گزارش و تحلیل

آیا تبلیغات کالاهای مضر سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد؟

CC0 / Pixabay / آیا تبلیغات کالاهای مضر سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد؟
آیا تبلیغات کالاهای مضر سلامت خانواده ها را به خطر می اندازد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران گفت که تبلیغ 36 قلم کالای آسیب رسان به سلامت از جمله سالاد الویه، انواع نوشابه‌های گازدار، چیپس سیب زمینی، انواع روغن سرخ کردنی و پنیر های خامه‌ای ممنوع اعلام شده است.

اسپوتنیک — کیانوش جهانپور گفت: به دنبال برگزاری جلسات متعدد با حضور مسوولان مربوطه در حوزه های بهداشت، غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد، فهرست اقلام کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت بازنگری و اولویت بندی شد.
جهانپور همچنین با اشاره به تبعات مصرف این اقلام برای سلامت، ابراز امیدواری کرد که مسوولان مربوطه هر چه سریع تر نسبت به ممنوعیت تبلیغ این 36 قلم کالا و اقدام آسیب رسان سلامت اقدام کنند.
صدا وسیمای ایران اکنون با اتخاذ این تصمیم و با وجود اینکه منجر به کسب درآمد این سازمان از تبلیغات خواهد شد، سعی دارد کالاهای مضر را که به سلامتی مردم و جامعه آسیب می رساند را حذف و یا به حداقل مصرف برساند.

ایران تبلیغات محصولات مضر را ممنوع کرد - اسپوتنیک ایران
ایران تبلیغات محصولات مضر را ممنوع کرد

در اینباره محسن حاج کرمی، از برنامه سازان تلویزیون ایران با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.
وی گفت: مدت ها بحث بر سر این موضوع که این محصولات برای سلامتی مردم مضر هستند، وجود داشت و بررسی این موضوع نیز آغاز شده بود، در این بین درخواست های مردمی بسیاری در این زمینه وجود داشت که تصمیم درستی صورت بگیرد که حداقل در جهت اصلاح صحیح تغذیه برخی از خانواده ها کمک کند.


در واقع دلیل اصلی این تصمیم مضر بودن این مواد غذایی برای سلامتی جامعه بود و از طرفی نیز پیگیری های وزارت بهداشت و همچنین مردم که اعلام می کردند اگر این مواد برای سلامتی مضر هستند، چرا به راحتی در تلویزیون کشور برای این مواد غذایی مضر تبلیغات صورت می گیرد و به نظر این تصمیم درستی می باشد.
پیش از این تبلیغات مواد مضر در تلویزیون ممنوع بود اما همچنان تا به امروز تبلیغات صورت می گرفت. قطعا ممنوعیت این تبلیغات تا حدودی منجر به کاهش کسب درآمد تلویزیون خواهد شد، اما در نقطه مقابل نفع این تصمیم برای مردم بسیار بیشتر خواهد بود.


متاسفانه تلویزیون ایران به دلیل وابستگی شدید به بحث تبلیغات و رفتن به سمتی که با تبلیغات هزینه های خود را جبران کند، هرگونه تبلیغی را می پذیرفت و به نظر من این تصمیم ضروری باید خیلی زودتر اتفاق می افتد و یک مدیریتی باید صورت می گرفت که هرگونه تبلیغی نباید در تلویزیون صورت بگیرد و حجم گسترده ای از تبلیغات هم به همین کالاهای مضر اختصاص داشت.
آقای حاج کرمی افزود: با وجود اینکه اتخاذ این تصمیم منجر به کم شدن درآمد سازمان صدا و سیما می شود، اما می تواند به سلامت کمک کند و در افق پیش رو کمک بزرگی به مردم و جامعه داشته باشد و بیماری هایی را که این کالاها می توانند به همراه داشته باشند را به حداقل برساند.

غذا، راه کاری برای حل و فصل اختلافات سیاسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
غذا، راه کاری برای حل و فصل اختلافات سیاسی+ویدیو

با اعمال این تصمیم مصرف برخی کالاهای پرمصرف در جامعه به سرعت کاهش نمی یابد و نباید لحظه ای به دنبال این باشیم که سریعا مصرف این نوع کالاها با کاهش روبرو شود. تغییر ذائقه به راحتی با عدم تبلیغ انجام نمی گیرد و همانطور که برای علاقمند کردن مردم به این کالا زمانی زیادی صرف شده است، قطعا برای حذف آنها از رژیم غذایی مردم نیز زمان زیادی باید صرف شود.


عدم تبلیغ یکی از وش های کنار گذاشتن کالاهای مضر است و باید تبلیغات منفی، آموزش و آگاه سازی مختلف صورت بگیرد که این اتفاق نهادینه شود تا خیلی از این محصولات غذایی مضر از سوی مردم کمتر استفاده شود.


به عقیده برنامه ساز تلویزیون ایران، در حال حاضر این محصولات از فست فودهای مختلف گرفته تا سایر مواد غذایی اینچنینی سهم بزرگی در زندگی مردم دارند و بهترین راه برای کاهش مصرف این محصولات که برای مردم نیز مضر هستند، علاوه بر عدم تبلیغ این محصولات در صدا و سیما که حداقل کار ممکن محسوب می شود، باید یکسری اقدامات نیز در جهت ضد تبلیغ و آگاهی مردم درباره مضرات این محصولات اتفاق بیفتد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала