گزارش و تحلیل

دست یاری روسیه به سمت ایران برای گریز از فشار آمریکایی ها

© AP Photo / Ebrahim Norooziدست یاری روسیه به سمت ایران برای گریز از فشار آمریکایی ها
دست یاری روسیه به سمت ایران برای گریز از فشار آمریکایی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا رسانه های اسرائیلی با استناد به مدارک محرمانه وزارت خارجه خود گزارشی تهیه کرده اند مبنی براینکه صادرات نفت ایران از طریق روسیه برای دور زدن تحریم های آمریکایی صورت می گیرد.

این سازو کار به این ترتیب است که نفت خام ایران از طریق دریای خزر به کارخانه های نفتی روسیه فرستاده شده و سپس با تصفیه در پالایشگاه های نفتی روسیه به کشور ثالث صادر خواهد شد. در مقابل مسکو نیز امتیازاتی در زمینه تجارت در اختیار ایران قرار می دهد.
این مکانیزم در جهت دور زدن تحریم های آمریکاییست. تحریم های نفتی که قرار است به زودی علیه فروش نفت ایران که منبع اصلی درآمد کشور است، وضع گردد.

در این گزارش آمده است که توافق مذکور در نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در تهران حاصل شده است. همچنین ذکر شده است که کشورهای اروپایی متعهد به برجام حاضرند راه را برای فروش نفت ایران از این طریق هموار نمایند.

دریای عمان، خانه ای جدید برای نفت ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دریای عمان، خانه ای جدید برای نفت ایران


آیا این مکانیزم واقعی بوده و به دور زدن تحریم های آمریکایی علیه فروش نفت ایران کمک خواهد کرد؟
روسیه تا چه میزان در کم شدن فشار تحریم ها بر ایران یاری رسان است؟ آيا ترکیه نیز نقشی در این زمینه دارد؟ در گفتگو با آقای شعیب بهمن، کارشناس مسائل سیاسی، متخصص روابط ایران و روسیه و رئیس موسسه تحقیقاتی جهان امروز در ایران مشخص شد که این مکانیزم به واقعیت بسیار نزدیک بوده و چنین طرحی از تحریم های گذشته و قبل از برجام نیز مطرح بوده است.
این کارشناس در پاسخ به سوالات خبرنگار اسپوتنیک، توضیح دادند:

بحث فروش نفت ایران از طریق روسیه موضوع جدیدی نیست. در واقع در دوره پیشین تحریم هایی که علیه ایران وضع شده بود به دلیل مسائل هسته ای، مسئله تهاتر نفتی ایران با روسیه مطرح شد و قرار بود که ایران روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خود را از طریق روسیه به فروش برساند. بنابراین موضوع شرایط فعلی، خیلی جدید نیست، اگر چه اجرای آن با چالش ها و موانعی مواجه شده است. به ویژه بعد از حصول توافق برجام ، ایران در فروش نفت خود دچار یک گشایش شده و به راحتی می توانست این کار را انجام دهد، عملا توافق ایران و روسیه به حاشیه رفت. ولی در شرایط فعلی با فشارهایی که آمریکایی ها بر ایران وارد می کنند و قصد دولت ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران به نظر می رسد که یکی از راهکارهایی که مسکو و ایران برای کم اثر کردن و بی اثر کردن این تحریم ها در پیش خواهند گرفت در واقع همان توافق سابق نفتی بین دو کشور باشد.

ایران و روسیه دست به دست هم علیه تحریمات ترامپ + ویدئو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران و روسیه دست به دست هم علیه تحریمات ترامپ + ویدئو

این توافق علاوه بر پیامدهایی که در حوزه اقتصادی دارد و باعث کم اثر شدن تحریم های آمریکا و به نوعی دور زدن تحریم های آمریکا می شود، پیام های سیاسی مهمی را نیز دربردارد به این معنا که به وضوح پیام را به آمریکایی ها می دهد که اولا ایران هیچ وقت بر مبنای خواسته آمریکا در انزوای بین المللی قرار نگرفته و همچنان ارتباط خود را با سایر کشورها حفظ می کند و دوما کشورهایی مانند روسیه هم حاضر به تبعیت از آمریکا نیستند و تحریم های یکجانبه آمریکا را نمی پذیرند. خود این موضوع برای آمریکایی ها ، گران تمام خواهد شد. چرا که آنها تصور می کردند اگر تحریم هایی را علیه ایران وضع کنند و بعد آن تحریم ها را به شرکت ها و کشورهایی هایی که با ایران همکاری دارند بسط دهند، در آن شرایط جمهوری اسلامی دچار مشکل خواهد شد. اما در شرایط فعلی همکاری های نفتی ایران و روسیه و سایر همکاری های تجاری فی مابین تهران و مسکو نشان می دهد که عملا آمریکایی ها در تحریم های خود تا حد زیادی دچارچالش شده و نمی توانند سیاست تحریمی خود را علیه ایران پیش ببرند.

ایران که خود را برای تحریم های جدید آمریکا در ماه نوامبر آماده می کند، مطمئنا راه کارهایی را برای فروش و صادرات نفت خام خود برای گریز از این فشارها مد نظر دارد. به طبع این سازو کارها تا اندازه ای از فشار تحریم های اقتصادی بر کشور خواهد کاست. در عین حال ایران اینبار تجربه تحریم های پیشین را در پشت سر دارد که مسلما کمک کننده خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала