گزارش و تحلیل

خاشقجی، بهانه ای برای مداخله در ایران

© REUTERS / Osman Orsalخاشقجی، بهانه ای برای مداخله در ایران
خاشقجی، بهانه ای برای مداخله در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناپدید شدن خاشقچی می تواند توسط ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد تا از طریق "ناتو عربی" در امور ایران مداخله کند.

اسپوتنیک با استناد به روزنامه ترکی بیر گون، چنین می نویسد: سرنوشت یک روزنامه نگار مخالف از عربستان سعودی هنوز معلوم نیست. در حالی که رهبری عربستان سعودی پاسخ های رضایت بخش در این موضوع را نمی دهد، که به یک مشکل بین المللی تبدیل شده است، اظهارات در این باره است که این حادثه "توطئه" علیه عربستان می باشد. ناپدید شدن جمال خاشقچی می تواند توسط ایالات متحده برای مداخله در ایران مورد استفاده قرار گیرد. پس از این حادثه، ترامپ می تواند فشار بیشتری بر شاهزاده بن سلمان وارد کند.

آیا می توان از این روند علیه ایران استفاده کرد؟

در حقیقت یک مسئله مهم وجود دارد. به ابتکار ترامپ و تحت فشار او، یک ناتو عربی ایجاد می شود که شامل کشورهای خلیج فارس می شود. ساختاری تحت نام "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه"  (MESA — Middle East Strategic Alliance) با مشارکت شش کشور خلیج فارس، یعنی آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عمان، مصر و اردن تشکیل خواهد شد.

واکنش کاربران ایرانی به قتل مشکوک خاشقجی - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی به قتل مشکوک خاشقجی
این سازمان متشکل از نه کشور با نقش رهبری کشورهای سنی و عربی استراتژی ایالات متحده را در منطقه و به ویژه در برابر ایران را پیاده می کند. با در نظر داشت حوادث اخیر، ایالات متحده قادر به تحمیل اراده خود به ناتو برای انجام هر کاری که بخواهد در خاورمیانه، به خصوص در مورد ایران نیست. اول از همه، دولت های غربی مانند آلمان و فرانسه هر کاری را که آمریکا و به ویژه ترامپ انجام میدهند، بسیار بحث برانگیز می دانند و در اینجا MESA می تواند بدرد بخور باشد در جلسه ای که در ژانویه 2019 برگزار می شود، این ساختار به شکل نهایی رونمایی خواهد شد.

آیا تشکیل MESA سریعتر می شود؟

این ساختار را می توان علیه همه کشورها بکار گرفت که آمریکا آنها را دشمن خود می داند، در درجه اول علیه ایران. ما می توانیم در باره سازمانی صحبت کنیم، که در مداخلات دست ایالات متحده را باز کند. کشورهای خلیج فارس به طور کامل در اختیار ایالات متحده خواهند بود. بنابراین، قضیه خاشقجی باعث تسریع در ایجاد MESA خواهد شد. ترکیه باید کنار بماند و با تشکیل آن مخالفت کند. این سازمان را می توان علیه ترکیه بکار برد.

گناه استراتژیک
آیا این حادثه بر عربستان تأثیر بسیار منفی می گذارد. این "گناه از گناهان استراتژیک" است. اگر جهان را از نقطه نظر حاکمان تصور کنیم، رهبران باید از این نحوه ها اجتناب کنند و مرتکب چنین اشتباهاتی نشوند. همه اینها از جاه طلبی و عدم دانش است. فقدان دانش و جاه طلبی از آن ولیعهد سعودی است و این گناهان استراتژیک را تشکیل می دهد. قضیه خاشقجی ولیعهد سلمان را وادار خواهد کرد که توان اشتباهاتش را پرداخت کند.

آمریکا چه خواهد کرد؟
"اگر چه کاخ سفید دارای تعداد زیادی از پنجره ها است، رئیس جمهور ترامپ رهبر آن تنها از طریق یک پنجره به جهان نگاه می کند: از طریق پنجره دلار و بازرگانی. دیدگاه او به این محدود است. در نتیجه این حادثه ترامپ صاحب فرصت هایی شده تا پول های هرچه بیشتری از عربستان سعودی بگیرد. تحت این بهانه، ترامپ می تواند هم سلاح های خود را به سعودی ها بفروشد و هم فشار به آنها برای ایجاد یک جبهه فشرده تر علیه ایران وارد کند. آمریکا قصد دارد در این دو راستای بحرانی، به خصوص به ولیعهد، اگر او می خواهد در صندلی خود بماند، فشار وارد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала