گزارش و تحلیل

هواپیمای ایرانی در بین جذاب‌ترین هواپیماهای دنیا

© Sputnik / Evgeniy Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر هواپیمای ایرانی در بین جذاب‌ترین هواپیماهای دنیا
هواپیمای ایرانی در بین جذاب‌ترین هواپیماهای دنیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرواز و سفر با هواپیما به بخشی جدایی‌نا‌پذیر از زندگی انسان بدل شده‌است.

در شهرهای بزرگ که در مسیر خطوط هوایی واقع شده‌اند، تعداد عبور هواپیماها به قدری زیاد می‌شود که ساکنان حاشیه فرودگاه‌ها جان‌به‌لب می شوند؛ اما هر روز بر تعداد این هواپیما و سفرها، با رونمایی فرودگاه‌های جدید بیشتروبیشتر می‌شود.

دراین میان عده‌ای از ایرلاین‌ها گویی قصد دارند تا باز هم این هواپیما را به زندگی روزمره ما بیشتر نزدیک کنند. دیدن هواپیماهای بزرگ و سفید رنگ با چند خط رنگی روی دم عقب، برای مردم عصر ارتباطات عادی و حتی کسل‌کننده شده‌است. از این میان چندین شرکت هواپیمایی با رنگ‌آمیزی خلاقانه بعضی از هواپیماها، مسافران را به وجد آورده‌اند.

 

هواپیماها به رنگ سفید ساخته می‌شوند تا با جذب کمتر نور خورشید گرمای کمتری به فضای داخل هواپیما تحمیل شود. درعین‌حال رنگ با وجود لایه نازکی در سطح بدنه هواپیما باعث افزایش وزن کلی هواپیما می‌شود. همین لایه نازک می‌تواند از ۲۵۰ تا حدود ۵۵۰ کیلوگرم به‌ وزن هواپیما اضافه کند، در نتیجه هزینه‌های سوخت افزایش خواهند داشت و با وجود هزینه‌های سنگین پرواز اگر شرکت‌ها می‌توانستند بدنه‌هایی بدون رنگ تولید می‌کردند. اتفاقی که در بخشی از ساخت بدنه شاتل فضایی رخ داد. در نظر بگیرید که بخش‌هایی از بدنه هواپیما از مواد ترکیبی پلاستیکی یا کامپوزیت‌ها ساخته می‌شوند که خود مانع جذب گرما هستند.

 

یکی دیگر از مزیت‌های رنگ سفید تشخیص آن از فاصله دور است، به‌ویژه هنگامی که نمایش برجسته یک آرم روی آن مطرح باشد. همچنین تشخیص هواپیمای سفید برای پرندگان در حال پرواز راحت‌تر است و البته زمان جستجو هواپیمای سقوط کرده جستجو آن در اکثر مناطق دنیا با رنگ سفید آسان‌تر است.

این شرکت‌ها با صرف هزینه زیاد دست به نقاشی بدنه هواپیما می‌زنند که گاهی تا دو هفته طول می‌کشد. در بعضی از این هواپیماها تجیهزات و مبلمان داخلی هواپیما نیز از این رنگ‌آمیز الهام می‌گیرند. هر چند در نهایتاین شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافه این هواپیماهای زیبا و جذاب را که تعداد اندکی از آن‌ها در آسمان جولان می‌دهد، در چرخه مالی تبلیغات تامین کنند و چه‌بسا سودهای خوبی هم به جیب بزنند.

 

 

صنعت هواپیمایی در ژاپن از اهمیت خاصی برخودار است و ژاپنی‌ها با قوه خلاقه خود در دهه نود میلادی تصمیم گرفتند با نقاشی چند هواپیما با کاراکترهای انیمه پوکمون روی هواپیماهای بویینگ جز اولین شرکت‌های هواپیمایی باشند که به اجرای این سبک از تبلیغات دست می‌زنند.

 

جمبوجت‌ها به اندازه کافی جذاب هستند ولی این هواپیما با ترسیم چهره ببر سیبری به روی دماغه خود جذابیتی دو چندان پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۵ شرکت هواپیمایی روسی با نام ترانسایرو (Transaero) با درک اهمیت حفاظت از گونه‌های حیوانات در حال انقراض دست به این طراحی جذاب زد.

 

 

هواپیمای زیبای دیگری که با اجرای نقاشی برگرفته شده از فیلم منجمد (Frozen) شرکت دیزنی که به ملکه برفی هم مشهور است، با استقبال خوبی روبرو شد. بیش از ۱۷۰ گالن رنگ صرف شد تا این هواپیما در فورت وورث (Fort Worth) تگزاس به این صورت زیبا درآمد.

سرانجام تکاور فضایی باز لایت یر (Buzz Lightyear) توانست طعم یک پروزا واقعی را بچشد. این کاراکتر محبوب فیلم به یاد ماندنی داستان اسباب بازی که محصول شرکت پیکسار بود، توسط شرکت هواپیمایی شرقی چین (China Eastern Airlines) به روی هواپیمایی که در سال ۲۰۱۸ از شانگهای به پکن پرواز میکرد، تصویر سازی شد.

 

در ایران نیز هواپیما تیم ملی فوتبال ایران با رنگ‌آمیزی مهیج خود از معدود هواپیماهای زیبا در جهان است که توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این هواپیمای اختصاصی توسط شرکت آتا برای انجام پرواز در جام جهانی روسیه در خدمت تیم ملی ایران بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала