گزارش و تحلیل

پس از خروج آمریکا از عهدنامه مودت چه می شود؟

© AP Photo / Bebeto Matthewsپس از خروج آمریکا از عهدنامه مودت چه می شود؟
پس از خروج آمریکا از عهدنامه مودت چه می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از اینکه دادگاه بین المللی لاهه رای خود را در خصوص شکایت ایران از آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های یکجانبه این کشور علیه تهران صادر کرد و واشنگتن را موظف کرد که تحریم های خود را در مورد کمک های انسان دوستانه، لوازم یدکی برای هواپیما های مسافربری، غذا و دارو رفع کند، وزیر خارجه آمریکا از لغو پیمان مودت 1955 میان دو کشور ایران و آمریکا خبر داد.

مریم جلالوند، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و دانشجوی دکتری کافیه در مصاحبه با اسپوتنیک در باره تاثیر خروج آمریکا از عهدنامه بر روابط بین ایران و ایالات متحده امریکا توضیحاتی داده است.
به گفته مریم جلالوند خروج آمریکا از عهدنامه مودت تاثیر منفی یا مثبت بر روابطی که بین دو کشور حاکم است نخواهد گذاشت به دلیلی که جمهوری اسلامی ایران همیشه از طریق محاکم بین المللی دنبال احقاق حق خودش بوده است.
"خروج از عهدنامه مودت چهارچوب و قوانینی دارد که در خود عهدنامه قید شده و دولت ایالات متحده باید بر اساس آن چارچوب و قوانین از عهدنامه مودت خارج بشود. ما باید منتظر اعلامیه رسمی و عملی از سوی آمریکا در باره خروجش از عهدنامه بمانیم".
این کارشناس ایرانی می گوید که رای دادگاه بین‌المللی یک برد مهم برد حقوقی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود:

"به لحاظ حقوقدانان ما این یک برد خوبی بوده است. اما اگر ما آن را حتی یک برد خیلی مهم تلقی نکنیم همین که آمریکا خروج از این پیمان را صادر می کند نشان می دهد که این یک برد حقوقی و سیاسی برای جمهوری اسلامی محسوب می شود".

ایران در دادگاه سازمان ملل، آمریکا را شکست داد - اسپوتنیک ایران
ایران در دادگاه سازمان ملل، آمریکا را شکست داد
این کارشناس ارشد حقوق بین الملل و دانشجوی دکتری کافیه با تاکید بر اینکه آمریکا در گذشته به تعهدات بین‌المللی خودش عمل نکرده است می‌گوید که ایالات متحده امریکا در این مورد هم می‌تواند رای دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده بگیرد:


"چند وقت پیش ترامپ اعلام کرد که اگر آرای دادگاه بین‌المللی با منافع آمریکا همخوانی نداشته باشد آمریکا خودش را ملزم به رعایت آرایی که دیوان صادر می کند نخواهد کرد. آمریکا هیچ وقت به تعهدات بین‌المللی خود‌ش عمل نکرده است. کما‌اینکه در گذشته آمریکا در باره رای مشابه صادره به نفع نیکاراگوآ و علیه این کشور خودش را به رعایت الزامات متعهد ندانست و این یک مسئله‌ای است که رای ایالات متحده یک سابقه طولانی دارد".


موضوع دادخواست ایران این بود که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریمهای یکجانبه برخلاف تعهدات بین المللی امریکا در عهدنامه سال 1334 است. بموجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.
ایران از لاهه خواسته است تا در حوزه سلامت و درمان و دارو و خصوصا امنیت هوایی ، بعنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه ای برگرداندن تحریمها را ممنوع سازد.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم های این کشور علیه تهران را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه محسوب می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала