گزارش و تحلیل

آتو جدید آمریکا علیه چین

© AP Photo / Mark Schiefelbein, Fileآتو جدید آمریکا علیه چین
آتو جدید آمریکا علیه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک: بازداشت مینگ وانژو، معاون مدیر کل و در عین حال مدیر مالی شرکت چینی هوآوی، هیجان نخبگان سیاسی و رسانه ای آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش منابع سی ان ان، بخشی از دولت ترامپ معتقد است که مقام بازداشت شده چین می تواند به عنوان "اهرم" تاثیرگذاری بر پکن در مذاکرات تجاری مورد استفاده قرار گیرد، به این معنی که رهبری آمریکا در نهایت به چنان راهکاری در حل مسایل بین الملل پرداخته که بیشتر مختص تروریست ها، نه سازمان های دولتی کشورهای متمدن است.

به کسی (به عنوان مثال، ملی گرایان آمریکایی جامعه متخصص) ممکن است به نظر برسد که این ممکن است کسانی از میان تحلیلگران ملی گرا بگویند که این به معنای واقعی کلمه، یک "حرکت قوی" دولت ترامپ است. اما در این مورد، دولت ترامپ بیشتر به منافع بلند مدت آمریکا آسیب می رساند و این آسیب به هیچگونه مزایای تاکتیکی بستگی ندارد که دولت آمریکا ممکن است به دلیل دستگیری مدیر ارشد یک شرکت برجسته صنایع مخابراتی چین در کانادا دریافت کند یا نکند.

© AP Photo / Ng Han Guanمدیر مالی شرکت چینی هوآوی
مدیر مالی شرکت چینی هوآوی - اسپوتنیک ایران
مدیر مالی شرکت چینی هوآوی

یک تعداد عواملی وجود دارد که بازداشت مینگ وانژو را رویداد کاملا بی سابقه ای می سازد. در واقع نه تنها یک مدیر ارشد ولی مدیر احتمالی آتی هوآوی دستگیر شد. منگ وانژو دختر رن ژنگ فی بنیانگذار هوآوی است و در چارچوب مبارزه شدید سرویس های ویژه و سیاستمداران ضد چینی غرب با این شرکت انجام شده است. اخیرا شرکت انگلیسی بریتیش تلکام از استفاده از تجهیزات هوآوی در روند استفاده از شبکه 5 در کشور خودداری کرد و در آمریکا، نیوزیلند واسترالیا محدودیت هایی در برابر شرکت در تدارکات دولتی یا پروژه های مهم زیربنایی اعمال شد. همانطور که مفسران چینی به درستی اشاره می کنند، وضعیت حول هوآوی با حداکثر وضوح نشان داد که در صورت شکست با رقبای چینی با روش های بازار، شرکای غربی آماده بودند به از مداخلات غیر بازاری متوسل شوند. با این حال، حتی بدبین ترین کارشناسان چینی پیش بینی نکردند که ایالات متحده میتواند به استفاده از گروگان گیری به عنوان ابزار رقابت رو آورد شود.

تهدید آمریکا از سوی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
تهدید آمریکا از سوی رئیس جمهور ایران
باید به طور خاص خاطرنشان کرد که تا کنون مقامات کانادایی توضیح رسمی از دلایل بازداشت را نداده اند. تنها بخش رسمی این مساله هست — "بازداشت به درخواست ایالات متحده انجام شد." اما واقعیت این است که این بازداشت به خاطر نقض تحریم های ضد ایرانی مربوط است، عجالتا "اطلاعات مربوط به منابع آگاه است"، بنابراین در حال حاضر اتهامات علیه مدیر ارشد هوآوی جعبه سیاه پاندورا است که میتواند همه چیز را شامل شود، از تلاش دور زدن تحریم های ضد ایران گرفته تا جاسوسی علیه ایالات متحده و یا دخالت در هر انتخابات آمریکایی. پکن رسمی ، اگر شما از یک دیدگاه تاکتیکی به وضعیت نگاه کنید، با مشکل نسبتا ناخوشایندی روبرو می شوید: از یک طرف، برای دلایل حیثیتی، شما باید از شهروند خود که حقوقش به شدت پایمال شده محافظت کنید. از سوی دیگر، چین ، در واقع، هیچ وسایل موثر و در یک زمان ، سریع و متناسب برای تاثیرگذاری بر ایالات متحده و کانادا را ندارد. پاسخ دادن به وسیله بازداشت یک بازرگان آمریکایی — احمقانه بود؛ زیرا این کار به نفع ترامپ بود که در آرزوی دور نگه داشتن بازرگانان خود از چین است.

شما می توانید کانادا یا ایالات متحده را تحریم کنید، اما بعید به نظر می رسد، به ویژه اگر تحریم به طور عمومی اعلام شود: نه ترودو و نه ترامپ مایل به "چهره از دست دادن" در مقابله با چین نیستند. احتمالا تنها راه سیر حوادث دادن اعتراض های دیپلماتیک از طرف چین و تبدیل موضوع آزادسازی دختر موسس هوآوی به یک نقطه دردناک دراز مدت در روابط بین واشنگتن و پکن است. با این حال، اگر به وضعیت دراز مدت نگاه کنید، پیروزی آمریکا به راحتی تبدیل به یک کاتالیزور برای رادیکال شدن موضع داخلی و خارجی چین می شود. واقعیت این است که دستگیری دختر بنیانگذار هوآوی و تحریم علیه شرکت های دریپاسکا (و نیز اقدامات دیگر علیه روسیه) بسیار مشابه است: در هر دو مورد، آمریکایی ها بسیار امیدوارند که تحریم ها به نارضایتی "نخبه نخبگان" منجر شود و طبقه تحت رهبری الیگارشی و سیاستمداران طرفدار آمریکا، قیام کرده و قشر حاکم ناخوشایند واشنگتن در مسکو و پکن را سرنگون کند. این طرح در روسیه عملی و در حال حاضر یک روش مشابه در جهت چین استفاده می شود. مینگ وانژوتا حدودی یک قربانی ایده آل برای "مجازات نمایشی" توسط مقامات آمریکایی است: او در کانادا، کشوری که بخش قابل توجهی از نخبگان چینی در آن زندگی می کنند (نوعی آنالوگ اسپانیا یا مونته نگرو برای بخشی از نخبگان روسیه است) دستگیر شد. در کانادا، اموال غیر منقول خرید می شود، کودکان تجار چینی زندگی و تحصیل می کنند، اجازه اقامت و شهروندی تهیه می کنند و پول شستوشو می کنند. بدون آن اقتصاد کانادا بسیار فقیر خواهد بود.

پایگاه های خاور میانه‌ای آمریکا در تیررس موشک های ایرانی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پایگاه های خاور میانه‌ای آمریکا در تیررس موشک های ایرانی
همانطوری که رسانه های چینی می نویسند، در میان واکنش های شبکه های اجتماعی چینی نسبت به دستگیری دختر بنیانگذار هوآوی، گفته شد که "او قطعا دارای شهروندی کانادا است". و ما باید اعتراف کنیم که زمینه های معیینی برای چنین سوء ظن وجود دارد. موجودیت احتمالی شهروندی کانادا، شجاعت مقامات کانادایی در آن فعالیت را توضیح می دهد. واشنگتن در تلاش برای تشدید فعالیت های ضد دولتی جبهه داخلی چینی در واقع به ملی کردن نخبگان چینی کمک می کند که در حال حاضر شروع به درک این موضوع می کنند که "کسب درآمد در شانگهای و هزینه کردنش در ونکوور" دیگر محال است، زیرا شما با خانواده تان می توانید در پشت میله های زندان قرار گرفته و اموالتان مصادره شده باشد. دشوار است تصور کنیم که هدیه بزرگتر از این برای رئیس شی جین پینگ باشد که نیاز به تقویت جامعه چینی در برابر خطری از خارج دارد. دستگیری "شاهدخت هوآوی" توهین به غرور ملی چینی و نمایش بی قانونی غربی و انگیزه ای برای ملی کردن نخبگان است.
نخبگان آمریکایی خواسته های خود را نسبت به روسیه و چین زیاد پنهان نمی کنند. به گفته آنها، روسیه باید مجددا رفتاری مانند کشوری که در باخته است، بکند سیاستمداران آمریکایی و فعالان طرفدار آمریکا همین را به ما مرتب یادآوری می کنند. آمریکایی ها از چین و همچنین از روسیه، تقاضا می کنند که به سال 1991 بازگشت کنیم — زمانی که چینی ها بابت یک کاسه برنج مشغول مونتاژ محصولات برای ایالات متحده بودند، ادعا برای دسترسی به مقامی در فناوری های پیشرفته نداشته بودند.

بعید است آرزوهای واشنگتن برای بازگشت چین و روسیه به سال های 90 قرن گذشته میلادی برآورده شود. اما آمریکا می تواند در دستیابی به انسجام نخبگان روسی و چینی، و همچنین تقویت همکاری روسیه و چین از لحاظ برخورد با واشنگتن، موفق باشد. نسل جدید استراتژیست های آمریکایی که نقشی کلیدی در پیروزی ایالات متحده در جنگ سرد ایفا کرده اند، چندین بار به واشنگتن هشدار دادند که انجام این کار محال است، اما خوشبختانه نسل فعلی نخبگان آمریکایی ترجیح می دهد که به جای کارشناسان قدیمی به غرور خود گوش فرا دهند. و این از دیدگاه منافع روسیه بسیار خوب است: غرور آمریکایی کور، راه بسوی شکست اجتناب ناپذیر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала