گزارش و تحلیل

مهریه ابزار قانونی برای حفظ خانواده

© Flickr / mariettapluesch01مهریه ابزار قانونی برای حفظ خانواده
مهریه ابزار قانونی برای حفظ خانواده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
براساس گزارشات منتشر شده طی چند روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به دنبال حذف حبس و زندانی شدن افراد در قانون مهریه هستند.

آمار زندانیان مهریه باعث شده تا مسئولان به دنبال راهی برای کاهش این جمعیت کیفری باشند. با افزایش آمار محکومان مهریه و نگرانی از افسارگسیختگی آن باعث شده تا زمزمه‌هایی از کاهش مهریه پرداختی یا تغییر اساسی قانون آن در مجلس به گوش برسد.
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: دادگاه‌های کیفری نباید در مسائل حقوق خصوصی و شرعی، ورود کرده و افراد را دستگیر کنند، مگر اینکه شخص دادگاه را فریب دهد و اموالی که دارد را به دادگاه معرفی نکند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران تاکید کرد که نگهداری افراد به جرم مهریه، دیه و همچنین بدهی در زندان فایده چندانی ندارد، برخی از نمایندگان به دنبال ایجاد تغییر در قانون مهریه هستند. در گذشته نیز در این قانون تغییر ایجاد شده بود و اگر مهریه خانمی 1000 سکه بود، تنها 110 سکه پرداخت می‌شد.

عدم پرداخت مهریه ، حکم زندان ندارد - اسپوتنیک ایران
عدم پرداخت مهریه ، حکم زندان ندارد
فاطمه ثنایی نسب حقوقدان و کارشناس رسمی دادگستری در حوزه حقوق خانواده در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به این موضوع پرداخت.
خانم ثنایی در ابتدا به این مورد اشاره کرد که درباره تغییرات احتمالی در قانون مهریه و تصویب قوانین جدید، در حوزه مسؤلیت نمایندگان مجلس و در بسیاری موارد نظرات فقهای شورای نگهبان هست، اما من به عنوان یک کارشناس حوزه حقوق خانواده می توانم بگویم این تغییرات برای کارایی واقعی و مناسب باید حائز چه شرایط و باید ها و نباید هایی باشد.
در موضوع مهریه، قوانین ما دارای ریشه شرعی است و هر مساله ای پیرامون آن، نباید خدشه ای به اصل موضوع وارد نماید و به عبارتی مانع مطالبه آن توسط زن شود.
و در مرحله بعد از آنجایی که این موضوع ارتباط مستقیم با حقوق زن دارد، عادلانه این است که نظریات کارشناسان و حقوقدانان زن در آن در نظر گرفته شود و بسیار مهم است که به بهانه کاهش آمار زندانیان مهریه و یا حذف حبس بابی برای افراد سود جو جهت تضییع حقوق زوجه و در نتیجه تهدید کیان خانواده باز نگردد. از سویی منجر به کاهش آمار زندانیان گردد و از سویی دیگر به دلیل آثار شومی که در تضیع حقوق زن دارد منجر به شانه خالی کردن از مسولیت زندگی برخی افراد بی مسولیت که نتیجه ای جز قدم افزایش خانواده های بی سرپرست و یا بد سرپرست ندارد شود و ناخواسته گامی شوم در جهت فروپاشی خانواده ها برداشته نشود.
لذا باید هم سو با این اقدام و موازی با آن حقوق زوجه نیز مد نظر قرار گیرد، در نکاح حقوق زیادی به مرد داشته شده همچون حق طلاق، حضانت، ولایت و حتی اجازه همسرش در اخذ پاسپورت برای سفر و در موارد بسیاری هدف واقعی زنان از در خواست مهریه، واقعا در خواست مهریه نیست بلکه در جهت رسیدن به هدف دیگری است، پس اگر این حقوق همگام با این تغییرات در قانون مهریه به زنان داده شود عملا از تعداد زیادی از دادخواست های مهریه کم می شود
اما در باب اینکه چه جانشینی برای مجازات حبس در صورت نپرداختن مهریه توسط مردان وجود خواهد داشت این موارد نیز پاسخ دهنده قطعی اش نمایندگان مجلس هستند و بنده صرفا می توانم بگویم باید جانشینی باشد که جنبه بازدارندگی اش حتی از حبس نیز بیشتر باشد و الا عملا به بابی برای فرار از مسؤلیت و سو استفاده افراد بی مسؤلیت و بی توجه به کیان خانواده تبدیل می گردد و چه بسا گاهی تنها ابزار قانونی زنان جهت حفظ خانواده نیز از دست زن که بنیاد خانواده است می رود ،و از لحاظ اجتماعی ماحصل این قانون از بهای آن سنگین تر،دشوار تر و شوم تر می شود زیرا قطعا برای تصویب و یا تغییر هر قانونی ما ابتدای امر نیازمند بررسی ظرفیت آن جامعه در پذیرش و اجرای آن هستیم تا مبادا ضرر آن بر نفعش پیشی بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала