گزارش و تحلیل

برنده رقابت تنگاتنگ اقتصاد روسیه و آلمان؟

© REUTERS / Jason Leeبرنده رقابت تنگاتنگ اقتصاد روسیه و آلمان؟
برنده رقابت تنگاتنگ اقتصاد روسیه و آلمان؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شركت استاندارد چارترد بریتانیا پیش بینی می كند كه روسیه از نظر تولید ناخالص ملی می تواند در 2019 سال جاری به آلمان برسد.

اسپوتنیک به نقل از رسانه چینی "بیجینگ نیوز": انگلیسی ها می گویند که روسیه در 2019 حتی می تواند اقتصاد پنجم جهان شود و صدوق بین المللی پول منتظر آن است که محصول ناخالص ملی روسیه در سال جاری تا 1.8 درصد برسد. با این حال، چینی ها عجله ندارند با پیش بینی های جسورانه بریتانیا موافقت کنند. رسانه چینی "بیجینگ نیوز" نوشت: ما می توانیم بگوئیم، با فایق آمدن بر افت، اقتصاد روسیه به آرامی و به طور پیوسته شروع به رشد کرده است.

آلمان - اسپوتنیک ایران
سقوط اقتصاد آلمان در چاه رکود
به گفته سازمان های بین المللی، اخیرا روند رشد در اقتصاد روسیه مشاهده می شود. پس از افت در 2015-2016، که اقتصاد روسیه از آن در سه ماهه اول سال 2017 خارج شد، در سه ماهه سوم سال 2018، رشد ادامه یافت و به 1.6٪ رسید.
دلیل برای از سرگیری رشد اقتصادی بهبود وضعیت در تجارت خارجی است. طبق گزارش خدمات گمرکی فدرال، از ژانویه تا اکتبر سال 2018، حجم کل صادرات و واردات به 563.46 میلیارد دلار بالغ شد که 20 درصد بیشتر از آمار مشابه برای دوره قبلی است. صادرات به ویژه به شدت به میزان 28.3 درصد افزایش یافت و به 367.09 میلیارد دلار رسید.

بازار مالی نیز پایدار بود. با وجود این که در پایان سال، نرخ روبل تغییر کرد، همان سقوطی که در سال 2014 بود، صورت نگرفت. شاخص های اصلی در روسیه بهتر از بسیاری از بازارهای نوظهور بود. بهبود اقتصادی به دنبال بهبود وضعیت مالی کشور بود. از ماه ژانویه تا ماه نوامبر 2018، مازاد بودجه فدرال حدود 3.4 تریلیون روبل بود. لازم به تذکر است که این اولین بار از سال 2012 بود که بودجه سالانه روسیه مازاد داشت.

به ویژه این حقیقت شایان توجه است که در سال های اخیر در روسیه جایگزینی واردات و راه اندازی اقتصاد دیجیتال مشاهده می شود که به موجب آن پیشرفت های ساختار اقتصادی صورت گرفته است و تمایل به تنوع در آن دیده شده است. از گزارش آکادمی اقتصاد ملی و خدمت دولتی وابسته با رییس جمهور روسیه پیدا است که سهم تولید تکنولوژی پیشرفته در اقتصاد روسیه در حال حاضر 22.3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و کارگران این حوزه 36.6 درصد کل جمعیت شاغل را تشکیل می دهند.

روسیه در مجمع جهانی اقتصاد شرکت میکند - اسپوتنیک ایران
روسیه در مجمع جهانی اقتصاد شرکت میکند
علاوه بر این، پیشرفت کشاورزی به دست آمد. در سال 2017، تولیدات کشاورزی به میزان 1.5٪ افزایش یافت که یک رکورد تاریخی برای صادرات این محصولات بود. درآمد شرکت های کشاورزی به 20 درصد رسید و تقریبا به صنعت نفت نزدیک شد و به اقتصاد رونق بخشید. ما می توانیم بگوییم که با رفع افت، اقتصاد روسیه به آرامی و به طور پیوسته رشد می کند.

با این حال، وضعیت کنونی را نمی توان با خروج از بحران سال 2009 مقایسه کرد، که عمدتا به دلیل افزایش قیمت نفت بود. این بار علاوه بر بالا رفتن قیمت نفت و بهبود وضعیت تجارت خارجی، جایگزینی واردات در صنعت و کشاورزی، سرمایه گذاری در گسترش تولید و مساعدت به توسعه خاور دور نقش مهمی ایفا کرد.

اصلاحات در بخش مالی نیز موفقیت آمیز بود، از جمله تعدیل بخش بانکی و آزاد سازی نرخ ارز، و بازار مالی که با تنظیم قیمت گذاری تثبیت شد. بر اساس برخی پیش بینی ها، در سال های 2018 تا 2020 پس از پایان مرحله رشد پایین، اقتصاد روسیه وارد مرحله رشد متوسط- پایین می شود.

رشد اقتصادی ایران طبق پیش بینی بانک جهانی بهبود می یابد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اقتصاد ايران در شرايط تحريمات رشد خواهد كرد
اما باید خاطرنشان کرد که در مسیر توسعه روسیه مشکلات واقعی نیز وجود دارد که این نشان دهنده کم بودن احتمال انتقال به رشد سریع اقتصادی است. اولا افزایش قیمت نفت دیگر تاثیری بر اقتصاد روسیه نخواهد داشت. در نیمه اول سال 2018، قیمت نفت در بازار جهانی 23.1 درصد افزایش یافت و تولید ناخالص داخلی روسیه تنها 1.6 درصد افزایش یافت. قیمت های بالای نفت تنها می تواند مازاد نقدی را تامین کند، سطح با ثباتی از رفاه عمومی را حفظ کند، تاثیر آن بر روند رشد اقتصادی به مراتب ضعیفتر است. روسیه همواره بر صادرات منابع انرژی متکی است، اما در چارچوب چنین مدلی، ادامه دادن موجودیت کشور دشوار است.
ثانیا، رشد اقتصادی در روسیه همواره با کمبود سرمایه گذاری مواجه بوده است. برای محدود کردن تورم، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره پایه نسبتا بالا را طی یک دوره طولانی حفظ کرده است. در حال حاضد نرخ بهره پایه 7.75٪ و نرخ بهره وام بین 15٪ تا 20٪ است.
ثالثا منبع اصلی سرمایه و فناوری ها در روسیه هنوز اروپا و امریکا است که روسیه نمی تواند روابط را با آنها را قطع کند و آنها به نوبه خود نمی تواند تحریم ها را رد کند. توسعه تکنولوژی های پیشرفته و اقتصاد دیجیتال و سیستم کنترل اقتصادی از این رنج می برند.

انتظار می رود تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2018 حدود 1.6 تریلیون دلار باشد، در حالی که تولید ناخالص داخلی آلمان 4 تریلیون دلار است، تفاوت بین آنها بیش از 2.4 تریلیون دلار است. بنابراین، علیرغم این واقعیت که جامعه جهانی امید زیادی به چشم انداز توسعه اقتصادی در روسیه دارد، این کشور به این آسانی به میزان تولید ناخالص داخلی موجود در آلمان نزدیک نخواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала