گزارش و تحلیل

پیشتازی عکاسان ایرانی در مسابقه استنین+ تصاویر

© Sputnik / Pouya Mamaghaniپیشتازی عکاسان ایرانی در مسابقه استنین
پیشتازی عکاسان ایرانی  در مسابقه استنین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عکاسان ایرانی در مسابقه بین المللی عکاسی خبری اندری استنین در روسیه بیشترین تعداد جوایز را به دست آوردند.

شب 8 نوامبر در قلب مسکو در ساختمان موزه تاریخ روسیه مراسم اهدای جوایز به بهترین عکاسان جوان مسابقه بین المللی عکاسی خبری اندری استنین برگزار شد.عکاسان ایرانی در این رقابت پیشتاز بودند و موفق شدند بیشترین تعداد جوایز مسابقه را از آن خود کنند.  

فینالیست های ایرانی شیوا خادمی، امید وهابزاده و یونس خانی علاوه بر دریافت جوایز بین المللی ارزشمند  و کسب نظرات حرفه ای اساتید مشهور هنر عکاسی  امکان نمایش کارهایشان در شهرهای مختلف را به دست آوردند. آثار این عکاسان در مشهورترین سالن های نمایش اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه به نمایش گذاشته می شود.

برای عکاسان ایرانی سفر به روسیه از یک مجراجویی کوچک در فرودگاه مسکو آغاز شد.  خانم شیوا خادمی و یونس خانی پس از فرود هواپیما در فرودگاه، نتوانستند هئیت استقبال را پیدا کنند. اما عکاسان ایرانی دستپاچه نشدند و تصمیم گرفتند با اتوبوس از فرودگاه شرمتیوا و از طریق شلوغترین اتوبان روسیه  به سمت میدان سرخ به تنهایی بروند.

یونس خانی در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد این حادثه  گفت: «ما فکر کردیم که کسی دنبال ما نمی آید و تصمیم گرفتیم به تنهایی به سمت میدان سرخ حرکت کنیم. در ایستگاه سوار اتوبوس شدیم و تقریبا دو ساعت در راه بودیم. ما طی این سفر دو ساعته با اتوبوس منظره های زیبا، بزرگراههای وسیع و ترافیک وحشتناک مسکو را تماشا می کردیم تا در نهایت به ایستگاه آخر رسیدیم و وارد متروی مشهور مسکو شدیم که در واقع  یک موزه زیرزمینی فوق العاده زیبا و بی نظیر است که اصلا شبیه متروی تهران نبود».

 اما دیدار و پذیرایی آقای دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه که مانند فینالیستهای مسابقه استینن عاشق هنر عکاسی از سن نوجوانی کی باشد، باعث غافلگیری و تعجب عکاسان ایرانی شد.

گزارشی را از مراسم اهدای جوایز به بهترین عکاسان ایرانی در مسابقه استنین به شما مخاطبان ارجمند تقدیم می نماییم.

 

مجموعه عکس های سرکار خانم شیوا خادمی با نام «دوقلوها» ، مقام اول را در یکی از بخش های اصلی مسابقه یعنی «تصویر قهرمان عصر ما» به دست آورد.

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر شیوا خادمی
شیوا خادمی - اسپوتنیک ایران
شیوا خادمی

سلام، شما بفرمائید الآن با شرکت در مسابقه عکس استنین چه حسی دارید؟

شیوا: خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم و برگزیده شدم و رتبه اول را آوردم و باعث شد که عکس ها یک راه تازه برای من باز کنند که از مسکو دیدن کنم.

دیدار شما با آقای دمیتری مدودف چطور گذشت، شما چه حسی دارید؟

شیوا: من هیجان انگیز و غافلگیر شدم که ایشان را دیدم و از همه جذاب تر این بود که خودشان به عکاسی خیلی علاقمند بودند و گفتند که از دوره جوانی عکاسی می کردند که این خیلی برای من با ارزش بود.

شما موفق شدید با ایشان عکس بگیرید؟

شیوا: یک عکس دسته جمعی همه با هم گرفتیم.

از برنامه های حرفه ای خودتان برایمان تعریف کنید.

شیوا: برنامه حرفه ای من پس از پروژه  «دوقلو ها» که البته همچنان دارم ادامه اش می دهم، مشغول پروژه عکاسی جدید «سرزمین پدری و مادری ام شمال است».

 

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر شیوا خادمی
شیوا خادمی  - اسپوتنیک ایران
شیوا خادمی

ظرف سه روزی که در مسکو هستید، هر چند مدت کوتاهی است آیا موفق شدید روسیه را از نگاه دیگری ببینید؟ مسکو را چطور دیدید؟

شیوا: فوق العاده است. الآن حق می دهم به کسانی که همچنین کارت پستال هایی می سازند. سه روز زمان خیلی کمی است. دوربینم را دستم گرفتم و کمی چرخیدم. فوق العاده و بی نظیر بود. به نظر من یک شهر رویایی است.

شما چه توصیه و آرزویی برای عکاسان جوان ایرانی دارید که می خواهند سال دیگر در این کنکور عکاسی شرکت کنند؟

شیوا: آرزوی موفقیت دارم و انیکه اینطوری فکر نکنند که اگر بخواهند جشنواره خارجی شرکت کنند به خاطر اینکه ایرانی هستند عکس آنها بالا نیاید و همیشه احساس می کنند که عکس های عکاسان ایرانی دیده نمی شود و در حق آنها اجحاف می شود. واقعا اینطور نیست و آرزو می کنم موفق باشند.

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر امید وهاب زاده
امید وهاب زاده - اسپوتنیک ایران
امید وهاب زاده

یک عکاس حرفه ای دیگر از ایران که جایزه بخش « خبرهای اصلی» را به دست آورد امید وهاب زاده است. درعکس او  کودک دوساله ای نشان داده می شود. کودکی را که  پس از حمله ی تروریستی به مجلس ایران در سال ۲۰۱۷سعی داشتند از پنجره به دستان نگهبان بسپارند. او مقام دوم را بدست آورد. کارهای دیگر وی که به روز حمله اختصاص داشت نیز جایزه ویژه کمیته بین المللی صلیب سرخ برای «عکس بشردوستانه» را از آن خود کرد.

شما با تجربه ترین عکاس ایرانی در این جمع هستید بخصوص در بخش عکاس خبری به نظر شما چرا هیأت داوران تا این حد نسبت به کار عکاسان ایرانی علاقمند شدند؟

وهاب زاده: خیلی متشکرم. خب این نظر لطف شماست. آنطور که می گوئید نیستیم. ولی من فکر میکنم که این یکی از رویدادهای خیلی مهم بود توی ایران، توی این چند سال اخیر حادثه خیلی مهمی اتفاق نیفتاده بود. من فکر می کنم یکی از چیزهایی که توی عکس وجود دارد، کودک است و آن فرد مسلحی که بالاست. یکجور نمونه و نشاندهنده صلح، آزادی و کودک که خیلی چیز مهمی است، مخصوصا برای صلیب سرخ توی این مسابقه. خب عکس های آقای خانی هم  وجود  دارد که برای زلزله کرمانشاه بود. من فکر می کنم هم به خاطر تأثیرگذار بودن عکسها و هم به خاطر اتفاق دردناکی که ما توانستیم آن را به تصویر بکشیم تا مردم بتوانند ببینند.

کار عکاس خبری در شرایط جنگ و یا حوادث تروریستی خیلی سخت است. شما خودتان در آن لحظه چه احساسی داشتید. به چه چیزهای باید توجه کرد؟

وهاب زاده: یکی از چیزهایی که خیلی مهم است این است که عکاس های خبری نترس ترین عکاس ها به نظر می آیند که در رویدادهای خیلی مهم عکاسی می کنند. به نظر من یکی از نکات مهم آن است که عکاسان خبری بتوانند خودش را به محل حادثه برسانند و سعی کنند بدون جلب توجه عکس های خودشان را بگیرند.

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر امید وهاب زاده
امید وهاب زاده - اسپوتنیک ایران
امید وهاب زاده

مجموعه عکس عکاس یونس خانی با نام «زندگی برمی خیزد» در خصوص آسیب دیدگان زلزله سال گذشته در شهر کرمانشاه جایگاه دوم را در بخش «مجموعه عکس» به دست آورد و همچنین جایزه ویژه کمیته بین المللی صلیب سرخ را «برای عکس بشردوستانه» از آن خود کرد.

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر یونس خانی
یونس خانی  - اسپوتنیک ایران
یونس خانی

آقای خانی خیلی خوش آمدید به مسکو! پایتخت روسیه را چطور دیدید؟ آیا تصوری که قبلا از مسکو داشتید و آن چیزهایی که به چشم خودتان دیدید با هم فرق می کند، مردم روس، خود مسکو؟

خانی: من از موقع ورودم به مسکو- روسیه خیلی جا خوردم، هر چند شهر سرد بود، ولی آدمها خیلی گرم بودند و چقدر مهربان هستند، برخوردشان خیلی دوستانه بود و به ما کمک می کردند و خود شهر مسکو فوق العاده بود برای من! خیابانهای خیلی باز، بزرگ و وسیع، آسمان باز، بافت شهری برای من آنقدر بزرگ و باز بود، شهر مجسمه های آنقدر بزرگ و زیبایی داشت که آدمها را ریز می دیدم، انگار توی دنیای دیگری هستم. شگفت زده شدم از این خیابانهایی که وجود داشت. دوست دارم یک سفر دیگر بیایم، دوهفته باشم و خیلی بهتر و با جزئیات بیشتر ببینم و بیشتر با مردم روسیه آشنا بشوم، چون من خیلی دوست دارم با آدمها نزدیک بشوم، صحبت بکنم و فرهنگ آنها را بشناسم. ولی در این چند روزی که در روسیه بودم، مردم روسیه خیلی مهربان و مهماننواز بودند.

ما می دانیم که شما در جشنواره ها و فستیوال های مختلفی شرکت داشتید، به نظر شما مسابقه استنین با سایر مسابقات چه تفاوتی و چه ویژگی های دارد که برای شما مهم باشد؟

خانی: من خیلی خوشحالم که توی این جشنواره شرکت کردم و البته اولین بار بود که در جشنواره استنین شرکت می کردم. واقعا خیلی به شما تبریک می گویم، چون جشنواره خیلی خیلی حرفه ای از همه لحاظ است، هم از نظر برگزارکننده ها و هم از نظر برنامه ها، چاپ عکس ها و محل برگزاری عکس ها. خیلی برایم جالب بود اهمیتی که هنر در روسیه دارد و ما به دیدار آقای مدودف، نخست وزیر روسیه رفتیم و خیلی برایم جالب بود که در این کشور سران کشور اینقدر به هنر اهمیت می دهند و نکات برجسته این بود که در این کشور عکاسی و عکاسی ژورنالیستی چقدر اهمیت دارد. خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم و به همه چیز نمره 20 می دهم و به همه برگزارکنندگان جشنواره تبریک می گویم.

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر یونس خانی
یونس خانی  - اسپوتنیک ایران
یونس خانی

شما چه توصیه ای به دوستانی می کنید که می خواهند در سال آینده در این مسابقه شرکت کنند؟

خانی: من آرزو می کنم که این جشنواره ادامه داشته باشد، زیرا این کارها، کارهایی خیلی خوبی است و آرزو می کنم برای تمام عکاسانی که می خواهند سال آینده شرکت کنند موفق باشند، آرزوی سلامتی برای تمام افرادی دارم که در این جشنواره دیدم، کمک کردند و در این چند روز زحمت کشیدند.

امیدواریم که عکاسان ایرانی در سال آینده بتوانند یکبار دیگر داوران و بینندگان را حیرت زده کرده و ما را با کارهای غیر معمولی شان خوشحال کنند. با آرزوی پیروزی برایشان!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала