گزارش و تحلیل

برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا

© Sputnik / Soheil Gargariبرنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا
برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران علی رغم تهدیدات تحریم آمریکا بعد از 40 سال اولین محموله های برنج را به وزن 74 تن به اروپا و کانادا صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جمهوری اسلامی ایران 74 تن برنج ایرانی اصلی را از استان مازدنداران به کانادا و اروپا فروخته است و این اولین صادرات عمده برنج از زمان بعد از انقلاب ایران می باشد. این مقدار برنج در قالب سه محموله و توسط بخش خصوصی صادر شده است.  

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای شهیدی فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد این تصمیم و وضعیت صادرات برنج ایرانی اصیل به گقتگو نشستیم.

وی گفت: یک خاطره ای در رابطه با برنج با کیفیت ایرانی برای شما نقل کنم. سال گذشته یک گروه تاجر روسی و سفیر یکی از کشورهای شمال دریای خزر که احتمال قریب به یقین اوکراین بود مهمان ما بودند در بحث باغات، شالیزارها و مرکبات پرتقال و کیوی مازاندران بعد دعوت شدند به صرف ناهار که یک خانم تاجر، سفیر و هیئت همراه آنها بودند بعد بحث درباره مصرف سرانه برنج شده بود که آنها گفتند که ما در روسیه 9 کیلو مصرف می کنیم در اوکراین 10 کیلو و در بقیه کشورهای همجوار 12-13 کیلو مصرف می کنیم و به طور میانگین 10-11 کیلو مصرف سرانه برنج ما است و ما هم گفتیم که استان های شمالی ما نزدیک به 40 کیلو و بقیه استان های ما 30-35 کیلو سرانه مصرف ایران است. سر سفره نهار که طبق معمول پذیرایی شروع می شود، ما هم طبق معمول رعایت می کنیم و برنج را کمتر می کشیم شخص سفیر به همراه هیئت همراهشان برنج را بیشتر از ماهی و گوشت قرمزی که سر سفره بود خورد. برگشتم بهش گفتم این برنجی که الان من خوردم ما مصرف برنج سرانه 35 کیلو را داریم و چرا شما 10 کیلو مصرف میانگین سرانه دارید و او در پاسخ گفت نه اگر ما هم این برنج را داشته باشیم ما هم این برنج را 30-40 کیلو مصرف می کنیم. وقتی برنج ایرانی را میل کنید آن وقت است که کیفیت، ذائقه و عطر و طعم برنج ایرانی را می پسندید.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

ما به لحاظ اطلاعات کاملی که در بخش برنج داشتیم و سال های سال کار کردیم می دانستیم که هم از نظر کیفیت و هم از نظر سلامت برنج ایرانی جز برنج های خوب و مرغوب بلکه بهترین برنج دنیا است که برنج باسماتی با اختلاف زیاد در رتبه دوم قرار دارد. برنج طارم و اصیل ایرانی که در شمال کشور کشت می شود رتبه یک دنیا را دارد به همین خاطر کسانی که این برنج را بشناسند و میل کنند خواهان و طرفدار این برنج می شوند. این اتفاق خوشبختانه در اروپا، کانادا، روسیه، اوکراین افتاده است و ما هم حمایت کردیم و صادرات را شروع کردیم و اکنون سه محموله برنج اصیل ایرانی صادر شده است و برای محموله های چهارم و پنجم نیز درخواست است و این روند ادامه خواهد داشت.

 

© Sputnik / Soheil Gargariبرنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا
برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا  - اسپوتنیک ایران
برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا

اسپوتنیک: چرا پیشتر این صادرات انجام نشده بود؟ چه مشکلاتی در این ارتباط وجود داشت؟

مشکل خاصی نبود، شاید ما پیگیر نشده بودیم و خواسته های دیگران را پیگیری نکرده بودیم، ولی واقعیت این است که برنج شمال کشور برنج خیلی با کیفیتی است و محصولات دیگری هم در مازندارن داریم که کیفیت بالای جهانی دارند در این رابطه محصول کیوی را می توانم مثال بزنم که شرکت زسپری از نیوزلند برای بازدید به مازندران آمد، این شرکت بزرگترین صادر کننده کیوی در دنیا است و بخش عمده کیوی روسیه را نیز این کشور تامین می کند و نماینده این شرکت گفت من بدون آزمایش و بررسی اعلام می کنم که کیوی مازندران بهترین کیوی دنیا است حتی از کیوی منشا دنیا که نیوزلند است هم بهتر است، به دلیل شرایط آب و هوایی، کوه و جنگل. مدیر عامل شرکت زسپری در مرحله بعدی یک محموله بزرگ کیوی حدود 10000 تن کیوی را خریداری کرد و با برند خودش صادر کرد.

© Sputnik / Soheil Gargariبرنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا
برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا  - اسپوتنیک ایران
برنج ایران، پاسخ به تحریمات آمریکا
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала