گزارش و تحلیل

شکست رویکرد آمریکا در خاور میانه

© Photo / Pixabayشکست رویکرد آمریکا در خاور میانه
شکست رویکرد آمریکا در خاور میانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک: آمریکا به فکر ظهور نیروی دیگری در جهان نیست، اما روسیه و ایران توانستند رویکرد یکجانبه آمریکا را شکست دهند. ایران با وجود تحریم ها، نفوذ خود را در منطقه حفظ می کند.

وفیق ابراهیم، تحلیلگر سیاسی: آمریکا حتی فکر آن را ندارد که در جهان می تواند قدرت متنفذ دیگری ظاهر شود. ولی روسیه و ایران توانستند رویکرد یکجانبه آمریکا را شکست دهند.

اسپوتنیک: وفیق ابراهیم در مصاحبه ای با کانال ال میادین، گفت که موفقیت تحریم های اقتصادی ایالات متحده به طور کلی مشکوک است. ایران توانسته است اتحادیه های منطقه را تشکیل دهد که این امر یکی از مهمترین دستاوردها در قلب نفوذ آمریکا است. این باعث آسیب به نفوذ ایالات متحده و اسرائیل در منطقه شد. علاوه بر این، ایران با وجود تحریم های اعمال شده بر آن، کشور با نفوذ باقی مانده ست.

آمریکایی ها بدنبال چپاول خاورمیانه اند - اسپوتنیک ایران
آمریکایی ها بدنبال چپاول خاورمیانه اند
وفیق ابراهیم خاطرنشان کرد که غرب سعی می کند نظام کنونی ایران را به حکومت شاه بازگرداند، اما در بحران ها وحدت بین مردم ایران شکل می گیرد. ایران با اتحادها و وحدت خود، امریکا را می ترساند. نبرد نه تنها با ایران بلکه با منطقه به طور کلی ادامه دارد.

این سیاستشناس افزود:

دموکرات ها و جمهوری خواهان یک هدف دارند، و آن حفظ منافع آمریکا و برقراری کنترل بر منطقه است. با این وجود، حزب دموکرات آمریکا معتقد است که تحریم های اعمال شده توسط ترامپ منجر به اتحاد قدرت های جهانی علیه ایالات متحده خواهد شد. روسیه و چین از ایران حمایت می کنند، زیرا نقش آن در منطقه تاثیرات مثبتی بر دو کشور دارد، اما طبقه بندی تروریسم در جهان مطابق منافع اقتصاد ایالات متحده است. ابراهیم افزود که اگر به سودان توجه نکنید، به موفقیت تحریم های اقتصادی ایالات متحده اعتقاد ندارد.

وفیق ابراهیم اشاره کرد که ترکیه از زمان طرفداری از اخوان المسلمین (سازمان ممنوعه در روسیه) از کنترل ایالات متحده خارج شد. اختلاف ایالات متحده و ترکیه، با وجود جدی بودن آن، پایدار است. با این وجود، آمریکا در تلاش است تا ترکیه را به آنچه که در اتحاد شوروی بود، بازگرداند. ترکیه قدرت را در حال ساخت است؛ زیرا می داند که آمریکا می تواند هر زمان از آن روگردان شود.

به گفته وفیق ابراهیم، واکنش به قتل خاشقجی به دلیل تنش بین ترامپ و نخبه های آمریکایی، غیرمعمول بود. آمریکا سعی می کند از رشد بحران جلوگیری کند تا قدرت آل سعود را حفظ کند. او تاکید کرد که در قبال منافع آمریکا هیچ قانون بین المللی وجود ندارد. آمریکا تلاش می کند از پرونده خاشقجی برای بدست آوردن بیشترین سودها و مزایا از عربستان سعودی استفاده کند.

با توجه به تحریم های ایالات متحده علیه ایران، دانشمند علوم سیاسی اعلام کرد که سیستم اتحادهای مقاومت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. با این حال، اگر تحریم ها بر ایران اعمال شود، 60 درصد مردم لبنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر کابینه لبنان بدون نمایندگان مستقل سنی تشکیل شود، دولت محمد بن سلمان خواهد بود.

وفیق ابراهیم در پایان گفت:

آمریکا هر دو، دوست و دشمن را در جهان عرب می بیند. واشنگتن می داند که تحریم ها بر حزب الله تأثیر نخواهد گذاشت و آنچه در عمان اتفاق می افتد، به علت این واقعیت است که آمریکا از فلسطین دست کشیده است. باید "معامله قرن" توسط فلسطینی ها امضا شود، و اکنون هیچ یک از طرفین نمی توانند این کار را انجام دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала