گزارش و تحلیل

کشف جدید دانشمندان: تابش های مداوم چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟

CC BY 2.0 / Kenneth Lu / Mossy Bench (Cropped photo)کشف جدید دانشمندان: تابش های مداوم چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟
کشف جدید دانشمندان:  تابش های مداوم  چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار گرفتن در معرض تابش های مزمن، اختلالاتی در الگوهای توسعه و ساختار ژنتیکی گیاهان ایجاد می کند، اگرچه توانایی آنها در باروری را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

گروهی از دانشمندان موسسه تحقیقاتی رادیولوژی و بوم شناسی کشاورزی کل روسیه و پژوهشکده انرژی اتمی دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای آبینسکی وابسته به دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (موسسه مهندسی فیزیک مسکو) ، که طی 14 سال اثرات بیولوژیکی را در جمعیت کاج های جنگلی در مناطق آلوده به رادیواکتیو بررسی می کنند ، به این نتیجه رسیده اند.
استانیسلاو گراسکین ، پروفسور موسسه تحقیقاتی رادیولوژی و بوم شناسی کشاورزی کل روسیه و دکتر علوم بیولوژیکی در این خصوص به ریانوواستی شرح داد:

" به خوبی مشخص است که سطوح بالای آلودگی رادیواکتیوی ، باعث اختلال در فرایندهای زیست شناختی اساسی شده، تاثیر قابل توجهی در حیات گیاهان و حیوانات گذاشته و زیستگاه آنها را تغییر میدهد. در عین حال علی رغم تحقیقات بی شماری که در محیط های آلوده صورت گرفته است، عواقب تابش های مزمن برای گیاهان و حیوانات هنوز به عنوان موضوع داغ گفتگوها در جوامع علمی محسوب می شود. "

در نتیجه مشاهدات بی شمار ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود طولانی مدت جمعیت در شرایط تابش اشعه به میزان کم ممکن است ، پویایی موقت اختلالات سیتوژنتیکی در جمعیت را تغییر دهد اما در عین حال بر روی شاخص های باروری تاثیری ندارد. نتایج تحقیقات در مجله معتبر بین المللی "Environmental Pollution" منتشر شده است.

اکثر گیاهان مخروطی به تابش های رادیواکتیو بسیار حساسند، به همین دلیل میزان بالای تابش ممکن است باعث نابودی جمعی آنها شود. این امر به طور مثال در منطقه نزدیک به حادثه چرنوبیل و در ردیابی رادیواکتیوی اورال شرقی پس از واقعه اتحادیه تولیدی "مایاک" اتفاق افتاده است.
در عین حال حتی پس از حوادث جدی رادیواکتیوی ، تاثیرات مرگبار در مناطق ناچیزی دیده شد. سطح آلودگی در مناطق وسیع تر باعث ایجاد اثرات مرگبار نمی شود و به دانشمندان امکان منحصر به فردی برای مطالعه تاثیرات رادیواکتیوی طولانی مدت در طبیعت جاندار را می دهد.
محققین موسسه تحقیقاتی رادیولوژی و بوم شناسی کشاورزی کل روسیه و پژوهشکده انرژی اتمی دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای آبینسکی وابسته به دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (موسسه مهندسی فیزیک مسکو) تصمیم گرفتند ببینند، چه اتفاقی در جمعیت های طبیعی که در معرض میزان پایین تابش قرار گرفته اند ، رخ میدهد. موضوع تحقیقات ، کاج های جنگلی انتخاب شدند. تعجب آور نیست که این درخت که از نسل نوع قدیمی بازدانگان است ، همان میزان حساسیت بالا نسبت به تابش یونیزه دارد که در انسان یعنی اوج تکامل در درک امروزی نشان می دهد.

برای تحقیقات چهار بخش در مناطق به نسبت آلوده به رادیواکتیو مناطق استان بریانسک تقریبا در 200 کیلومتری چرنوبیل انتخاب شدند. طی کل دوره تحقیقات، فراوانی سلول ها با اختلالات کروموزومی در نسل درختان (دانه نهال ها) از بخش های آلوده به رادیونوکلئید ها به طور قابل توجهی بیش از سطوح کنترل شده بود. در عین حال روند تمایل شدید به کاهش فرکانس اختلالات سیتوژنتیکی در طول زمان مشاهده شد که پس از حادثه چرنوبیل رخ داده بود. این امر با کاهش آلودگی ناشی از ناپایداری رادیواکتیوهای نوکلئیدی و توزیع مجدد آنها در میان مولفه های اکوسیستم همراه است.
تجزیه و تحلیل بعدی ، تاثیرات جالبی را نشان داد. به نظر می رسد که در جمعیت های کنترل شده ، فراوانی اختلالات سیتوژنتیکی با چرخه زمانی به شکل موجی تغییر می کند.
یکی از نویسندگان این مقاله ، آلا اودالوا، دکتر علوم بیولوژیکی و پروفسور بخش فیزیک هسته ای و فنآوری و پژوهشکده انرژی اتمی دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای آبینسکی وابسته به دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای (موسسه مهندسی فیزیک مسکو) در این خصوص به ریا نوواستی گفت: این نتیجه ، فرضیه مربوط به وجود تغییرات دوره ای پارامترهای بیولوژیکی در جمعیت طبیعی تحت تاثیر دلایل طبیعی را تایید می کند که یک راه برای حفظ تعادل پویا در سیستم های زنده محسوب می شوند. نمونه بسیار مشهور چنین نوسان هایی ، موج های جمعیتی شمار شکارچیان و شکارها است (به عنوان مثال خرگوش و گرگ).
در مقابل در جمعیت کاج هایی که در معرض تابش های مزمن قرار دارند ، اختلال در فرآیندهای چرخه ای مشاهده می شود. این بدان معناست که قرارگرفتن در معرض تابش مزمن می تواند الگوی توسعه ذاتی در جمعیت های طبیعی را تغییر دهد.
در کنار این مسئله در جمعیت کاج هایی که در محیط های آلوده هستند ، تفاوت هایی در ساختار ژنتیکی و درطیف ژن های فعال مشاهده شد. از جمله در جمعیت های که در معرض تابش مداوم قرار دارند ، تغییر فعال ژنهایی مشاهده می شود که پاسخ گوی وضعیت آنتی اکسیدانی کاج ها و کنترل فعالیت عناصر ژنتیکی محرک هستند.
در همان جمعیت کاج ها ، شاخص های باروری بررسی شدند که یکی از مهمترین شاخص های سلامت محسوب می شوند و در عین حال حساس ترین بخش به اثرات مضر و مخرب (هم در انسان و هم در سایر ارگانیسم ها) هستند.
علی رغم تغییرات دراماتیک و جذاب در سطح سلولی —مولکولی ، در سطح ارگانیسم و جمعیت ، دانشمندان وابستگی شاخص های باروری را به سطح تابش های رادیواکتیو مشاهده نکردند. درعین حال در همان بخش های تحقیقات تاثیر شرایط آب و هوایی در کیفیت نهال های کاج مشاهده شد. بدین ترتیب اهمیت فاکتورهای آب و هوایی برای موجودیت گیاهان بسیار بالاتر از محیط های آلوده به رادیواکتیو است.
تمامی انواع بیولوژیکی موجودات روی زمین شامل انسان، به طور پیوسته اثرات آنتروپوژنی (مردمزادی)درحال رشد بر محیط زیست را تجربه می کنند. اطلاعات بدست آمده ، درک ما را از عواقب چنین نوعی از تاثیرات برای طبیعت و انسان توسعه و بسط می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала