گزارش و تحلیل

موفقیت بزرگ ایالات متحده در ورشو

© AP Photo / Michael Sohnموفقیت بزرگ ایالات متحده در ورشو
موفقیت بزرگ ایالات متحده در ورشو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وقتی آقای مایک پمپئو اعلام کرد که قرار است یک کنفرانس بر علیه ایران در ورشو لهستان برگزار شود بسیاری متوجه هدف اصلی آمریکا نشدند وفقط متوجه ظاهر ماجرا بودند.

آمریکایی ها در شرایطی بحث کنفرانس ورشو را اعلام کردند که آقای ترامپ از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه پرده برداشته بود و هم پیمانان آمریکا در منطقه با یک شوک روحی روانی مواجه شده بودند، برخی دست نشانده های آمریکا واهمه آن را داشتند که آمریکایی ها همانطور که بدون هیچ پیش زمینه ای پشت کرد ها را خالی کردند پشت آنها را نیز خالی کنند.
البته بعید است آمریکایی ها که در سناریو سازی بسیار تبهر دارند به این راحتی ها از سوریه خارج شوند و مشخص بود که آنها نقشه های دیگری را در سر دارند.
با توجه به این شرایط داخلی، بسیاری از رهبران کشورهای عربی که با فشار آمریکا به سمت عادی سازی روابط خود با اسرائیل گام برداشته بودند، عقب نشسته بودند و واهمه داشتند که این ماجرا می تواند منجر به سرنگونی و نابودی آنها گردد.
آنها باور داشتند که ماجرای عادی سازی روابط با اسرائیل باید مقداری کندتر پیش برود.

کنفرانس ورشو، پیروزی ایران در زمین حریف - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کنفرانس ورشو، پیروزی ایران در زمین حریف
آمریکایی ها برای اینکه این ماجرا را جمع و جور کنند هم مشاور امنیت ملی خود جان بولتون و هم وزیر خارجه خود مایک پمپئو را به منطقه فرستادند تا شدت شوک وارد آمده به رهبران کشورهای همسو از بابت اعلام تصمیم ترامپ را بکاهند و آنها را به شتاب بخشیدن عادی سازی روابط با اسرائیل تشویق کنند.
با توجه به شرایط داخلی ایالات متحده آقای ترامپ شدیدا به یک پیروزی سیاسی در خارج از آمریکا نیاز دارد و قطعا اگر بتواند موفق شود روابط کشورهای عربی و اسرائیل را عادی سازد می تواند از آن به عنوان موفقیتی بزرگ بهره ببرد.
به همی دلیل هم هست که برخی باور دارند که آقای ترامپ بی دلیل و بی نقشه تصمیم خود برای بیرون آوردن نیروهای آمریکایی را اعلام نکرد و هدف این بود که تلنگری به رهبران کشورهای عربی که در عادی سازی روابط با اسرائیل مردد بودند بزند و برای اینکه آنها را قانع کند که شرایط جهت عادی سازی روابط با اسرائیل مهیا است ماجرای کنفرانس ورشو را مطرح کرد.
آمریکایی ها باور دارند شرایط برای عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل فراهم است و با توجه به جنگ رسانه ای که بر علیه ایران در کشورهای عربی راه انداخته اند دیگر مردم این کشورها ایران را خطر بزرگتری نسبت به اسرائیل می دانند و برای اینکه خیال همپیمانان عرب خود را راحت کنند کنفرانس ورشو را با عنوان مقابله با ایران راه انداختند.
در این کنفرانس هم قرار بود رهبران کشورهای عربی سر میز شام با آقای نتانیاهو بنشینند تا تابوی خصومت با اسرائیل شکسته شود و اعراب و اسرائیلی ها نان و نمکی با هم خورده باشند.
با این حال رهبران کشورهای عربی به جای اینکه خود حاضر شوند نمایندگان خود را به این کنفرانس فرستادند تا فعلا بصورت علنی عکس یادگاری با آقای نتانیاهو نگیرند.
صحبت های آقای نتانیاهو در مورد تماس های اسرائیل با کشورهای عربی هم بسیار قابل تامل بود.
نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نشست ورشو؛ سایه روشن یک شکست دیگر برای آمریکا
وی اظهار داشت که اسرائیل با همه کشورهای عربی به جز سوریه تماس های پشت پرده داشته و لحظه نگارش این مقاله هیچ کشور عربی ای وجود این تماس ها را تکذیب نکرده، یعنی می توان گفت اسرائیل حتی با برخی سیاستمداران در کشورهایی مانند عراق و لبنان نیز تماس داشته و خود همین ماجرا نشان می دهد چه قدر آمریکایی ها برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تلاش داشته اند و خوب بالطبع کنفرانس ورشو در این راستا چه قدر برای آنها اهمیت دارد.
علیرغم همه انتقاداتی که به گروه های تکفیری مخصوصا داعش داریم اما اینان در مبنای ایدئولوژیک خود به نکته ای اشاره می کنند که در برخی موارد حتی نکته اختلاف میان آنها می باشد.
در اکثر موارد ایده های آنها با هم مشترک است اما گروه هایی مانند القاعده باور دارند باید با دشمن دور "العدو البعید" که همانا آمریکا و اسرائیل وفرانسه و انگلیس و شوروی سابق و… هستند مبارزه کرد و آنها را از کشورهای اسلامی خارج کرد در حالی که مجموعه دیگری مانند داعش باور دارند که اول باید با عوامل و دست نشانده های دشمن دور که از آنها با عنوان دشمن نزدیک "العدو القریب" یاد می کنند را نابود کرد و بعد به سمت مبارزه با دشمن دور رفت.
طبق دیدگاه هر دو گروه اینها باور دارند که ممکن است برخی رهبران در کشورهای اسلامی به ظاهر بسیار مومن و مسلمان به حساب آیند اما اینها منافق هستند و در حال ظاهر سازی می باشند و در واقع اینها عوامل و ایادی دشمنان هستند که از طریق آنها دشمنان بر سرزمین های اسلامی حکومت می کنند و تا وقتی که این عوامل حضور دارند کشورهای اسلامی از رسیدن به اهداف خود باز خواهند ماند.
چرا برای دشمنی فزایی با ایران ورشو انتخاب شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا برای دشمنی فزایی با ایران ورشو انتخاب شد؟
اگر انسان مقداری نسبت به رفتار رهبران برخی کشورهای اسلامی تامل داشته باشد می بیند که این گروه ها بی راهه هم نمی گوید فقط شاید در پیاده سازی اهداف و برنامه های خود بیراهه رفته اند و گمراه شده اند.
به هر حال موفقیت اصلی ایالات متحده در کنفرانس ورشو آنگونه که از قبل اعلام می کرد لشکر کشی بر علیه ایران نبود بلکه نشاندن مقامات کشورهای عربی با آقای نتانیاهو سر میز شام و گرفتن عکس یادگاری مشترک آنها بود.
می توان گفت دیپلماسی ایران توانست با فشار های سیاسی خود روی بازیگران اصلی و حتی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس کاری کند که شرکت کنندگان از امضای بیانیه مشترک خودداری کنند و مشخص بود که کنفرانس از حیث مقابله با ایران یک کنفرانس کاملا شکست خورده به حساب می آید اما می توان گفت آمریکا در هدف خود موفق بوده.
حال رهبران کشورهای عربی مقداری تامل خواهند کرد تا ببینند واکنش مردم نسبت به این کنفرانس چه خواهد بود و اینکه آیا مردم در کشورهای عربی نسبت به نشستن علنی مقامات کشورهایشان با آقای نتانیاهو پای یک میز واکنش نشان خواهند داد یا نه.
اگر مردم در کشورهای عربی واکنش قابل توجهی نشان ندهند قطعا آمریکا و اسرائیل در نقشه خود پیش خواهند رفت و به آن شتاب خواهند داد و قدم های دیگر را بر خواهند داشت و اگر ببینند مردم واکنش منفی تندی نسبت به این ماجرا نشان می دهند آنوقت متوجه می شوند که هنوز شرایط برای پیاده سازی نقشه آماده نیست و باید مقداری چاشنی جنگ های رسانه ای خود و ایجاد تفرقه میان مردمان کشورهای عربی و ایران را افزایش دهند و تهدید ایران را بزرگ تر کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала