گزارش و تحلیل

این چه شوری است؟

© AFP 2023 / Mohammed Sawaf این چه شوری است؟
این چه شوری است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود یکهزار و چهارصد سال از زمان به شهادت رسیدن امام حسین در سرزمین کربلا می گذرد ویزیدیان باور داشتند با به شهادت رساندن ایشان می توانند به خط و مشی وی پایان دهند اما امروزه شاهد آن هستیم که نه فقط کربلا بلکه کل عراق حسینی شده.

علیرغم اینکه دشمنان ایران تلاش کردند کاری کنند که مراسم اربعین امسال کمرنگ تر از گذشته برگزار شود اما بر عکس تصور آنها امسال مراسم اربعین باشکوه تر از سال گذشته و سالهای قبل برگزار شد.
هر سالی که می گذرد این مراسم با شکوه تر از قبل برگزار می شود و تعداد حاضرین افزایش می یابد.
طبق آمار سال گذشته حدود بیست ملیون نفر در این مراسم شرکت داشتند ولی امسال حدود بیست و پنج ملیون نفر در این مراسم شرکت داشتند.
سال گذشته حدود دو ملیون ایرانی به کربلا رفتند امسال حدود سه ملیون ایرانی به کربلا رفتند.
با مشاهده این جمعیت صحنه ای از فیلم محمد رسول الله در ذهن من تداعی شد که در آن مسلمانان و کفار یک آتش بس ده ساله اعلام کرده بودند و پس از ده سال مسلمانان بدون خون و خونریزی به مکه حج کردند و آن را فتح کردند.

پیاده روی اربعین ۹۷ چه هزینه ای دربر دارد +عکس - اسپوتنیک ایران
پیاده روی اربعین ۹۷ چه هزینه ای دربر دارد +عکس
علیرغم اینکه ایرانی ها و عراقی ها هشت سال جنگ خانمانسوز را شاهد بودند امروزه ملیون ها ایرانی می توانند قدم زنان به کربلا بروند و برادران و خواهران عراقی آنها با دست و دلبازی از آنها پذیرایی کنند.
آیا جریان رسانه ای اینکه مردان عراقی برای صیغه زنان ایرانی به ایران سفر می کنند و یا حمله به کنسولگری ایران در بصره را به یاد دارید.
همه اینها توطئه هایی بود تا بلکه روابط ایرانی ها و عراقی ها را شکرآب کنند اما مراسم اربعین نشان داد که ایرانی ها و عراقی ها از آن آب شکر برای شیرین کردن شربت حضور در کربلا استفاده کردند.
این ماجرا نشان می دهد که بحث اعتقادات و ایمان و ایدئولوژی فراتر از مرزهای مصنوعی است و ایدئولوژی وابسته به خط امام حسین (ع) توانسته همه مرزها را در هم بشکند.
امروزه ملیون ها ایرانی به همراه مقامات عالیرتبه شان در شرایطی می توانند در خیابان های معمولی و پیاده روی اربعین شرکت کنند که حتی تعداد انگشت شماری شهروند آمریکایی جرئت ندارند در منطقه های حفاظت شده عراق قدم بزنند، همین کافی است تا نشان دهد قدرت دست کی است.
مراسم اربعین به نوعی چالش میان ایران و عربستان سعودی نیز تبدیل شده.
همانگونه که پیشتر گفتم حدود بیست و پنج ملیون زائر امسال در مراسم اربعین شرکت کردند که حدود سه ملیون نفر از آنها ایرانی بودند اما مراسم بدون هیچ مشکل قابل توجهی برگزار شد، این در شرایطی است که دولت عراق و مناطق عبور زائران از کمترین امکانات برخوردار هستند.
در مقابل مراسم حج با حضور حدود یک ملیون مسلمان و با هزینه های سرسام آور در عربستان سعودی برگزار می شود و هر ساله این مراسم با مشکلات عدیده ای مواجه می گردد.
با این شرایط ایرانی ها تلاش دارند در مجامع بین المللی مخصوصا اسلامی مراسم اربعین را به رخ سعودی ها بکشند و تقاضا کنند که مراسم حج توسط یک کمیته بین المللی و خارج از اختیار عربستان سعودی تشکیل گردد.
البته بدیهی است که عربستان سعودی زیر بار چنین خواسته ای نرود اما قطعا همین ماجرا هر سال فشار بسیار سنگینی بر عربستان سعودی وارد می کند و هر چه قدر که تعداد شرکت کنندگان در مراسم اربعین بیشتر باشد چالش برای عربستان سعودی بیشتر می گردد.
شاید هزار و چهارصد سال پیش یزیدیان باور نمی کردند روزی حسینیان بتوانند سرزمین کربلا را بدون خون و خونریزی فتح کنند وتصور می کردند خط حسینی با قتل حسین پایان می یابد اما هلال شیعی از افغانستان و پاکستان گرفته تا لبنان نشان می دهد که این تصور بسیار اشتباه بوده وهست، خون امام حسین (ع) هنوز در رگ شیعیان جاری است و همان خون منجر شد که شجره تشیع در جهان رشد کند و بتواند سایه اش را بر حساس ترین نقطه کره زمین بیافکند.
جالب اینکه امروزه دیگر خط و مشی حسینی متعلق به شیعیان نیست بلکه بسیاری از مسلمانان اهل سنت و همچنین بسیاری از اهالی ادیان و مذاهب دیگر با مشاهده این شور حسینی سر به تعظیم فرا نهاده اند و به فکر افتاده اند که این که شوری است که پایان نا پذیر می باشد و روز به روز بزرگتر می گردد؟ و آنها نیز به این مکتب علاقه پیدا کرده اند.
در واقع حضور تعداد زیادی از غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان در مراسم بزرگداشت اربعین امام حسین (ع) نشان می دهد که مکتب حسینی فقط متعلق به شیعیان نمی باشد بلکه متعلق به همه آزاده های جهان و تاریخ بشریت است چون امام حسین (ع) در کربلا یک قدم مذهبی بر نداشت بلکه یک قدم سیاسی برداشت تا با ایثار خود به تاریخ ثابت کند خون بر شمشیر پیروز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала