گزارش و تحلیل

آخر بمباران های اسرائیل در سوریه چیست؟

© AP Photo / SANAآخر بمباران های اسرائیل در سوریه چیست؟
آخر بمباران های اسرائیل  در سوریه چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات اسرائیلی مدعی می باشند هزاران بار حق حاکمیت ارضی کشوری عضو در سازمان ملل را نقض کرده اند و مواضع ارتش این کشور را هدف قرار داده اند.

هر دلیل و توجیهی برای این عملیات وجود داشته باشد طبق قوانین و مقررات بین المللی اسرائیل باید مورد بازخواست قرار گیرد و تنبیه شود، اما مقررات بین المللی کجا و اسرائیل کجا؟
به هر حال اسرائیلی ها مدعی می باشند هدف از این حملات جلوگیری از بسیط نفوذ ایران و همپیمانانش در جنوب سوریه است در حالی که هیچکس نیست که نداند اقتدار و نفوذ ایران و همپیمانانش روز بروز مخصوصا در این مناطق رو به افزایش است و کم که نشده هیچ بلکه چندین برابر گشته.
چند سال پیش شهر دمشق در حال سقوط بود و با ورود ایران و حزب الله به جنگ سوریه ورق برگشت و امروزه ارتش و دولت قانونی سوریه بر اکثر سرزمین های این کشور تسلط دارند و دیگر همه قبول کرده اند که کار جنگ سوریه با پیروزی دولت قانونی و مشروع آن در حال پایان است.
در واقع ناراحتی اسرائیل هم از همین است.

تهدید جدی نتانیاهو علیه دشمنان اسرائیل - اسپوتنیک ایران
تهدید جدی نتانیاهو علیه دشمنان اسرائیل
اسرائیلی ها امیدوار بودند گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره بتوانند چندین سال دیگر جنگ را ادامه دهند اما دیگر این امید آنها از بین رفته.
طبق صحبت هایی که آقای لیبرمن وزیر سابق جنگ اسرائیل در کنفرانس هرتسلیا اظهار داشته بود داعش و جنگ دشمنان اسرائیل با یک دیگر نعمتی الهی بود که بر ملت اسرائیل نازل شده بود و تا زمانی که این دشمنان با یکدیگر درگیر بمانند اسرائیل می تواند نفس راحت بکشد.
حال طبیعی است اگر این جنگ تمام شود دیگر اسرائیل نمی تواند نفس راحت بکشد و به همین دلیل نیاز دارد که اوضاع سوریه را به اشکال مختلف به قول معروف انگولک کند تا ببیند می تواند چیزی از آن به دست آورد یا نه.

از سوی دیگر شرایط داخلی دولت اسرائیل بسیار دگرگون است و همه آمار نشان می دهد که آقای نتانیاهو با شرایط فعلی شرطی برای ادامه کار به عنوان نخست وزیر نخواهد داشت و دادستانی هم وی و همسرش را به اتهام اختلاس مورد تعقیب قرار داده.
بدیهی است در این شرایط نتانیاهو تلاش کند بحرانی خارجی ایجاد کند تا انظار را به سمت دیگری بکشاند و به عنوان فردی که در حال دفاع از امنیت یهودیان است خود را معرفی کند تا در داخل محبوبیت به دست آورد.
وی با تصور اینکه حمله به سوریه پاسخی در بر نخواهد داشت دست به چنین عملیاتی می زند و بصورت بزن و دررویی چند موشک پراکنی انجام می دهد و بعد تلاش می کند امتیازات رسانه ای آن را درو کند.
اگر احیانا به هر دلیل یکی از هواپیماهای جنگنده اسرائیلی سقوط کند و یا اینکه سوری ها تصمیم بگیرند به این کنش واکنش نشان دهند آنوقت ممکن است همه حساب کتاب های آقای نتانیاهو به هم بریزد و همه چیز تغییر کند اما تا زمانی که سوری ها تصمیم نگرفته اند پاسخ دهند قطعا وی به عملیات ایذایی خود ادامه خواهد داد.
به عنوان مثال می بینیم که وقتی اهالی غزه به حمله اسرائیلی ها پاسخ نمی دادند هر روز حمله ها افزایش پیدا می کرد و اسرائیلی ها احساس قلدری می کردند اما همین که به یکباره فلسطینی ها بیش از 450 موشک در پاسخ به اسرائیلی ها شلیک کردند می بینیم که کل شرایط اسرائیل به هم ریخت و کابینه آن به مرز سقوط نزدیک شد.
به هر حال اینکه ارتش سوریه تصمیم داشته باشد پاسخ دهد یا نه به محاسبات و سیاست های این کشور بر می گردد اما همین که متحدین ایران حدود دو ماه پیش چیزی حدود 50 موشک به سمت بلندی های جولان پرداب کردند اسرائیل از حمله به ایرانی ها خودداری ورزید و دیگر به سمت ایران و یا متحدان آن (برخلاف اظهار نظرها) شلیک نمی کند.
ومی توان گفت آخر بمباران های اسرائیل در سوریه قطعا آنچه را مقامات اسرائیلی بر زبان می آورند را محقق نخواهد ساخت واگر ایرانی ها قرار بود از حملات اسرائیلی ها ترس و واهمه داشته باشند از اول به آنها نمی رفتند.
گو اینکه بقای نیروهای ایرانی و متحدین با ایران و سوریه گروی تصمیم دولت قانونی سوریه می باشد اما قطعا هدف اصلی آنها در نهایت آزادی سرزمین فلسطین خواهد بود و تا این سرزمین آزاد نشود قرار نیست اینها از آنجا خارج شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала