گزارش و تحلیل

رهایی از دام دلار، مسیری در جهت شفای اقتصاد

© Sputnik / Natalia Seliverstovaرهایی از دام دلار، مسیری در جهت شفای اقتصاد
رهایی از دام دلار، مسیری در جهت شفای اقتصاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - پوتین دیگر به دلار آمریکا اعتماد ندارد و می خواهد کشور خود را از وابستگی به پول ذخیره جهانی آزاد کند. به نظر او، ایالات متحده از قدرت مالی خود برای مقاصد سیاسی استفاده می کند، به عنوان مثال، در مورد تحریم های ضد ایران.

پوتین در افتتاحیه همایش بین المللی هفته انرژی روسیه که طی آن وی به دولت ترامپ و سیاست هایش حمله کرد گفت که به این خاطر کشورها بیشتر و بیشتر در مبادلات از پول آمریکایی خودداری می کنند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت: به نظر من، شرکای آمریکایی ما یک اشتباه استراتژیک بزرگی می کنند وقتی که اعتبار دلار را به عنوان پول جهانی که در واقع، امروزه یگانه ارز ذخیره ای است، متزلزل می کنند. آنها شاخه ای را که در آن نشسته اند قطع می کنند.

آنتون سیلوانوف معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه، روز پنج شنبه تأیید کرد که در حال حاضر کار بر روی یک برنامه رهایی از دلار ادامه دارد. یک بسته از اقدامات مربوطه در حال حاضر در دولت مورد بحث است. در این سند معافیت های مالیاتی برای شرکت هایی که به دلار نه، بلکه به روبل تجارت می کنند در نظر گرفته شده است. این به ویژه مربوط به شرکت های نفت و گاز است که بخش قابل توجهی از محصولات خود را صادر می کنند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رئیس بانک مرکزی ایران درباره وضعیت ارزی در کشور: "خرید دلار سرمایه گذاری خوبی نیست"+ ویدیو
سیلوانوف توضیحا گفت: اگر آنها به روبل مبادلات و داد و ستد کنند، ما به سرعت مالیات بر ارزش افزوده شان را پس می دهیم. علاوه بر این، شرکت ها ممکن است به تدریج از تعهد برای بازگرداندن درآمد صادرات خود به روسیه تا سال 2024 معاف شوند. ما یک سیستم ترجیحی را برای تشویق شرکت های مشغول به تجارت خارجی با استفاده از ارز داخلی توسعه خواهیم داد.

در سطح سیاست خارجی، کرملین مدت ها برای کمک به رهایی از دلار تلاش کرده است. بنابراین، پوتین در مجمع اقتصادی ولادیوستوک در اوایل ماه سپتامبر با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در مورد استفاده فعالتر از روبل و یوان در تجارت دوجانبه توافق کرد. به گفته پوتین، به این ترتیب، ثبات معاملات وارداتی و صادراتی باید تامین شود.

این توافقنامه اهمیت زیادی دارد: چین در حال حاضر به شریک تجاری اصلی روسیه در قالب دو طرفه تبدیل شده است. در سال جاری، گردش کالا بین دو کشور بیش از 100 میلیارد دلار خواهد بود.

روسیه در راه یکی کردن مساعی با ایران و ترکیه تلاش می کند.

سخنان همتی درباره دوری از استفاده از دلار در معاملات ایران - اسپوتنیک ایران
سخنان همتی درباره دوری از استفاده از دلار در معاملات ایران
روسیه بقصد بستن قراردادهای مشابه با ایران و ترکیه کار می کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که اخیرا از فروپاشی لیره ضرردید، در نشست سه جانبه در تهران گفت که زمان پایان دادن به تسلط دلار آمریکا فرا رسیده است. وی به پوتین گفت که تطبیق سیستم های پرداخت ملی با دلار، مشکل اصلی اقتصاد جهانی است.

با این حال، خودداری از ارز دلار و روآوردن به ارزهای ملی تحت موافقت نامه های دو جانبه تنها یکی از مراحل در این راستا است. براساس گزارش های رسانه ای، بسته اقداماتی که در دولت مورد بحث قرار گرفته بسیار شبیه پیشنهادات برای رهایی از دلار است. آندره کوستین، رییس وی تی بی بانک روسیه که این پیشنهاد ها را ارائه کرد، خواستار بازگشت شرکت های روسی به حوزه حقوقی روسیه شد. به عنوان مثال از تحریم علیه میلیاردرهای روسی، اولگ دِرپایسکا و ویکتور وِکسلبرگ، می توان دید که شرکت های ثبت شده در خارج از کشور ممکن است با چه مشکلی روبرو شوند. به گفته وزارت دارایی روسیه، اولگ دراپاسکا نزدیک به کرملین، نیمی از ثروت خود را از دست داده است. وِکسلبرگ به منظور جلوگیری از تحریم های ایالات متحده، به ناچار سهم خود را در شرکت سوئیسی Sulzer از 63 تا کمتر از 50 درصد کاهش داد.

نقطه سوم طرح كوستین، ایجاد سامانه کلرینگ در روسیه است. در آینده، یوروباندز نیز می تواند در آن قرار گیرد، که هنوز در سیستم Euroclear قرار دارد و به دلار تعیین می شود. با این حال، رهبری روسیه قصد ندارد بلافاصله از دلار رهایی یابد. با توجه به گفته سیلوانوف، این جریان به تدریج راه خواهد افتاد. علاوه بر این، هیچ اقدامات اجباری پیش بینی نشده است. این اطمینان دهی باید ثبات بازارهای مالی را مستحکمتر کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала