گزارش و تحلیل

اتحادیه ایران و ترکیه - دغدغه آمریکا و اسرائیل

© AP Photo / Sebastian Scheinerاتحادیه ایران و ترکیه - دغدغه آمریکا و اسرائیل
اتحادیه ایران و ترکیه - دغدغه آمریکا و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با بینالی ییلدریم رئیس مجلس ملی ترکیه در تهران، اعلام کرد که ایران قصد دارد با کشور دوست ترکیه روابط دوستانه در تمام شؤون را برقرار کند.

فرهاد ابراهیموف کارشناس روس در امور سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک اشاره کرد که ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه هستند که اگرچه با دلایل مختلف از مذهب گرفته تا اقتصاد رقابت می کنند، باز هم دائماً نقاط مشترک را پیدا می کنند.

کارشناس مرکز تحقیقات پس از شوروی (موسسه مطالعات اقتصاد جهانی و روابط بین الملل) در ادامه گفت: دو کشور در مورد برخی مسائل ژئوپولیتیک، عمدتا در حل و فصل بحران سوریه، اختلاف نظر دارند. اما حتی در اینجا نیز طرفین به برکت مساعی دیپلماسی روسیه موفق به نشستن پشت میز مذاکره شدند. در چارپوب "روند آستانه" دو کشور به دیدگاه‌های یکدیگر گوش می دهند و به اتفاق نظر می رسند. این کارشناس ضمن صحبت از جنبه اقتصادی یادآور شد: "پس از لغو تحریم ها در مورد ایران در سال 2016، ترکیه می‌توانست سرمایه گذاری در ایران را افزایش داده و تجارت خود با جمهوری اسلامی را گسترش دهد. با این حال، سیاست ایالات متحده در مورد ایران مانع از آن بود که بازرگانان ترکیه، پول‌های خود را آزادانه در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند. "

ترکیه و ایران در راه بسوی توسعه همکاری های اقتصادی فی مابین

ترکیه و ایران؛ افزایش همکاری برای مهار پ.ک.ک و پژاک - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
افزایش همکاریهای امنیتی ایران و ترکیه، امری موقت یا استراتژیک؟!
ابراهیموف همکاری اقتصادی دو کشور را مهمترین و امیدوار کننده ترین نوع تعامل می داند. او تصریح کرد: دو هفته پیش، رئیسان مجلس ترکیه و ایران — بینالی ییلدریم و علی لاریجانی در جلسه مشترک خواستند که طرفین میزان تجارت فی مابین را تا 30 میلیارد دلار برسانند. اجازه دهید به شما یادآوری کنم که در سال 2017، حجم گردش کالا بین دو کشور حدود 11 میلیارد دلار بود و در نیمه اول سال 2018 اندکی بیشتر از 5. گردش کالا در حال افزایش است، اما با سرعت پایین ، به احتمال زیاد این کار به دلیل تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است. لازم به ذکر است که بر اساس نتایج سال گذشته، صادرات ترکیه به ایران به 3.3 میلیارد دلار و واردات به 7.5 رسید. ترکیه به طور عمده تجهیزات — خودرو، تراکتور، موتورسیکلت، و همچنین سنتتیک، فیبر و غیره صادر می کند. ایران به نوبه خود سوخت، روغن های معدنی، محصولات پلاستیکی، قلع، موم معدنی و محصولات کشاورزی به ترکیه صادر می کند.
از لحاظ توسعه روابط اقتصادی، دو کشور باید باز هم تلاش کنند.

کار مثلث سه گانه "مسکو-انکارا- تهران" ادامه دارد

تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه: چالشها و چشم اندازها - اسپوتنیک ایران
تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه: چالشها و چشم اندازها
فرهاد ابراهیموف موضع مشترک ترکیه و ایران را در مورد مسئله کردها خاطرنشان می کند. به گفته وی، دو کشوردر طول رفراندومی در باره استقلال کردستان عراق موضع تقریبا یکسان داشته اند.
علاوه بر این، این کارشناس به وحدت مواضع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد خروج آمریکا از معامله هسته ای با ایران اشاره می کند. وی می گوید: این امر نشان می دهد که ترکیه به حمایت از شرکای ایرانی ادامه خواهد داد. به عقیده این صاحبنظر روس، روابط حسنه بین ترکیه و ایران مورد پسند روسیه است؛ این کار همچنین از جلسات در سطح رهبران سه کشور پیدا است. جلسات دائمی بین وزیران، کارشناسان و نمایندگان عالی رتبه دیگر برگزار می شود. مثلث ژئوپولیتیک "مسکو- آنکارا-تهران" به کار خود ادامه می دهد.

آمریکا از تقویت روابط ایران و ترکیه خوشش نمی‌آید

کارشناس روس معتقد است که چنین هماهنگی ممکن است باب طبع دیگر طرف‌های روابط بین الملل نباشد. او در پایان گفت: تقویت روابط بین ایران و ترکیه از سوی ایالات متحده و همچنین کشورهای عربی که به طور سنتی نسبت به ایران خصومت دارند، مورد استقبال نیست. اولا، اتحاد ترکیه و ایران ممکن است طرح های خاورمیانه ای و برنامه نقشه راه آمریکا در خاورمیامه که در طول دهه ها تهیه شده را نقش بر آب سازد. ثانیا، هر دو کشور به طور مشترک با روسیه فعالانه ارتباط برقرار می کنند که غرب به شدت و بدون موفقیت به دنبال "انزوا" آن است. ثانیا، همکاری فعال میان تهران و آنکارا ممکن است بری اسرائیل ناخوشایند باشد، با توجه به این که برخورد به آن کشور در ایران چگونه بوده و روابط آن با ترکیه در زمان اخیر به چه ترتیبی تکوین می شود. از این رو نباید از آن تحریکاتی تعجب کرد که توسط کشورهای " سوم" علیه روابط ایران و ترکیه بخاطر به تعلیق در آوردن این همکاری ها انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала