گزارش و تحلیل

ایران و انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت

© AP Photo / Bill Foleyانفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا با متهم کردن ایران، دارایی های ایران در بانک های آمریکا را به سرقت برد.

روز 23 اکتبر سال 2018 میلادی 35 سال از زمان انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت می گذرد که 23 اکتبر سال 1983 اتفاق افتاد و در جریان آن 299 نفر کشته شدند (241 نظامی آمریکایی، 58 نظامی فرانسوی).

در سال 2001 خانواده‌های 241  نظامی آمریکایی کشته شده و 7 زخمی بازمانده علیه  ایران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دادگاه ناحیه‌ای کلمبیا در ایالات متحده دعوی مدنی اقامه کردند. خانواده‌ها و بازماندگان در شکایاتی مجزا خواستار قضاوت در خصوص مسئولیت ایران در حمله و جبران آن خسارات ناشی از اقدام تروریستی شدند.

ایران مسئولیت این حمله را نفی کرد.

این پرونده در سال 2010 به جریان افتاد، زمانی که خانواده‌های قربانیان بمبگذاری بیروت متوجه شدند اموال مرتبط با بانک مرکزی ایران در حسابی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌شود. وکلای این شاکیان گفتند که وقتی فرایند تجدید نظر تکمیل شد هر کدام احتمالاً حدود 18 میلیون دلار دریافت خواهند کرد. بانک مرکزی ایران همان سال درخواست تجدید نظر و استدلال کرد که این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده 1955 با ایران است. بانک مرکزی، پس از رد این تجدید نظر، به دیوان عالی ایالات متحده آمریکا رجوع کرد.

© AP Photo / Jim Bourdierانفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت - اسپوتنیک ایران
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت

روز 23 آوریل 2016، دیوان عالی آمریکا رای داد که خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در لبنان و سایر حملات «مرتبط با ایران» می‌توانند غرامت خود را از محل حدود دو میلیارد دلار دارایی مسدود شده جمهوری اسلامی در آمریکا دریافت کنند.

مقامات دولت ایران رای دیوان عالی آمریکا را به شدت محکوم کردند و محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی  آن را «سرقت» خواند و در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، از او خواست تا از دولت ایالات متحده بخواهد «به تعهدات بین‌المللی خود» عمل کند و از نقض «اصل بنیادی مصونیت دولت‌ها» خودداری ورزد.

بیانیه‌ای نیز از سوی دفتر هماهنگ‌کننده جنبش غیرمتعهدها صادر شد که از سازمان ملل متحد خواست تا مانع از آن شود که حدود دو میلیارد اموال مسدود شده ایران در آمریکا برای حل و فصل دعاوی قربانیان «عملیات تروریستی» منتسب به ایران به کار رود. در این بیانیه هشدار داده‌ شده است که در غیر این صورت، چنین اقدامی می‌تواند به عواقب وخیمی «از جمله بی‌اعتمادی و هرج و مرج در حوزه روابط بین‌الملل» منجر شود.

اسپوتنیک با جناب آقای هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه کشورهای عربی و تحللیگر ارشد در مسائل سوریه، لبنان و لیبی و یمن در خصوص اتهامات وارده آمریکا به ایران در رابطه با انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت به گفتگو نشست.

پرسش: روز 23 اکتبر 35 سال از زمان عمل تروریستی در بیروت می گذرد. آمریکا ایران را متهم به سازماندهی این عمل تروریستی کرد و دارایی مسدود شده ایران در بانک های آمریکا را مصادره کرد. آیا این پرونده در دادگاه بین المللی بررسی می شود؟

پاسخ: این اولین اتهام و آخرین اتهام نیست. آمریکا ایران را به دست داشتن به هر عملیاتی که بر علیه منافع آمریکا، شهروندان آمریکایی، اماکن نظامی و دیپلماتیک آمریکایی صورت می گیرد، متهم می کند. ولیکن هیچ دلیل محکمه پسندی برای اثبات این ادعای خودش ارائه نمی دهد و یا به هیچ دادگاه صلاحیت داری بر علیه ایران شکایت نمی کند. آمریکا خودش ایران را متهم می کند و خودش دادگاه تشکیل می دهد و خودش هم حکم صادر می کند. کجای دنیا همچنین رسیدگی و همچین اتهامی را در واقع بررسی می کنند که خودش هم مدعی العموم باشد، خودش هم قاضی باشد و خودش هم قربانی باشد؟

این نشان می دهد که آمریکا برای هیچکدام از اقدامات و ادعاهای خودش و اتهامات خودش به طرف مقابل نه تنها حق برای دفاع نمی دهد و نه ارزشی برای این دفاعیات قائل است. برای نمونه، اخیرا دادگاه بین المللی لاهه به نفع ایران حکم صادر کرد و دادگاه از آمریکا درخواست کرد که بخشی از تحریم ها را متوقف کند و بخش دیگرش را به تعلیق دربیاورد، ما پاسخ آمریکایی ها را متأسفانه شنیدم که آقای پمپئو گفت حکم صادر شده هیچ ارزشی برای ما ندارد. خب این وضع و عملکرد آمریکاست و این منطق آمریکاست، منطق جنگل است، منطق ادعاهای یکطرفه و یکسویه است.

بر همین اساس در انفجار ساختمان «مارین» (تفنگداران دریایی) و نیروهای آمریکایی و فرانسوی در واقع به این حد بسنده نکرد که فقط ما را متهم بکند، دادگاه تشکیل داد و میلیاردها دلار از دارایی های مسدود ایران در بانک های آمریکا و اروپا را به نفع خانواده های قربانیان این انفجار متأسفانه مصادره کرد. در حالی که آمریکایی ها خودشان به مردم لبنان تجاوز کردند، مردم را کشتند، بمباران کردند، از ساحل کشتی های جنگی آنها مرتب از دریا سواحل بیروت را مورد بمباران قرار دادند، در آنجا پایگاه زدند، ساختمان اشغال کردند و بدون اجازه دولت لبنان نیروهای خود را پیاده کردند، یعنی همان کاری که اکنون در سوریه در شرق فرات متأسفانه دارند انجام می دهند، می آیند ورود می کنند، می زنند، می کشند، هر روز بمباران می کنند، ولی اگر خود مردم آن شهر، آن کشور از خودشان دفاع کنند و نسبت به حضور آمریکا اعتراض کنند و آسیبی به منافع آنها و نیروهایشان برسانند داد و فریاد در می آورند که تروریست ها ما را زدند!

 ما هیچ ارزشی برای این ادعای آمریکا قائل نیستیم. اگر واقعا صادق هستند و دلایل محکمه پسند دارند، ببرند توی دادگاه مطرح کنند تا به ایران اجازه دفاع از خود را بدهد. نه اینکه خودش قاضی باشد، خودش اتهام مطرح کند و به عنوان قربانی حکم صادر بکند و خودش هم حکم را اجرا بکند. این به هیچ وجه نه منطقی است و نه عقلانی و نه قابل قبول جامعه بین الملل است.

© AP Photo / Mark Foleyانفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت - اسپوتنیک ایران
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت

آیا ایران می تواند در دادگاه بین الملل درخواست تجدید نظر بکند؟

بله، ایران می تواند. بحث اینکه ما بیائیم توی دادگاه این موضوع را مطرح بکنیم، این یک بحث است و صدور حکم اگر به نفع ما هم صادر شود الزام آور هست، ولی دادگاه های بین المللی متأسفانه فقط حکم الزام آور صادر می کنند. سازوکار اجرای آن حکم را ندارند. لذا آن حکم فقط جنبه سیاسی، حقوقی و معنوی و اخلاقی پیدا می کند. جنبه اجرایی نمی تواند پیدا بکند، چرا؟ چونکه دادگاه ابزار و سازوکار پیاده کردن این احکام صادره را ندارد. نمونه آن را هم عرض کردم. همین بحث اخیر شکایتی که ایران بر علیه آمریکا کرد و دادگاه به نفع ما رأی صادر کرد، متأسفانه آمریکا زد زیرش و گفت برای من اصلا ارزش ندارد، دادگاه لاهه، سازمان بین المللی زیر نظر سازمان ملل هست، ولی آمریکا براحتی اهانت می کند و منکر می شود و برای اجرای احکام صادره تمکین نمی کند.

در رابطه با دارایی های مسدود شده ایران در بانک های آمریکا، آیا امکان بازگرداندن آن ها هست؟

بهیچ وجه. اینها پیشکش، حالا آمریکا دارد تحریم های اضافی را به ما تحمیل می کند. کسی که از برجام یکطرفه خارج می شود، برجام یک وثیقه بین المللی است، یک سند بین المللی است، زیر سقف شورای امنیت امضا شده است و با تأیید کامل آژانس بین المللی هسته ای اجرا شده است و با شرکت شرکا و همپیمانان سنتی آمریکا که هنوز خودشان را پایبند به برجام می دانند امضا شده است. یک همچین وثیقه سفت و محکی را براحتی آقای ترامپ آمد زد به دیوار و گفت من پاره می کنم، قبول هم ندارم و نه فقط از برجام یکسویه خارج می شود، تحریم های مضاعفی و تشدید را می خواهد به ما تحمیل بکند که الان هم عملا دارد تهدید می کند. بدین شکل وضع دارایی های ایران مشخص است.

ایران هم می تواند به منافع آمریکا در منطقه در واقع آسیب برساند، ولی از طریق قانون، چون ما یک کشور قانونمند هستیم، منطق داریم، دلیل داریم و دلیل محکم داریم. امروز جامعه جهانی پشتیبان ماست برای اینکه ما واقعا طبق قانون عمل کردیم. ولی امریکا مثل آدم های گردن کش و لات های سرمحل دارد هم به کشور ما و هم به کشورهای دیگر منطقه اهانت می کند، از سازمان های بین المللی یکی پس از دیگری دارد خارج می شود تا دستش برای هرگونه تجاوز و قانون شکنی باز بشود.

© AP Photo / Assadانفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت - اسپوتنیک ایران
انفجار مقر تفنگداران آمریکا در بیروت

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала