع رژیم بشار اسد هستند.

در حالی که روسیه به خروج آینده نیروهای آمریکایی به عنوان بهانه ای برای تقویت کنترل خود بر دمشق می نگرد، ایران آن را به عنوان فرصتی برای گسترش نفوذ خود به غرب کشور و استقرار سلاح ها و پرسنل متحدین خود برای مقابله با اسرائیل می بیند.

یوری بارمین، محقق شورای امور بین المللی روسیه، گفت: اگر در نتیجه مذاکرات، پیشرفتی حاصل شود، به احتمال زیاد، عضویت در کمیته قانون اساسی خواهد بود که قرار است پس از جنگ با میانجیگری سازمان ملل تشکیل شود. با توجه به مشکلاتی موجود در بقیه، مسکو علاقه مند به داشتن یک لیست است.

صرف نظر از نتایج، روسیه از اجلاس سران در سوچی استفاده خواهد کرد تا نقش خود را به عنوان یک واسطه منطقه ای و تنها قدرت جهانی که قادر به نگه داشتن ایران است، تأکید کند. بارمین در باره کنفرانس ورشو گفت: این اساسا یک رویداد بی اثر است، با توجه به عدم حضور ترکیه و ایران، و همچنین این واقعیت که مسکو با آنها مذاکره می کند.

این ائتلاف به رهبری ایالات متحده، همچنین دارای تناقضات فراوانی است و اعضای آن به دنبال اهداف مخالف هستند.

نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا
آارون استاین، رییس بخش خاورمیانه موسسه سیاست خارجی می گوید: "شرکت کنندگان در هر دو کنفرانس با مشکلات روبرو هستند. او گفت: "کنفرانس ورشو بدون دستور کار برگزار می شود. و هنگامی که دستور کار وجود ندارد، به این معنی است که هیچ هماهنگی وجود ندارد. و هنگامی که هماهنگی وجود ندارد، دستیابی به اهداف غیرممکن است. در سوچی، دستورالعمل مشترک برای حل مسئله جنگ داخلی سوریه وجود دارد، اما در مورد بند های دستور کار اختلاف وجود دارد.

وزارت امور خارجه لهستان با افتخار اظهار داشت که بیش از 60 کشور نمایندگان خود را فرستاده اند. اما بسیاری از کشورهای اروپایی دیپلمات های پایین تر یا کارمندان دولتی را فرستادند که در سطح وزیر امور خارجه نبودند. این کنفرانس در محیط اسرارآمیز برگزار شد و فهرست شرکت کنندگان غیرقابل دسترس بود، هرچند تمام کشورهای شبه جزیره عربستان، وزیران خارجه خود را فرستادند.

مایک پنس خواستار آن شد که کشورهای اروپایی از تعاهد هسته ای با ایران حاصله در سال 2015 در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و دیگر قدرت های جهانی، دست بکشند. وی اعلامیه اخیر درباره ایجاد یک ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با جمهوری اسلامی را محکوم کرد. اما حتی مقامات لهستانی که این اقدام را به امید دستیابی به استقرار پایگاه نظامی دائمی آمریکا در خاک خود ابرپا کردند، از معامله هسته حمایت نمودند.

پنس در سخنرانی خود، بارها اعلام کرده است که ایران به دلیل پشتیبانی از رژیم سوریه، ممکن است به لحاظ اخلاقی در فاجعه انسانی که کشور را فرا گرفته، شریک باشد. با این حال، وضعیت واقعی در منطقه نشان می دهد که بحران های بشر دوستانه در عراق و یمن عمدتا در نتیجه عملیات نظامی توسط ایالات متحده و متحدان وفادار آن است.

نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا
در ضمن در ایالات متحده نیز اختلافات جدی در مورد مسائل سیاست خاورمیانه وجود دارد. فقط چند ساعت قبل از اینکه پنس ایران را به خاطر بحران یمن متهم کند، کنگره آمریکا رای داد تا واشنگتن حمایت نظامی خود را از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه رزمندگان حوثی یمن به طرفداری از ایران را قطع کند.

بسیاری محققان و دیپلمات ها نیز در هماهنگ بودن سیاست های آمریکا شک دارند. دولت ترامپ در مورد تلاش برای مقابله با ایران سخن می گوید و در عین حال خروج نیروهایش از سوریه و افغانستان را اعلام می کند. در این هنگام نیروهای مسلح حمایت شده از ایران، از جمله حزب الله لبنان خوب آموزش دیده در جنگ، همچنان در جای خود قرار دارند و همچنان به کار خود ادامه می دهند.

با وجود این واقعیت که آمریکا همچنان به اعمال تحریم علیه ایران ادامه می دهد و شرکت های بین المللی کنار گذاشته می شوند، روسیه، چین و عراق — کشورهای اصلی که از لحاظ اقتصادی برای ایران مفید هستند، دعوت نامه های این کنفرانس را نپذیرفتند.

اگر چه ملاقات های نتانیاهو با وزیران امور خارجه کشورهای عرب به منزله دیدار های تاریخی قلمداد شد، مفسران سیاسی در اسرائیل گفتند که این کنفرانس برای نتانیاهو غرق شده در جنجال ها این فقط فرصتی بود برای تهیه عکس های تازه برای پلاکارد های انتخابات جدید مقرر شده برای ماه مارس می بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала