گزارش و تحلیل

دودوزه بازی اروپایی ها

© Fotolia / Сmfotoworksدودوزه بازی اروپایی ها
دودوزه بازی اروپایی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز مانده به اعلام تحریم های ترامپ بر علیه ملت ایران سازمان های امنیتی دانمارک در یک توطئه کاملا آشکار ایران را متهم به تلاش برای ترور یکی از سرکرده های گروه موسوم به "الاحوازیه" کردند.

حال بماند که این فرد ظرف یک دو ساعت پس از عملیات تروریستی اهواز خود شخصا در یکی از شبکه های فارسی زبان مقیم لندن حاضر شد و از این عملیات تروریستی حمایت کرد اما نکته قابل تامل این است که مقامات امنیتی دانمارک و برخی کشورهای اروپایی اتهام خود بر علیه ایران را به چه استناد کرده اند.
بد نیست به اظهارات آنها توجه داشته باشیم تا ببینیم حتی یک بچه کوچک هم از این اظهارات قانع می شود یا نه.
برخی ادعا کردند که یک ایرانی تبار را در حال عکاسی و یادداشت برداری در اطراف خانه سرکرده گروه موسوم به "الاحوازیه" مشاهده کرده اند و بر این اساس دستگاه های امنیتی دانمارک باور دارند که این فرد احتمالا تصمیم داشته عملیات تروری را انجام دهد و چون وی ایرانی تبار بوده پس دستگاه های امنیتی ایران پشت پرده این ماجرا هستند.

توئیت جدید ظریف درباره ادعاهای دانمارک علیه ایران - اسپوتنیک ایران
توئیت جدید ظریف درباره ادعاهای دانمارک
خوب توجه داشته باشید که هیچ مدرک و یا دلیلی برای متهم کردن این فرد و یا ایران پیدا نشده وفقط بر اساس شک و شبهه و گمانه زنی یک داستان کذایی بر علیه ایران بافته شده.
بعد ماجرا اینقدر گسترش یافته که دانمارک از کشورهای اروپایی می خواهد که با ایران قطع رابطه کنند و ایران را مورد تحریم قرار دهند.
تصور نمی شود که حتی یک بچه کوچک هم بتواند چنین سناریوی مضحکی را قبول کند اما متاسفانه با توجه به اینکه برخی سیاستمداران اروپایی شش دانگ سر سپرده اسرائیل و آمریکا می باشند می توان باور کرد که حتی چنین سناریویی هم به عنوان بهانه برای تحریم ایران استفاده شود.
اگر طرف ترور می شد و یا متهم اقدامی برای ترور وی انجام می داد باز داستان مقداری قابل باور تر بود.
آیا به یاد دارید چند ماه قبل یک جاسوس دوگانه روس تبار در لندن احتمالا بر اثر سوء هاضمه یا خوردن غذای فاسد مسموم شد و بعد انگلیسی ها و اروپایی ها چه بساطی به پا کردند که روسیه می خواست وی را ترور کند.
در نهایت هم طرف زنده ماند و انگلیسی ها هیچ مدرکی که ثابت کند سازمان های امنیتی روسیه می خواست این فرد را ترور کند ارائه ندادند اما اقدام به تحریم روسیه کردند.
حد اقل کارشناسان متخصص می دانند اگر سازمان های امنیتی روسیه تصمیم داشتند این فرد را ترور کنند وی الآن زنده نبود.
به هر حال این ماجرا را با ماجرای ترور آقای جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه مقایسه کنید.
احضار سفیر ایران توسط وزات امور خارجه دانمارک - اسپوتنیک ایران
احضار سفیر ایران توسط وزات امور خارجه دانمارک
این روزنامه نگار مخالف عربستان سعودی نه فقط رسما در کنسولگری به شکل فجیع کشته شده بلکه عربستان هم رسما اعتراف کرده که وی در کنسولگری به قتل رسیده و حتی جسد اش نابود شده.
بعد واکنش کشورهای اروپایی به این ماجرا چه بود.
اگر واقعا این کشورها نسبت به حقوق بشر و حقوق انسان در جهان اهمیت می دهند چرا در مقابل عربستان سعودی واکنش نشان نداده اند.
چون رئیس جمهوری آمریکا سفت و سخت پشت عربستان سعودی ایستاده و کشورهای اروپایی را وادار به سکوت کرده.
مگر نه؟
چطور اروپایی ها به یک قتل فجیع که ثابت شده واکنش نشان نمی دهند ولی نسبت به شک و شبهه و احتمالات واکنش نشان می دهند؟
اگر این ماجرا را کنار واکنش اروپایی ها نسبت به تحریم های جدید ترامپ بر علیه ملت ایران قرار دهیم مقداری ماجرا قابل تامل تر می شود.
اروپایی ها قول داده بودند پیشاپیش اعلام تحریم های جدید بسته اقتصادی خود برای ابقای ایران در برجام را اعلام کنند.
چه شد؟
پس این بسته کجاست؟
آنها که قرار بود بسته ای را ارائه دهند تا راهکار های مالی برای ادامه ارتباط ایران با جهان ادامه یابد اما فعلا اظهار می دارند این سیستم خیلی پیچیده است و احتمالا تا پایان سال میلادی طول بکشد تا بتواند شروع به کار کند.
مساله ای نیست حد اقل بسته خود را اعلام کنند وبعد سر فرصت آن را اجرایی کنند.
چرا این کار را انجام نمی دهند؟
ایرانی ها از زمان امضای برجام تا به حال به جز حرف و شعار از اروپایی ها هیچ چیزی دریافت نکرده اند.
چند سال است که اروپایی ها با وعده و وعید و دو دوزه بازی خود ایرانی ها را سر کار گذاشته اند.
دوره قبل، سال 2003، نیز اروپایی ها با همین رفتار خود توافق قبلی را به هم زدند.
مساله ای که کاملا مشخص است این می باشد که از این امام زاده شفایی در کار نیست واگر دردسری از طرف آن برای ملت ایران ایجاد نشود خیری از آن برای مردم ایران در کار نیست، و ایرانی ها باید هر برنامه ای برای مقابله با تحریم ها دارند بدون در نظر گرفتناروپایی ها بچینند.
ظاهرا آقای ترامپ بخوبی اینها را شناخته که رفتار تحقیر آمیز نسبت به آنها دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала