گزارش و تحلیل

خشم ایران از مصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی الاحوازیه

© AFP 2023 / ISNA / Morteza Jaberianعمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران از شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» به آفکام شکایت کرد.

تروریست‌ها روز شنبه 22 سپتامبر در حاشیه برگزاری آیین رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز به سمت مردم تماشاچی تیراندازی کردند که بر اثر این حمله بیش از 25 نفر جان خود را ازدست دادند و بیش از 60 نفر زخمی شدند.

گروه‌های تروریستی داعش و الاحوازیه که مورد حمایت عربستان و آمریکا هستند مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفتند.

شبکه تلویزیونی « ایران اینترنشنال» همزمان با این عمل غیرانسانی، مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه را پخش کرد.

سفارت ایران در انگلیس شکایت رسمی خود را در رابطه با بررسی اقدام غیرقانونی شبکه ایران اینترنشنال در پخش مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه، به سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس (آفکام Ofcom) تسلیم کرد.

شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای ایران اینترنشنال که مرکز آن در لندن است، سابقه پخش مستقیم نشست گروهک تروریستی منافقین را نیز در کارنامه خود دارد و از عربستان سعودی حمایت مالی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس طرح شکایت تهران از شبکه ایران اینترنشنال از مسیر آفکام را بهترین گزینه اعلام کرد.

© AP Photo / Mehdi Pedramkhoo/Mehr News Agencyعمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز - اسپوتنیک ایران
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز

اسپوتنیک در خصوص شکایت ایران از تلویزیون اینترنشنال با دکتر علیرضا اکبری بنیانگذار موسسه راهبردی تصمیم به گفتگو نشست.

پرسش: ایران با طرح شکایت خود از شبکه «ایران اینترنشنال» بر اساس کدام اصول حقوق بین المللی می تواند در دادگاه درخواست تجدید نظر کند؟

 

پاسخ: شکایت سفارت ایران در لندن، از تلویزیون ایران اینترنشنال، بر مبنای قوانین و مقررات بین المللی و نیز قوانین داخلی کشور بریتانیا، ناظر بر مبارزه با تروریسم و مجرمانه بودن هر اقدامی که به تقویت، پشتیبانی، حمایت و تبلیغ برای تروریسم و گروهها و اقدامات تروریستی منجر شود، میباشد.

از کنوانسیون منع و مجازات تروریسم (ژنو- 1937) تا  بند 4 از ماده 2 منشور ملل متحد، ناظر بر اصل ممنوعیت استفاده از زور، که شامل اقدامات تروریستی نیز میشود، همه، بنیانهای حقوقی مبارزه و منع تروریسم هستند.

کنوانسیون اروپایی مقابله با تروریسم 1977 و پروتکل الباقی به آن در 2003، و کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین الملل 2003، و شاخص تر از اینها، قطعنامه 1373 شورای امنیت ملل متحد، که ده مورد اقدامات اساسی را از دولتها برای منع گسترش و منع حمایت از اقدامات تروریستی را مقرر داشته، از جمله دیگر بنیانهای حقوقی هستند که شکایت ایران علیه تلویزیون اینترنشنال را توجیه و حمایت می کنند.

موارد بسیار دیگری هستند نظیر، مصوبات کمیته ضد تروریسم شورای امنیت ملل متحد که حسب قطعنامه 1534 /2005 شورا تشکیل شده، یا مفاد قطعنامه 1390 شورای امنیت، یا مصوبات "گروه فراگیر اقدام بین الملل علیه تروریسم" که شورای اروپایی برای تقویت کنوانسیون ضد تروریسم 1977 تشکیل داده، یا قانون ضد تروریسم انگلستان که در سال 2001 تصویب شد، اینها همه مبانی یا ساختارهایی هستند که به اتکا آنها میتوان اقدام تلویزیون اینترنشنال را، که «رسماً دفاع و حمایت و تبلیغ برای تروریسم و اقدام تروریستی» بوده، تحت پیگرد قانونی و حتی جزایی قرار داد.

همچنین "افکام"، بعنوان سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه ای بریتانیا و نیز سازمان ناظر و قاضی عملکرد رسانه های بریتانیا، قاعدتاً این مقررات را ملاک عمل خود قرار داده است.

بنابراین، برای طرح شکایت و پیگرد قانونی علیه اقدام مجرمانه تلویزیون ایران اینترنشنال، همه ملزومات و ضروریات حقوقی مهیا است.

© AFP 2023 / Alireza Mohammadi/ISNAعمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز - اسپوتنیک ایران
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز

پرسش: آیا ایران می تواند روی دریافت مبلغ جبرانی در خصوص موضوع مذکور حساب کند؟

پاسخ: ببینید، مساله در حد جریمه و خسارت نیست!

طبعاً آنچه رخ داده، یک تخلف حقوقی نیست که با جریمه و خسارت رفع شود.

مساله بسیار مهمتر از اینست. موضوع حمایت و پشتیبانی و تبلیغ برای تروریسم و گروههای تروریستی و اقدام تروریستی است. این یک مساله کریمینال است.

واقعیت اینست که، یک گروه که رسماً تروریست شناخته شده، در یک اجتماع عمومی، عملاً بیش از یکصد نفر انسان بیگناه و بی دفاع را با حمله مسلحانه و شلیک مسلسل، کشته و زخمی کرده است!

درست همزمان با این عملیات تروریستی، تلویزیون اینترنشنال، سخنگوی آن گروه تروریستی را بر روی آنتن زنده خود دعوت کرده و او، ضمن پذیرش رسمی مسئولیت آن اقدام هولناک تروریستی، برای گروه و اهداف تروریستی خود تبلیغ کرده و از اقدامات تروریستی و کشتار عمومی کودکان و زنان و مردم بی پناه دفاع کرده!

این اقدام تلویزیون اینترنشنال و مسئولان آن، مصداق بارز و واضح حمایت و پشتیبانی از تروریسم است و بر اساس همه مبانی حقوقی که در سوال قبل یادآوری کردم و بر مبنای قوانین کیفری و ضد تروریسم بریتانیا، این تلویزیون و مسئولان آن، مجرم خطرناک و حامی تروریسم و مدافع اقدامات تروریستی محسوب می شوند.

پس، مساله خسارت و جریمه نیست، بلکه مساله مجازات کیفری است آنهم در حد حمایت و تبلیغ برای تروریسم!

پرسش: آیا احتمال آن وجود دارد که مقامات بریتانیا دست به عقب نشینی بزنند و به اجرای مطالبات ایران بپردازند (و یا برخورد آنها در این مورد چیزی شبیه تجربه غم انگیز"تعامل"در پرونده اسکریپال خواهد بود)؟

پاسخ: ببینید، شما خود سوابق و موارد مشابه یا تقریباً مشابه این مورد اخیر را مطلعید.

مثلا در پرونده اسکریپال، راشاتودی، بشدت تحت فشار افکام قرار گرفت که چرا از مواضع دولت فدراسیون روسیه در یک مناقشه بین دولتی دفاع کرده! کار تا اخراج دیپلماتهای دو طرف هم بالا گرفت!

یا در چالش بین دو رسانه عربی الجزیره قطر و العربیه سعودی ، شاهد بودیم که بر سر یک اختلاف نظر رسانه ای، افکام چگونه وارد شد و تلاش کرد بیطرفی خود را با محکوم کردن العربیه به ادعای خلاف واقع به نقل از امیر قطر، نشان دهد.

همچنین در قضیه پرس تیوی، پخش گزارشاتی از درگیریهای خیابانی در فلسطین، موجب اتهام «افکام» به «پرس تیوی» شد و نهایتاً با شکایت یک نفر خبرنگار ایرانی که نسبت به پخش مجدد مصاحبه غیر ارادی او با تلویزیون ایران در «پرس تیوی»، شاکی بود، و نهایتاً «افکام» مجوز آن رسانه را برای فعالیت در بریتانیا لغو کرد!

بنا براین، انتظار اینست که «افکام» و حتی دادگاه مسئول رسیدگی به جرایم حمایت از تروریسم، در امر رسیدگی به شکایات ایران علیه تلویزیون ایران اینترنشنال، نسبت به رعایت حقوق و موازین شناخته شده ضد حمایت از تروریسم، متعهد باشند و در نهایت رفتار حرفه ای و رعایت بیطرفی کامل، آنچه را که قوانین و مقررات ضد تروریستی حکم کرده اند، در این خصوص إعمال کنند.

از این رو، توقع مجازات این رسانه حامی تروریسم و  تبلیغ کننده اقدامات تروریستی، توسط مراجع حقوقی و جزایی بریتانیا، وفق شکایت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، امری طبیعی است.

© AFP 2023 / Behrad Ghasemi/ISNAعمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز - اسپوتنیک ایران
عمل تروریستی در زمان رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала