گزارش و تحلیل

تجربه موفق دختر ایرانی در پیدا کردن گمشده ها

© REUTERS / Francis Mascarenhasتجربه موفق دختر ایرانی در پیدا کردن گمشده ها
تجربه موفق دختر ایرانی در پیدا کردن گمشده ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانوی ایرانی با ابتکار خود قبلهای دور افتاده از هم را به آغوش یکدیگر باز می گرداند.

به گزارش اسپوتنیک، پس از گم شدن چندین کودک در ایران، خانم دنیا کریمی، بانوی ایرانی  26 ساله به طور کاملا اتفاقی صفحه ای ایجاد کرد تا حامی گمشدگان باشد. این دختر خلاق ایرانی، از فرصتی که فضای مجازی در اختیار او گذاشته است در جهت رساندن کودکان به خانواده های خود استفاده کرده است. او تا به حال توانسته است تعداد زیادی از کودکان را از طریق صفحه خود به نام "حامی گمشدگان" به آغوش خانواده های خود بازگرداند.

دنیا کریمی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره ایده راه اندازی این کمپین «حامی گمشدگان»  گفت: از دوران کودکان به پرستاری علاقمند بودم اما به دلایلی نتوانستم این رشته را ادامه دهم. بعد از اتفاق‌های ناگواری که برای کودکان ایرانی، آتنا و بنیتا افتاد، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. پس از آن به طور کاملا اتفاقی عکس دختری به نام "ملیکا علی احمدی"  را دیدم که او نیز گم شده بود اما صفحه ای که عکس او در آن قرار داشت، مخاطبان زیادی نداشت و هیچ هشتگی هم در صفحه نبود.

 

دقیق نمی‌دانم چطور شد که این عکس را در گوشی خودم ذخیره کردم، اما همان لحظه اینترنت قطع شد و من نتوانستم از صاحب صفحه اطلاعات بیشتری بگیرم. روی عکس شماره تلفنی بود و پس از تماس با آن شماره متوجه شدم که پدر این دختر پاکبان شهرداری است و مدتی است از دختر خود خبر ندارد. این پدر در انتخاب عکس دختر خود دقت نکرده بود و عکس او اولا کاملا ناواضح بود و ثانیا روی پوستر سن او را طوری نوشته بود که به جای ۱ سال و نیم، ۱۰۵ ساله خوانده می شد. من صفحه خود را به نام "ملیکا علی احمدی" تغییر نام  دادم و سعی در اطلاع رسانی از گم شدن او کردم. کانال تلگرامی نیز با نام او راه انداختم و سعی در اثبات صحت گم شدن او و پیدا کردن اطلاعاتی از او کردم.

 

صفحه من در آن زمان فقط ۶۰۰ فالوئر یا دنبال کننده داشت بنابراین برای اینکه دیگران از ماجرا خبر داشته باشند، به صفحه‌های پر مخاطب سر می‌ زدم، برای‌ آنها کامنت می ‌گذاشتم، تگ‌شان می ‌کردم ولی متاسفانه بارها بلاک شدم و کسی در این مسیر کمک نمی‌کرد. مسیر سختی بود، عده ای نیز گمان می کردند که اساسا این مطلب دروغ است. در آن زمان وقتی از شبکه‌های مجازی هم که ناامید شده بودم، سراغ خبرنگارها و رسانه‌ها رفتم و ارتباط گرفتم تا اطلاع‌رسانی شود و این کار باعث شد که توجه مردم هم بیشتر جلب شود و وقتی در تلویزیون اخبار آن را گفتند، به دیده شدن این موضوع خیلی کمک کرد. پس از مدتی ملیکا علی احمدی از مشهد در شهر اصفهان پیدا شد. گویا زوجی از کشور کویت که بچه دار نمی شدند دنبال کودکی از ایران از خانواده بی بضاعت بودند که فرزندی قبول کنند. عده ای سارق این کودک را دزدیده تا به آن خانواده دهند و پول بگیرند اما با علنی شدن خبر سرقت او آن خانواده متوجه موضوع شدند و سارقان نیز کودک را در پارکی رها کردند. همین مسئله آغازی برای شروع فعالیت من شد. من در مدتی که این صفحه را راه اندازی کردم سعی کردم موثر باشم و به همین دلیل هزینه ای از کسی طلب نمیکنم و این کار را کاملا رایگان انجام می دهم.

 

اسپوتنیک: پس از زاه اندازی کمپین در فضای مجازی قشنگ ترین اتفاقی که مشاهده نمودید، چه بوده است؟

اگرچه همه لحظاتی که فردی پیدا می شود و به خانواده باز میگردد بسیار زیباست اما زیباترین آن که من نام آن را معجزه می نامم، مربوط به آقا و خانومی است که پس از ۴۳ سال مادر خود را پیدا می کند. این به نظرم زیباترین اتفاق صفحه من بوده است. ماجرا از این قرار است که قبل از انقلاب ناپدری بدون اطلاع مادر، از روی فقر پسر و دختر همسر خود را سر راه می گذارد. مادر به دنبال فرزندان خود همه جا می گردد اما موفق به پیدا کردن نام و نشانی از آنها نمی شود. پس از آن، خانواده ای این خواهر و برادر را به فرزندی قبول می کنند و انها را بزرگ می کنند. در سال ۹۶ هنگامی که پدر در حال مرگ بوده است اعتراف می کند که کودکان همسر خود را در چه محلی رها کرده است. در روز مادر به من اطلاع دادند و من عکسی از این کودکان در صفحه خود به اشتراک گذاشتم‌ در کمتر از ۴ ساعت آنها پیدا شدند و با گرفتن ازمایش "دی ان ای" صحت آن تایید شد.

 

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راهتان قرار داشته است؟

مشکل اصلی صفحه های دیگری است که با اینکه در گذشته با من همکاری می کردند الان رقیب من شدند. در همین راستا اتفاقاتی می افتد که کار را مشکل می کند. مثلا به خانواده هایی که با من در ارتباط بودند زنگ زده و از قول من مطالبی را بیان می کنند که صحت ندارد. یا اینکه خانواده ها هنگام پیدا کردن صفحه من به علت تشابه اسمی، دچار سردرگمی می شوند و مشکلاتی در این میان رقم می خورد که سبب تاخیر در نیل به اهداف صفحه می شود.

اسپوتنیک: چه توقعی از مسئولین دارید؟

در حال حاضر بسیاری از پایگاه های پلیس و کلانتری ها صفحه من را پیگیری می کنند تا راحت تر افراد گمشده و خانواده هایی که در پی گمشده خود هستند و به آنان رجوع می کنند را پیدا کنند. در حال حاضر که صفحه من مفید و موفقیت آمیز بوده است، کمترین کاری که مسئولین می توانند انجام دهند این است که صفحه من را حمایت کنند تا افراد بیشتری با آن آشنا شده و مشکلات مردم زودتر حل شود. همچنین چهره های فرهنگی و سلبریتی ها هم می توانند با تبلیغ صفحه من در بیشتر شدن مخاطب کمک کنند تا صفحه به موفقیت بیشتری برسد و  هدف واقعی صفحه که همان پیدا شدن افراد گمشده است زودتر تحقق یابد.

اسپوتنیک: برنامه آینده فعالیت شما چیست؟

من دوست دارم که صفحه من از طریق چهره های فرهنگی و هنری و همچنین خبرگزاری های مختلف بیشتر شناخته شوم و بتوانم افراد بیشتری را به خانواده خود بازگرداندم.

در آخر فقط درخواست حمایت از سمت مسئولین، پلیس و چهره های فرهنگی جامعه را دارم. در حال حاضر جناب اقای میثم شعبان پور، بیشترین حمایت را تا به حال از من کرده اند که جا دارد از همین جا از ایشان تشکر کنم. سرکار خانم نعیمه نظام دوست نیز از بین هنرمندان صفحه من را حمایت کرده اند که از همین جا از ایشان نیز تشکر می کنم.

همچنین از خانم شری، آقای هادی کرابی و خانم مریم بهار نیز تشکر می کنم که مرا در این کمپین یاری کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала