گزارش و تحلیل

نشست استانبول و نخستین حضور اروپا برای حل مشکلات سوریه

© Sputnik / Mikhail Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر نشست استانبول و نخستین حضور اروپا برای حل مشکلات سوریه
نشست استانبول و نخستین حضور اروپا برای حل مشکلات سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست چهار جانبه استانبول با موضوع سوریه، روز گذشته با حضور سران کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه در استانبول برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک؛ روز شنبه، ترکیه و شهر استانبول میزبان ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل سران کشورهای روسیه، فرانسه و آلمان بود که با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشستی چهار جانبه، شرایط کنونی و آتی سوریه را مورد بررسی قرار دهند.
در بیانیه پایانی این نشست، شرکت‌کنندگان تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تا پایان سال جاری میلادی را خواستار شدند تا با ایجاد اصلاحات در قوانین کنونی، شرایط را برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم کند.
در این بیانیه آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه همچنین از فراهم کردن شرایط برای بازگشت امن و داوطلبانه پناهجویان سوری حمایت کردند.
در این نشست همچنین تاکید شد که از درخواست‌های جدایی‌طلبان سوریه که امنیت و ثبات این کشور و منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، حمایت نکرده و با آنها مخالف است.

جلسات پشت درب‌های بسته روسای جمهور ترکیه، روسیه و آلمان - اسپوتنیک ایران
جلسات پشت درب‌های بسته روسای جمهور ترکیه، روسیه و آلمان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری پس از پایان نشست چهارجانبه استانبول پیرامون اوضاع سوریه گفت: نتایج نشست چهارجانبه استانبول را در اختیار ایران قرار می دهیم و این کشور در مرحله بعدی روند حل و فصل بحران سوریه مشارکت داده خواهد شد.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در اینباره با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

نشست چهار جانبه استانبول با حضور آلمان، فرانسه، روسیه، و ترکیه

این نشست از لحاظ فنی یک نشست دو جانبه میان روسیه و ترکیه از یک سو و فرانسه و آلمان از سوی دیگر بوده و هدف آن نیز بررسی موضوع پناهجویان سوری مقیم اروپا بود که اردوغان با بهره گیری از امتیاز میزبانی از آن به عنوان یک تریبون جهانی برای تاختن به عربستان سعودی استفاده کرد.

دلیل تصمیم اروپا برای شرکت در نشست حل و فصل مشکلات سوریه

مهمترین هدف اروپا، بازگشت پناهجویان سوری از کشورهای اروپایی ست که مشکلات بسیاری را هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیتی برای اروپا ایجاد کرده است.

اهمیت تصمیم اروپا برای شرکت در نشست چهار جانبه استانبول

تصمیم اروپا را نمی‌توان به منزله اقدامی موثر در جهت حل بحران سوریه دانست زیرا اساسا اروپا در مسئله سوریه ذی نفع نیست. در مسئله بحران سوریه، اروپا به طور کامل تابع ایالات متحده است و نباید انتظار زیادی از نشست‌های این چنینی داشت.

این تصمیم چه تاثیری بر روابط اروپا و آمریکا خواهد گذاشت؟

همانطور که عرض کردم در بحران سوریه اروپا از تصمیمات و مواضع ایالات متحده تبعیت می‌کند، مگر در مسائلی که به امنیت و اقتصاد اروپا مربوط باشد، نشست فوق هم از سوی فرانسه و آلمان با محوریت بحران مهاجران جنگی پیگیری شده و در باب حل و فصل سیاسی یا نظامی بحران سوریه جز صحبت‌های کلیشه‌ای مرسوم اینگونه نشست‌ها تصمیم خاصی نمی‌تواند گرفته شده باشد.

موضع ایران درباره نشست چهار جانبه استانبول

اساسا تصمیم برگزاری این نشست در اجلاس تهران گرفته شد و در همان زمان ایران اعلام کرده بود که در این نشست شرکت نخواهد کرد زیرا مسائل مورد بحث ارتباط مستقیم با ایران نداشتند.

ورود اروپا چه تاثیری در روند حل بحران و مشکلات سوریه خواهد داشت؟

مهمترین مسائل در حل بحران سوریه عبارتند از خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، حفظ تمامیت ارضی سوریه و پایان درگیری‌های نظامی با پایبندی به پیمان‌های آتش بس خصوصا آتش بس ادلب. اروپا در هیچکدام از این موارد حساس دی نفع نیست و حق ورود حداکثری نیز ندارد. ورود اروپا به بحران سوریه یا باید از سوی دولت سوریه انجام پذیرد یا از سوی ایالات متحده به عنوان شریک نظامی یا شریک امنیتی که این اتفاق رخ نداده. نباید این نشست را بزرگتر از آنچه هست دید و انتظار زیادی از آن داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала