گزارش و تحلیل

آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟
آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز برایان هوک، نمایندهٔ ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران در یک گفتگوی تلفنی بیان داشت که آمریکا آماده است قرارداد جدیدی را با ایران امضاء کند.

وی با تاکید بر اینکه تهدیدهای برنامه موشکی ایران در یمن، عراق و سوریه بیشتر می شود گفت که آمریکا باید در مقابل نفوذ ایران در خاور میانه بایستد، در غیر این صورت آمریکا ممکن است، شاهد بحرانی در منطقه باشد.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به خروج غیر‌قانونی آمریکا از برجام اشاره کرده و خواستار پایبند بودن این کشور نسبت به تعهدات فعلی خود در چهارچوب برجام است.
به گفته دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه، امضای قرارداد جدید با آمریکا معنا ندارد:
"جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که پیمان و قرارداد جدید از طرف آمریکا معنایی ندارد. به طور منطقی یک کشور زمانی قرارداد می بندد که بداند طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است. اگر قرارداد جدیدی به وجود آید چه تضمینی وجود دارد که آمریکایی ها نسبت به آن پایبند باشند؟"
این کارشناس ایرانی با اشاره به اینکه قرارداد برجام یک قراداد بین المللی است و آمریکا با این وجود به راحتی خودش را از آن کنار کشید ادامه داد:


"جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده است که اولین گام برای هرگونه مذاکره و قرارداد جدید این است که آمریکا تعهدات خود را نسبت به آن نشان دهد. نه تنها ایران، بلکه کشورهای دیگر هم نمی‌توانند قرارداد یا پیمان بین‌المللی امضاء کنند با کشوری که به قرارداد بین المللی تعهدی نداشته و پایبند نیست. آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کردند که ما مذاکرات را از همین الان شروع می کنیم، گام اول این است که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند".


دکتر سید محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان (گروه مطالعات آمریکای شمالی)، می‌گوید که ایران به هیچ وجه با آمریکا قرارداد جدیدی نمی‌بندد به دلیلی که ایران منتظر عملی کردن این کشور در چهارچوب برجام است:
" ایران به هیچ وجه حاضر نیست با آمریکا توافق و مذاکره کند. آمریکاییها باید بدانند که این اتفاق نمی‌افتد. ایران حاضر نیست با آمریکا مذاکره کرده و این موضوع قطعی است به این دلیل که آمریکا برجام را پاره کرد یعنی کشوری است که به تعهدات خود عمل نمی کند. بنا براین اگر یک کشور فردا با آمریکا یک مذاکره و توافق کند آمریکا این توافق را باز هم پاره می‌کند. این توافق جدید دلیل و منطق ندارد".
به گفته وی حتی اگر ایران حاضر بشود با آمریکا مذاکره کند آمریکا به این فکر می‌افتد که اعمال فشار تاثیرگذار است و آمریکا برای ادامه رفتار نامتعادل و فشار بیشتر تشویق می‌شود.
دکتر سید محمد مرندی تاکید کرد که ایران تنها زمانی برای مذاکرات جدید آماده می‌شود که آمریکا به برجام برگردد و ایران ،آمریکا و همچنین کشورهای عضو این پیمان می‌توانند در چهارچوب برجام مذاکره کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала