گزارش و تحلیل

تحریم هایی که ایران را جری تر کرده

© Photo / U.S. State Departmentتحریم هایی که ایران را جری تر کرده
تحریم هایی که ایران را جری تر کرده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیزده آبان قرار بود روزی باشد که ایران زیر و رو شود، صادرات نفت ایران به صفر برسد، ایرانی ها بد بخت و بیچاره شوند و بر علیه نظام شورش کنند و نظام جمهوری اسلامی سقوط کند و...

آیا هنوز صحبت های مقامات آمریکایی و تحلیلگرانشان قبل از سیزده آبان را به یاد دارید؟
البته این بدین معنا نیست که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه نیستند اما اینکه بحث مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم ها باشد یا ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی بیشتر اینجا مطرح است.
از زمانی که توافق هسته ای برگزار شد تا به زمان خروج ایالات متحده از این توافق مشخص بود که ایرانی ها دست به عصا راه می روند تا مبادا توافق هسته ای بر هم بخورد اما پس از اینکه دیگر مطمئن شدند توافقی در کار نیست وتحریم های جدید بر علیه آنها اعمال شده، مشخص است که جری تر شده اند و به سمت رویارویی پیش می روند چون دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.
امروز صبح سی شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناو هواپیما بر آمریکایی که وارد خلیج فارس شده بود را همراهی کردند، وظاهرا یک موشک را نیز در مقابل این ناو هواپیمابر پرتاب کرده اند تا نشان دهند هیچ ابایی از وجود این ناو در خلیج فارس ویا رویارویی با آن ندارند.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
مذاکره برای تشدید تحریم ها علیه ایران؟

همچنین امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جزیره قشم یک مانور زمینی و دریایی برگزار کرد و فرماندهان آن صراحتا اعلام کردند که این مانور برای آمادگی تهاجمی است و نه دفاعی.
نکته بسیار مهمی که تا به حال شاید خیلی کم مطرح شده بود.
معمولا ایرانی ها همیشه تلاش می کنند اظهار دارند که تسلیحات و یا نیروهای مسلح آنها برای دفاع هستند اما این بار اعلام کردند که برای هجوم آماده می شوند.
چند روز قبل تر نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشک خوشه ای را آزمایش کرد که ناراحتی آمریکایی ها را بر انگیخت، چون سیستم های دفاعی آمریکا و متحدانش در منطقه توان مقابله با این نوع موشکها را ندارد.
ظاهرا هم عمدا چنین آزمایشی را انجام داده تا ناراحتی آمریکایی ها بر انگیخته شود.
همچنین برخی گزارش ها در آمریکا حاکی از این بود که سپاه پاسداران با استفاده از لیزر یک ماهواره تجسسی آمریکا در فضا را هدف قرار داده، که در صورت صحت می تواند یک دست آورد بسیار بسیار بزرگ برای ایران به حساب آید.
ایالات متحده علیرغم همه ادعاهای خود نه فقط مجبور شده معافیت کشورهای اصلی ای که ایران با آنها تعامل می کنند را صادر کند بلکه مجبور شده سیاست ادعایی قبلی خود مبنی بر منع صادرات نفت ایران را تغییر دهد و اعلام کند که به دنبال صفر کردن در آمد های ایران از صادرات نفت است.
همه این ماجراها در شرایطی است که آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته توافقی را با آقای اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به امضا رسانده تا تبادلات مالی و تجاری میان دو کشور افزایش یابد.
تبادلات تجاری ایران و عراق و ایران و افغانستان و ایران و پاکستان هم رو به افزایش است.
با این شرایط می توان گفت تحریم های آمریکا نه فقط منجر نشده که ایران تضعیف گردد بلکه منجر شده ایران با اقتدار بیشتری رویاروی ایالات متحده بایستد و تحریم ها بهانه ای شده برای گسترش مبادلات تجاری ایران وهمسایگان.
در حالی که آمریکایی ها وحتی اروپایی ها باور کرده بودند که ایرانی ها بدون اروپایی ها فلج خواهند شد، ایرانی ها فقط به موضع سیاسی اروپایی ها نیاز داشتند و نه موضع اقتصادی آنها.
ایرانی ها آنقدر به شرایط اقتصادی بین المللی آگاه هستند که متوجه شوند اروپایی ها بگونه ای با آمریکایی ها از نظر اقتصادی گره خورده اند که توان جدا شدن از آمریکا را ندارند.
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چگونه ایران تحریم شده حریف کشورهایی با ده ها برابر درآمد است؟

به هر حال همانگونه که پیش بینی می شد شرایط نشان می دهد ایران به جای عقب نشینی موضع پیشروی و رویارویی را پیش گرفته چون سابقه ایالات متحده به ایرانی ها نشان داده که گفتگو و مذاکرات و توافق با آنها نتیجه بخش نیست.
بسیاری از تحلیلگران باور دارند با توجه به اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده با مشکلات عدیده مواجه است و همچنین عربستان سعودی نیز در سطح بین المللی مشکل پیدا کرده اند و در اسرائیل نتانیاهو وضعیت بسیار دشواری پیدا کرده که می تواند حتی او و همسرش را به زندان بکشاند، ممکن است این سه به فکر بیافتند برای فرار به جلو دست به ماجراجویی جدیدی بزنند که بتواند همه مشکلات داخلی آنها را تحت پوشش رسانه ای قرار دهد و بدیهی است که در این شرایط بهترین ماجراجویی می تواند ورود به یک رویارویی یا درگیری با ایران یا متحدین ایران در منطقه باشد.
اینکه ترامپ به یکباره تصمیم بگیرد از سوریه و افغانستان خارج شود به این دلیل نیست که آمریکایی ها تمایل ندارند در این مناطق حضور داشته باشند و یا تصمیم گرفته اند منطقه را ترک کنند بلکه به این دلیل است که احتمالا می خواهند سربازان خود را از مناطقی که می تواند آنها را به طعمه های سهل الوصولی برای ایران ومتحدین آن تبدیل کند دور کنند.
در این شرایط است که می بینیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند پیغام طرف مقابل را متوجه می کند که ایران آماده است.
علیرغم اینکه آمریکایی ها در هوا دست برتر را دارند اما این نیروی زمینی است که روی زمین نتایج هر درگیری را مشخص می کند، و به همین دلیل هم هست که سپاه مانور زمینی برگزار کرده.
اگر وارد بحث نیروی دریایی شویم شاید آمریکایی ها از تجهیزات چندین ملیارد دلاری دریایی برخوردار باشند اما همان اسکورت ناو هواپیما بر توسط شناور های سپاه و شلیک موشک اخطار به آنها ثابت کرد که در جنگ تسلیحات حرف اول را نمی زند بلکه اراده و جسارت نیروها است که حرف اول را می زند و تا آخرین لحظه که این ناو های آمریکایی در خلیج فارس هستند سربازان آمریکایی باید متوجه باشند که در خانه نیستند.
بدیهی است که هیچ کشوری تمایل ندارد وارد یک جنگ شود و ایران هم از این ماجرا مستثنا نمی باشد، اما ایرانی ها بخوبی می دانند اگر تا به حال ایران از گزند دشمنان در امان بوده به دلیل واهمه دشمن از توانمندی های دفاعی آنها و همپیمانانشان بوده و وقتی که آمریکایی ها تلاش می کنند که تشنج را بر علیه ایران چه از نظر سیاسی، چه اقتصادی، چه رسانه ای و چه حتی نظامی افزایش دهند ایرانیها هم همپای آنها وشاید هم دو برابر تشنج را افزایش خواهند داد و این آمریکایی ها و غربی ها هستند که باید تصمیم بگیرند به دنبال صلح هستند یا جنگ.
صلح با پایبندی به تعهدات و توافقات و مقررات بین المللی محقق می شود و جنگ با افزایش تنش و شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر، جهان باید تصمیم بگیرد کدام اش را میخواهد، از این پس سیاست ایران مبنی بر آن خواهد بود که همه باید متوجه باشند که اگر فشار و یا تحریمی بر علیه ملت ایران اعمال می شود کل مردم جهان باید این فشار و تحریم را تحمل کنند، جنگ با ایران می تواند کل منطقه را به آتش بکشد و جریان انرژی در جهان را مختل کند، قرار نیست فقط مردم ایران همه فشارها را تحمل کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала