گزارش و تحلیل

دلار سقوط کرد، اما تورم چه ؟

© Fotolia / Vkilikovدلار سقوط کرد، اما تورم چه ؟
دلار سقوط کرد، اما تورم چه ؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران می توان با تمهیدات و دستوراتی با نرخ ارز بازی کرد، اما نمی توان با نرخ تورم این بازی را کرد.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس مصوبه شواری عالی هماهنگی اقتصادی و بخشنامه گمرک ورود ارز به کشور با رعایت مقررات بانک مرکزی، به هر میزان و بدون هیچ گونه محدودیتی آزاد شد. بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۱۰ مهر، هیچ یک از دستگاههای امنیتی و انتظامی و گمرک حق ممانعت از ورود ارز به کشور را ندارند. از سوی دیگر این مصوبه به عقیده بسیاری کارشناسان درهای پولشویی را باز کرده است و مخالف قوانین اف تی ای اف یا گروه ویژه اقدام مالی است. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای هوشیار رستمی، کارشناس مستقل ایرانی در رشته اقتصاد و مدیر آموزش و پژوهش در موسسه مطالعات و تحقیقات اقتصادی فایناپس کانادا (شعبه ایران) به گفتگو نشسته است.

-آیا ورود ارز به ایران به هر میزان و بدون هیچ گونه محدودیتی آزاد شده است، حال با تصویب این طرح، آیا ورود آزاد ارز مغایر با قوانین سازمان جهانی "اف تی ای اف" یا گروه ویژه اقدام مالی در پول شویی نیست؟ آیا تضاد ایجاد نمی شود؟ آیا این موجب رواج پولشویی نیست؟ 

معمای دلار در ایران - اسپوتنیک ایران
معمای دلار در ایران

درست است، این تناقض ایجاد می شود. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ما هم اکنون ما در ایران در شرایط ویژه ای قرار داریم و این مصوبات در واقع به صورت موقت است اما تاثیرات بلند مدت دارد. در این جا دو نکته وجود دارد: آیا این مصوبه به معنی هر کسی می تواند دلار و ارز را بدون ثبت بیاورد که این خیلی برای اقتصاد ایران بد خواهد بود و هم تاثیر بسیار بدی بر روابط بانکی ما دارد. اگر چه روابط بانکی ما تقریبا دارد با دنیا متوقف می شود، اما همان میزانی که با بانک های  کوچک ارتباط وجود دارد، این مصوبه موجب ایجاد حساسیت می شود. اما اگر ورد ارز به کشور بر اساس این مصوبه به صورت رسمی ثبت شود، تا یک حجم های مشخصی قابل قبول است. در واقع اف تی ای اف نه تنها در مورد ارز بلکه در خصوص پول ملی نیز دارای قوانین مشخصی است. به عنوان مثال اگر فردی وارد بانک شود و پول نقد به حساب خود بریزد و این میزان بیش از 10 هزار دلار باشد باید توضیح بدهد، فرمی را پر کند و توضیح قانع کننده ای بدهد که این پول را از کجا اورده است. چرا؟

چون پول نقد قابل ردیابی نیست، یعنی در سیستم بانکی نیست، یعنی همه پروتوکل ها و استاندارها بر روی این حجم پول حساسیت دارند و شکی وجود دارد که ممکن است این پول مال پول شویی باشد. بله در واقع اگر پولی، ثبت نشود و طرف توضیحی برای منشا پول خود نداشته باشد و انرا ثبت نکند. این موضوع قطعا یک نکته منفی برای نظام مالی ایران خواهد بود.

- در واقع می توان گفت که هنوز این مصوبه ورود ارز به کشور به هر میزان و بدون محدودیت هنوز به طور کامل مشخص نیست و اجرا نمی شود؟

نه این مصوبه اجرا می شود. خود دولت ایران می داند که ثبت می کنند یا نه! شهروند عادی که نمی تواند به هر میزان ارز و دلار بیاورد. این متعلق به یک سری افراد هست که در این کار هستند، در کشورهای اطراف ما یک سری کارهایی دارند می کنند و امکان این کار را دارند. قاعدتا به آنها اطلاع رسانی شده است که با چه شرایطی این مصوبه را اجرا کنند. مهم کلیت موضوع برای ما است که به عنوان یک مسکن است و قطعا بر بازار اثر خواهد گذاشت ولی نه اثرش خیلی عمیق و ادامه دار خواهد بود و نه اینکه این موضوع می تواند یک نقطه منفی از نظر موضوع پولشویی می تواند باشد. 

عقب گرد قیمت دلار، طلا و سکه - اسپوتنیک ایران
عقب گرد قیمت دلار، طلا و سکه در ایران

- در روز های اخیر روند کاهش ارزدر ایران را شاهد هستیم، اما بسیاری در ایران معتقدند که با وجود این کاهش قیمت اجناس، مسکن پایین نمی آید؟ در واقع برای مردم ایران این شبه ایجاد می شود که این تمهیدات به نفع مردم نیست؟ این تمهیدات چه میزان می تواند صورت بگیرد که مردم بتوانند همانند شش ماه قبل زندگی کنند؟

قطعا مردم به شش ماه قبل باز نخواهند گشت. کشور هم بر نخواهد گشت. ما یک جهش در قیمت دلار داشتیم و این جهش کاملا منطقی و با دلایل خاص خودش صورت گرفت، اینکه قیمت دلار سیر نزولی دارد به چند دلیل است: تقاضای خرید دلار کم شده است که به خاطر بی ثباتی قیمت دلار است. مردم اکنون دنبال این نیستند که دلار بخرند به همین دلیل قیمت ها کاهش می یابد. تقاضا پایین امده است. بانک مرکزی محدودیت هایی را در انتقال پول در ایران گذاشته است، پول های بزرگ را نمی توان در ایران جا به جا کرد. این باعث می شود کسانی که در حوزه ارز فعالیت می کردند و یا به زبان عامیانه دلال بودند، با مشکل برخوردند و به راحتی نمی توانند در لحظه بخرند و بفروشند و یا دوباره بخرند و بفروشند که روی قیمت ارز تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر باید دانست که ارز بزرگترین و تنها عرضه کننده ان دولت است. دولت با کم کردن و یا زیاد کردن ان می تواند بر روی قیمت ارز تاثیر بگذارد. اما تورم این گونه نیست. تورم یک سبد متنوع از کالا است که دولت هیچ تاثیری بر عرضه و تقاضای ان ندارد. تورم بازی خود را می کند. برای همین می توان به صورت دستوری و فرمایشی نرخ ارز را دستکاری کرد اما نرخ تورم را نمی توان این کار کرد.

تورم یک نرخ بسیار واقعی است، یک دماسنج برای اقتصاد است و خیلی تمیز در همه کشورها کار می کند. نمی توان با ان بازی کرد. به همین دلیل اگر به هر دلیلی نرخ ارز بالا یا پایین بیاورید، نرخ تورم مسیر طبیعی خود را پیش می برد و ما می بینیم که نرخ تورم تولید کننده به بالای 85 درصد رسیده است که این رقم به شدت نگران کننده است و نشان می دهد که اقتصاد ایران یک التهاب جدی خواهد داشت. نرخ تورم یکی از معیارها و یا پارامترهایی است که خیلی چیزها را برای ما مشخص می کند، مهمترین چیز ثبات اقتصادی است که تورم بالای 85 درصد نشان می دهد که ثبات در اقتصاد ایران دارد کم کم از بین می رود.

کاربران شبکه اجتماعی واکنش های گوناگونی به نرخ ارز دلار و کاهش آن در طی روزهای اخیر داشته اند. برخی این کاهش را غیر واقعی می پندارند. به عنوان مثال کاربری به نام عبدالملکی می نویسد: "می پرسند چرا با کاهش قیمت دلار قیمت اجناس کم نمی شود؟! جواب این است که چون اصولا از ابتدا گران شدن قیمت بسیاری کالاها هیچ ربطی به گران شدن ارز نداشته است! و کسانی که در ماههای اخیر توجیه اقتصادی و شرعی درست می کردند برای گرانی ها در گناه سودجویان محتکر و گرانفروش شریک هستند!"

وایکینگ تریدر می گوید: دلیل کاهش دلار  اینا ورود جنس رو كلا بستن فقط یكسرى اجناس كه مجبورن رو میارن مصرف دلار رو به صفر رسوندن از اون سمت هم ارز صادر كننده رو میزنن تو بازار چون دلار نفتى كه دیگه ندارن حالا تا كى بتونن اینكار رو بكنن الله اعلم ،بالاخره كالا كم خاهند شد اما ستون به ستون فرجه

هنوز بسیاری در انتظار هستند که قیمت ارز به ثبات برسد تا بتوانند بر اساس ان قیمت کالا ها را به تثبیت برسانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала