گزارش و تحلیل

200 سال: موسسه خاورشناسی، پایه عظمت روسیه

اشتراک
اسپوتنیک: در اواخر ماه اکتبر- اوایل نوامبر، 200 - مین سالگرد موسسه مطالعات شرقی، گهواره خاورشناسی روسیه برگزار شد.

ولادیمیر ساژین، خاورشناس مطرح روس و تفسیرگر آژانس خبری اسپوتنیک می نویسد: در سال 1818 موسسه مطالعات شرقی وابسته به آکادمی علوم روسیه در موزه آسیایی حاوی نسخ خطی قدیمی محفوظ در ساختمان نمایشگاه عجایب سن پترزبورگ قرار داشت. موزه آسیا دارای مجموعه ای جامع از نسخ خطی نوشته شده به بسیاری زبان های شرقی و مجموعه ای از آثار هنری از دوره های مختلف و مناطق شرقی متفاوت بود. به برکت مساعی شرقشناسان روسیه، این مجموعه سال به سال غنیتر می شده و طیف مطالعات شرق شناسان گسترش می یافت.

در آغاز قرن بیستم، این مرکز یک نهاد تحقیقاتی بزرگ و شناخته شده در سراسر جهان بوده است که در آن شرق شناسان مشهور- کارشناسان تاریخ، باستان شناسی، مذهب، جمعیت و زبان شناسی و پژوهشگران زبان ها و ادبیات خاورزمین کار میکردند. اسامی این دانشمندان در تاریخ علم روسیه و جهان نقش بسته است.

ایران قادر است هر نوع تحریمی را پشت سر بگذارد+ ویدیو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران قادر است هر نوع تحریمی را پشت سر بگذارد+ ویدیو
موزه آسیا در سال 1930 عنوان موسسه مطالعات شرقی به خود گرفت، در آن زمان موسسات شرق شناسی آکادمی علوم اتحاد شوروی سازماندهی می شدند و این کار منجر به ادغام موزه آسیایی، موسسه فرهنگ بودایی و شعبه ترک شناسی به یک موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم شوروی شد. اولین مدیر این واحد علمی مشترک آکادمیسین سرگئی اولدِنبورگ بود. در سال 1950 مؤسسه از لنینگراد به مسکو نقل مکان کرد. در لنینگراد، پایتخت شمالی، شاخه ای که در سال 2007 به یک مجتمع نسخ خطی شرقی از آکادمی علوم روسیه اختصاص یافت، باقی ماند. در طول دوازده سال از آن زمان، رؤسای موسسات مطالعات شرقی، دانشمندان برجسته شرقی بودند که باید در میان آنها معاصران ما را ذکر کرد، که نه تنها به عنوان محققان بلکه به عنوان دولتمردانی که بر مهمترین فرآیندهای سیاسی دوران معاصرتأثیر گذاشتند، شهرت داشتند. در میان آنها بابا جان غفورف (1956 — 1977)، یِوگِنی پریماکوف (1977 — 1985)، میخائیل کاپیتسا (1987 — 1994)، ویتالی نائومکین (2009 — 2015) دیده می شوند. کارکنان موسسه نه تنها سهم بزرگی در توسعه مسائل نظری مطالعات شرقی داشتند بلکه اعتبار خود را در علم جهانی به صورت آثار علمی، که بسیاری از آنها به زبانهای اروپایی و شرقی ترجمه شده بودند، ثابت کردند.

امروز موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه یک مرکز علمی جهانی است که طیف گسترده ای از راستا های تحقیق در مطالعات شرقی، از جمله تاریخ و فرهنگ، اقتصاد و سیاست، زبان ها و ادبیات کشورهای شرقی را پوشش می دهد. حوزه پژوهش از سواحل غربی شمال آفریقا تا جزایر دوردست واقع در اقیانوس آرام گسترش می یابد، دوره زمانی مطالعات ، تمام دوره های تاریخ خاورزمین را پوشش می دهد — از دوران باستان تا روزهای ما. فعالیت های چند رشته ای این موسسه در سطح جهانی، در حوزه علم، نشر، اعزام هیات ، صلحدوستی، آموزش و بشردوستی، کاری کرده تا این قدیم ترین بخش آکادمی علوم روسیه، پدیده ای منحصر به فرد در زندگی علمی، فرهنگی و اجتماعی روسیه شده است.

مراسم برگزاری 200 — مین سالگرد تاسیس موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه در تاریخ 29 اکتبر در مرکز تجارت جهانی مسکو افتتاح شد، جایی که کنگره بین المللی برای این روز مهم به مدت دو روز برگزار شد. در کنگره بیش از 700 شرکت کننده از 40 کشور جهان، از جمله چین و هند، ایران و پاکستان، ژاپن و کره، لبنان و مصر، فرانسه و بریتانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، مغولستان و بسیاری از کشورهای دیگر، سهم گرفتند. نمایندگان علوم شرق شناسی از جمهوری های سابق شوروی، که ارتباط نزدیکی با موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه داشته و حالا هم دارند در این کنگره حضور داشتند. شرقشناسان برجسته روسیه و خارجه، مقام های سیاسی و مذهبی، دیپلمات ها، مسائل مبرم مطالعات شرق را مورد بحث قرار دادند.

حاکم دبی مسابقه کتابخوانی به زبان عربی با سه میلیون دلار جایزه برگزار می کند - اسپوتنیک ایران
بهترین کتاب انستیتوی خاورشناسی روسیه انتخاب شد
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، سرگئی لاوروف، به شرکت کنندگان کنگره پیام های شادباش فرستادند. در پیام رئیس جمهور آمده است: در سال های اخیر فعالیتهای سیاسی و اقتصادی جهان هر چه بیشتر در خاور متمکز می شود. در این شرایط، نقش مکتب ملی مطالعات خاورشناسی در تامین تصمیمگیری ها در رشته سیاست خارجی و ارتقاء منافع و تحکیم مواضع استراتژیک روسیه در جهان، از نظر پشتوانه علمی به طور چشمگیری افزایش می یابد. برگزاری کنگره شما در مسکو در حکم همایش نمایندگان قشر زبده علم شرق شناسی و دانش جامعه شناسی است. در مسکو دانشمندان برجسته، خبرگان و دولتمداران بسیاری کشورها گرد هم آمدند.

به نمایندگی از کلیسای ارتدوکس روس در این جشن، خلیفه فِئوفان، پیشوای روحانی کازان و تاتارستان سخنرانی کرد. وی به نقش ویژه و برجسته کلیسای ارتدکس روس در آموزش معنوی نمایندگان مذاهب در خاور دور و میانه و آسیای جنوب شرقی، و همچنین در مطالعه فرهنگ و زبان های شرقی اشاره کرد.
مفتی شیخ رویل عین الدین ، رئیس اداره روحانی مسلمانان فدراسیون روسیه و شورای مفتی های روسیه، خاطر نشان کرد که "نه تنها دولت روسیه علاقه مند به آموزش شرقشناسان حرفه ای برای تعامل با شرکای شرقی و جنوبی است. امروز ما شاهد موارد زیادی هستیم وقتی که نمایندگان شرق و به ویژه جهان اسلام، علاقمندی خود را به آن ابراز می دارند که روسیه منافع دار الاسلام را درک کرده و در دنیای اسلام حضور داشته و در آن نقش تثبیت کننده ای ایفا کند.

شرکت کنندگان در بخش علمی و عملی کنگره، در طی دو روز، در پنج جلسه در موضوعاتی از قبیل "روسیه و شرق: تشابه سرنوشت ها"، "مطالعات شرقی امروز: راه ها بسوی آینده"، "شرق در سیاست جهانی: قدرت جدید"، "اقتصاد شرقی: تفاوت ها درتوسعه "،" شرق-غرب: به سوی اتحاد تمدن بشری ".

اعطای نشان به سفیر ایران در روسیه برای حمایت از توسعه ایرانشناسی - اسپوتنیک ایران
اعطای نشان برای حمایت از توسعه ایرانشناسی به سفیر ایران در روسیه
در پایان کنگره آکادمیسین ویتالی نوومکین رئیس پیشین موسسه شرق شناسی مسکو ضمن جمع بندی نتایج کار این همایش علمی که بحث ها در چارچوب کنگره بسیار سودمند بود و سوالات بیشتری را نسبت به پرسش های پاسخ داده شد، برانگیخت و اجازه داد تا نتایج هماهنگی درمورد مسائل مطرح شده در پنج جلسه ثبت شود. سوال این است که آیا امروز ما با شکاف جامعه جهانی روبرو شده و یا برعکس، ما شاهد حرکت آن به جلو، به سوی فناوری های ارتباطی جدید هستیم؟ برخی معتقدند که روند جهانی شدن غیرقابل انکار است — هر فرد می تواند به اطلاعات در هر نقطه از جهان دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر، ما می بینیم که در راه حرکت های اصلی فرایند جهانی شدن — آزادی حرکت، سرمایه، فناوری، دسترسی به اطلاعات، موانع زیادی وجود دارد. بعنوان مثال، نگاه کنید به تجارت حمایتی، جنگ های تجاری که توسط ایالات متحده راه اندازی می شود.محدودیت های حرکت مردم نیز وجود دارد. در فضای اطلاعات، جنگ خبری بیشتر گسترش می یابد. امروز جنگ خبری در اطراف تاریخ اتفاق می افتد. اگر ما در مورد دیدگاه سیاسی مطالعات شرق شناسی صحبت کنیم، باید گفت که اخیرا جلسات گروه بحث والدایی برگزار شد، در یکی از گزارش ها،واژه ای از قبیل "جهان در حال فروپاشی" ذکر شده بود. گزارش بسیار جالب بود. واقعا، امروز ما شاهد فروپاشی نظام قدیمی هستیم. اما در عین حال یک نظام جدید در نقاط مختلف جهان در حال ساخت است.

دکتر ساژین نوشت: در پایان می خواهم به یاد بیاورم که آکادمیسین یوگنی ماکسیموویچ پریماکوف، رئیس اسبق موسسه شرق شناسی روسیه، خاورشناس و دولتمدار برجسته 10 سال پیش در مراسم 190 سالگی این موسسه طی سخنانی چه گفته است. او گفت: برای من این یک مؤسسه بومی است که بسیاری از مدارس شرقی، که از شهرت جهانی برخوردارند ، ایجاد کرده است. در حال حاضر ما می بینیم که شرق، نه تنها به رشد غول پیکر خود رسیده، بلکه در بسیاری از پارامترهای توسعه خود از غرب پیشی گرفته است. در اینجا، در داخل این دیوارها، تمام جنبه های زندگی کشورها و مردم خاورزمین، جامع و عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است. مقدم بر همه، لازم است به یاد داشته باشیم که دستاوردهای علمی، عظمت روسیه را افزایش می دهد، فرهنگ آن را غنی ساخته ، پیشرفت های فکری و تمدنیش را تضمین می کند. روسیه نمی تواند بدون این راستا از تحقیقات علمی وجود داشته باشد. مطالعات شرق شناسی به صورت طبیعی وارد فرهنگ روسیه شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала