گزارش و تحلیل

سوئد موفقیتی دیگر برای انصار الله

© REUTERS / TT News Agency/Pontus Lundahlسوئد موفقیتی دیگر برای انصار الله
سوئد موفقیتی دیگر برای انصار الله - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا همین چند مدت پیش انصار الله به عنوان یک گروه تروریستی توسط مجامع بین المللی معرفی می شد اما نشست مذاکرات صلح در سوئد یک مشروعیت بخشی واعتراف بین المللی برای انصار الله به شمار می آید که یکی از گروه های درگیر در جنگ یمن است و نه تروریستی.

همین که سازمان ملل انصار الله را به این جلسه دعوت کرده به این معنا است که پذیرفته انصار الله برای آزادی سرزمین خود مبارزه می کنند وهمین ماجرا همه ادعاهای سابق مبنی بر تروریست بودن آنها را خنثی می کند و در واقع بهانه ای ایجاب می کند تا همه کشورهای جهان نیز بتوانند به مقاومت مردم یمن کمک کنند.
علیرغم اینکه مذاکرات فقط به آتش بس در حدیده و مبادله اسرا منتج شد اما به هر حال چند نکته در این مذاکرات قابل تأمل بود:
1 — اعتراف بین المللی به اینکه انصار الله یکی از طرف های درگیر و بخشی از مردم یمن است، امری که به مقاومت مردم یمن مشروعیت بین المللی می بخشد.
2 — ناتوانی ائتلافی از مجهز ترین کشورهای منطقه و جهان در مقابله با اراده ملت یمن.

گرو کشی سازمان ملل از ایران و یمن - اسپوتنیک ایران
گرو کشی سازمان ملل از ایران و یمن
3 — علیرغم اینکه ائتلاف عربستان از آمریکا یک فرصت سی روزه جهت اشغال بندر و شهر حدیده دریافت کرد اما طی این سی روز حتی یک وجب هم نتوانسته پیشرفت کند و در نهایت دست به دامان سازمان ملل شدند.
4 — انصار الله موفق شدند با مقاومت خود اراده طرف مقابل در محاصره غذایی و دارویی مردم یمن را شکست دهند و راه را مجددا برای کمک های انسان دوستانه به مردم یمن باز کنند.
5 — موفقیت بی نظیر انصار الله در مقابل دشمن این بوده که انصار الله مردم یمن هستند که از سرزمین خود دفاع می کنند در حالی که طرف مقابل اکثرا مزدوران حقوق بگیری هستند که برای پول می جنگند و طبیعتا حاضر به فداکاری نیستند و خود همین ماجرا ثابت می کند که انگیزه با ارزش تر از پیشرفته ترین سلاح های جهان است.
6 — نه فقط فرودگاه صنعا بلکه بندر حدیده نیز در اختیار انصار الله باقی ماند و نمایندگان سازمان ملل طبق این توافق فقط ناظر بر کالایی هستند که وارد بندر حدیده می شود، یعنی در واقع همان پیشنهاد قبلی انصار الله.
7 — زمان بحث در مورد اسرا انصار الله لیست کاملی از اسرای خود در اختیار داشت اما طرف مقابل هیچ لیستی در اختیار نداشت چون بسیاری از جنگجوها مزدور بودند ودر هیچ آماری وجود نداشتند و از سوی دیگر آنقدر تعدد وابستگی نیرو به جاهای مختلف وجود دارد که امکان کنترل آنها خارج است.
8 — مقاومت مردم یمن منجر شده که فشار بین المللی افزایش یابد و امروزه مشاهده می کنیم در اروپا و در آمریکا مردم ومجالس مخالف حمایت کشورهایشان از ائتلاف حمله کننده به یمن می باشند.
9 — در حالی که گفتگوها در جریان می باشد هیچ خبری از آقای عبد ربه منصور هادی نیست و همین می تواند دلیلی بر آن باشد که ایشان مشکلی اساسی پیدا کرده، یا با ائتلاف سعودی و یا حتی ممکن است مشکلی جسمانی و تلاش بر آن است که ماجرا قبل از مشخص شدن مشکل حل و فصل شود.
به هر حال پیش بینی نمی شد که این گفتگو ها بتواند نتیجه ای قابل توجه در بر داشته باشد اما می توان گفت انصار الله موفق شدند به خوبی از این فرصت استفاده کنند و ثابت کنند که مردم یمن به دنبال صلح و حل و فصل اختلافات خود با گفتگو و مذاکره هستند و این عوامل خارجی هستند که نمی خواهند صلح در یمن برگزار شود و مردم یمن به خواسته خود برسند اما این عوامل خارجی دیگر فرصت خود را از دست داده اند و شرایط بین المللی بر عکس خواسته آنها پیش می رود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала